Czwarty rok z rzędu najlepszym silnikiem świata zostaje okrzyknięte V8 twin-turbo o pojemności 3,9 litra, które jest dziełem inżynierów Ferrari. Benzynowy silnik napędzający Ferrari 488 oraz 488 Pista (720 KM) zwyciężył z elektrycznym napędem Jagura I-Pace, który uplasował się na drugim miejscu. Trzecie miejsce przypadło kolejnemu rasowemu V8, które napędza Mercedesy-AMG, Maybacha oraz modele Astona Martina. 

Foto: Ferrari / Mat. producenta
engine of the year 2019 - Ferrari Pista

Silnik Ferrari jako jedyny w historii konkursu International Engine + Powertrain of the Year Awards zwyciężał przez cztery lata z rzędu i nie będzie to łatwy rekord do pobicia w przyszłości. Wśród tendencji roku 2019 łatwo zauważyć zdecydowany odwrót od silników diesla, które nie pojawiają się już wśród zwycięzców w danych kategoriach. 

Znakiem czasu staje się też odświeżona nazwa konkursu. To efekt rosnącej liczby samochodów z napędem elektrycznym. Jak podkreśla pomysłodawca Tony Robinson, kiedy w 1999 roku powstał konkurs pojemność skokowa okazała się najlepszym kryterium, które dzieliło silniki na klasy. Tak było przez prawie dwie dekady, ale w ciągu ostatnich kilku lat konstrukcje napędów zmieniły się diametralnie. Dlatego trzeba było zmodyfikować kryterium podziału.

Obecnie bierze się pod uwagę moc, a nie pojemność. Dlatego powstało 7 klas: do 150 KM, 150KM do 250 KM, 250 KM to 350 KM, 350 KM to 450 KM, 450 KM do 550 KM, 550 KM do 650 KM i wreszcie powyżej 650 KM. Dzięki temu BMW i8 z hybrydowym napędem i silnikiem benzynowym 1.5 l już nie konkuruje Fordem Fiestą ST, ale z Porsche 911 3.0, czy BMW M3 3.0. Zmiany w inżynierii silnikowej doprowadziły do rozszerzenia nazwy konkursu o zbitkę „+Powertrain”. 

Jury konkursu tradycyjnie wyłania zwycięzców w takich kategoriach jak: Nowy Silnik, Sportowy Silnik, Elektryczny Silnik, Hybrydowy Napęd. Wśród zwyciezców w kategorii Sportowy Silnik roku pierwsze miejsce zajął silnik Ferrari 488 Pista, drugie - V12 z Ferrari 812 Superfast, a trzecie - wolnossący bokser z Porsche GT3 RS. A śród najlepszych nowych napędów znalazły się elektryczne silniki z Jaguara I-Pace, Kii Soul EV i Hyundaia Kony oraz podwójnie doładowane benzynowe V8 z Lamborghini Urusa. 

Od roku 1999 kiedy narodził się International Engine of the Year Awards, najwięcej zwycięstw, bo 62, zanotowało BMW. Na drugim miejscu uplasował się dublet VW/Audi (38). Trzecie miejsce należy do Ferrari z wynikiem 32, a czwarte do Hondy (23).

Coroczne nagrody International Engine of the Year są przyznawane przez 70 dziennikarzy z 31 państw. Mamy wśród jury również polskiego reprezentanta, którym jest Szczepan Mroczek reprezentujący Auto Świat i Onet. 

Szczegółowe wyniki w poszczególnych kategoriach:

NOWY SILNIK

Foto: International Engine of the Year Awards / International Engine+Powertrain of the Year Awards
Nowy Silnik

HYBRYDOWY NAPĘD

Foto: International Engine+Powertrain of the Year Award / Inetrnational Engine+Powertrain of the Year Award
Napęd Hybrydowy

SPORTOWY SILNIK

Foto: International Engine+Powertrain of the Year Award / International Engine+Powertrain of the Year Awards
Silnik Sportowy

ELEKTRYCZNY SILNIK

Foto: International Engine+Powertrain of the Year Award / Materiał prasowy
Silnik elektryczny

DO 150 KM

Foto: Mat. producenta
Do 150 KM

150 KM DO 250 KM

Foto: Mat. producenta
Od 150 do 250 KM

250 KM DO 350 KM

Foto: Mat. producenta
Od 250 KM do 300 KM

350 KM DO 450 KM

Foto: Mat. producenta
Od 350 KM do 450 KM

450 DO 550 KM

Foto: Mat. producenta
Od 450 KM do 550 KM

550 KM DO 650 KM

Foto: Mat. producenta
Od 550 KM do 650 KM

POWYŻEJ 650 KM

Foto: Mat. producenta
Powyżej 650 KM

SILNIK ROKU 2019

Foto: Mat. producenta
Silnik Roku 2019 (International Engine+Powertrain of the Year Awards 2019)