Nowe przedsiębiorstwo oficjalnie rozpocznie działalność od 10. listopada 2009 roku. Włosi posiadają w nim 67 proc. udziałów, a pozostałe należą do Serbów.

Tym samym Fiat przejmie firmę Zastava, wraz z fabryką w Kragujevacu i innymi elementami produkcji.

Fiat miał już przejąć Zastavę na początku 2009 roku, ale zamiary powstrzymał ogólnoświatowy kryzys. Włosi nadal chcą zainwestować 800 mln Euro, a rząd Serbii 300 mln Euro. Jednak nakłady będą mniejsze niż pierwotnie planowano.

W ciągu najbliższych dwóch tygodni odbędą się rozmowy na temat zatrudnienia. Z 2700 ma ich pozostać 2433. Część z nich trafi do firm produkujących komponenty do samochodów.

Związkowcy postulują, by już od listopada w nowym przedsiębiorstwie znalazło zatrudnienie 1740 osób. Kolejnych 1000 ma znaleźć zatrudnienie przy demontażu starych urządzeń i montażu nowych.

Fiat obecnie w Kragujevacu produkuje Punto drugiej generacji po face liftingu z 2003 roku. Sprzedawany jest on pod nazwą Fiat Punto Classic.

Fabryka Crvena Zastava pracująca na potrzeby przemysłu zbrojeniowego w 1953 roku rozpoczęła produkcję Willisa Jeep. Rok później podpisano umowę z Fiatem, a linia produkcyjna ruszyła w listopadzie 1954 roku. Produkowano wówczas modele 1400/1900 I terenowy Campagnola. W kolejnym roku pojawiła się Zastava 600, która od 1964 roku zastąpiona została typem 750. Produkcja tego modelu zakończona została dopiero w 1982 roku. W latach 1980-1985 produkowano także Zastavy 850. Ten model zmodernizował dawną Jugosławię i nazywany był potocznie fićo.

W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych Zastava produkowała większe Fiaty 1100 R i 1300/1500, od roku 1971 był model101, który był hatchbackiem pochodnym z Fiata 128. Pod nazwą Zastava 1100p auto było sprzedawane w Polsce. Ten model miał naprawdę długą karierę i przeszedł kilka zmian wraz z nazwą na Skala i markę Yugo, używaną w latach 1980-2000. Produkcja została zakończona w listopadzie 2008 roku, a więc po 37 latach (!) z 1.273.532 egz.

Kolejnym modelem było Yugo 45, produkowane od 1980 roku, które spokrewnione było z Fiatem 127. Oferowano także wersje z mocniejszymi silnikami oznaczone 55 i 65 (moc), a później także pod nazwą Koral. Auto było także sprzedawane w latach 1985-1991 w USA, gdzie reklamowano go jako najtańsze, bo kosztowało 3.990 dolarów.

Powstały także wersje kabriolet, które jednak nie miały najwyższej jakości i znacznie obniżyły image marki w USA.Produkcję tego modelu zakończono w listopadzie 2008 roku, powstało łącznie 794.428 egz.

Epizodem był także model Florida, który miał premierę w 1987 roku. Był on w miarę nowoczesny jak owe czasy, a design stworzył Giorgetto Giugiaro/ nie doczekał się jednak planowanych silników z Fiata Tipo. W ciągu 21 lat (!) powstało jedynie 29.950 egz.Zastava zapłaciła swoją cenę na sytuacji politycznej byłej Jugosławii na początku lat dziewięćdziesiątych. Produkcja spadła do minimum, a w 1999 roku fabryka w Kragujevacu została zniszczona przez bomby wojsk NATO. Produkcję udało się jednak wznowić po półrocznej przerwie.

Obecnie wszystko wskazuje na to, iż serbskiego producenta czekają lepsze czasy, niż pod nazwą Zastava. W rzeczywistości będzie to jeden z zakładów produkcyjnych Fiata. O kolejnych modelach, które miały tutaj być produkowane jeszcze się oficjalnie nie mówi. Jednym z nich miał być nowy maluch Fiata.