Czwarty rok z rzędu najlepszym silnikiem świata zostaje okrzyknięte V8 twin-turbo o pojemności 3,9 litra, które jest dziełem inżynierów Ferrari. Benzynowy silnik napędzający Ferrari 488 oraz 488 Pista (720 KM) zwyciężył z elektrycznym napędem Jagura I-Pace, który uplasował się na drugim miejscu. Trzecie miejsce przypadło kolejnemu rasowemu V8, które napędza Mercedesy-AMG, Maybacha oraz modele Astona Martina.
Silnik Ferrari jako jedyny w historii konkursu International Engine + Powertrain of the Year Awards zwyciężał przez cztery lata z rzędu i nie będzie to łatwy rekord do pobicia w przyszłości. Wśród tendencji roku 2019 łatwo zauważyć zdecydowany odwrót od silników diesla, które nie pojawiają się już wśród zwycięzców w danych kategoriach.
Znakiem czasu staje się też odświeżona nazwa konkursu. To efekt rosnącej liczby samochodów z napędem elektrycznym. Jak podkreśla pomysłodawca Tony Robinson, kiedy w 1999 roku powstał konkurs pojemność skokowa okazała się najlepszym kryterium, które dzieliło silniki na klasy. Tak było przez prawie dwie dekady, ale w ciągu ostatnich kilku lat konstrukcje napędów zmieniły się diametralnie. Dlatego trzeba było zmodyfikować kryterium podziału.
Obecnie bierze się pod uwagę moc, a nie pojemność. Dlatego powstało 7 klas: do 150 KM, 150KM do 250 KM, 250 KM to 350 KM, 350 KM to 450 KM, 450 KM do 550 KM, 550 KM do 650 KM i wreszcie powyżej 650 KM. Dzięki temu BMW i8 z hybrydowym napędem i silnikiem benzynowym 1.5 l już nie konkuruje Fordem Fiestą ST, ale z Porsche 911 3.0, czy BMW M3 3.0. Zmiany w inżynierii silnikowej doprowadziły do rozszerzenia nazwy konkursu o zbitkę „+Powertrain”.
Jury konkursu tradycyjnie wyłania zwycięzców w takich kategoriach jak: Nowy Silnik, Sportowy Silnik, Elektryczny Silnik, Hybrydowy Napęd. Wśród zwyciezców w kategorii Sportowy Silnik roku pierwsze miejsce zajął silnik Ferrari 488 Pista, drugie - V12 z Ferrari 812 Superfast, a trzecie - wolnossący bokser z Porsche GT3 RS. A śród najlepszych nowych napędów znalazły się elektryczne silniki z Jaguara I-Pace, Kii Soul EV i Hyundaia Kony oraz podwójnie doładowane benzynowe V8 z Lamborghini Urusa.
Od roku 1999 kiedy narodził się International Engine of the Year Awards, najwięcej zwycięstw, bo 62, zanotowało BMW. Na drugim miejscu uplasował się dublet VW/Audi (38). Trzecie miejsce należy do Ferrari z wynikiem 32, a czwarte do Hondy (23).
Coroczne nagrody International Engine of the Year są przyznawane przez 70 dziennikarzy z 31 państw. Mamy wśród jury również polskiego reprezentanta, którym jest Szczepan Mroczek reprezentujący Auto Świat i Onet.
Szczegółowe wyniki w poszczególnych kategoriach:
NOWY SILNIK
HYBRYDOWY NAPĘD
SPORTOWY SILNIK
ELEKTRYCZNY SILNIK
DO 150 KM
150 KM DO 250 KM
250 KM DO 350 KM
350 KM DO 450 KM
450 DO 550 KM
550 KM DO 650 KM
POWYŻEJ 650 KM
SILNIK ROKU 2019