Auto Świat Wiadomości Aktualności Fiat Tipo – kiepskie wyniki w testach zderzeniowych

Fiat Tipo – kiepskie wyniki w testach zderzeniowych

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki

Całkiem dobre auto za niewielkie pieniądze – tak można w wielkim skrócie opisać Fiata Tipo. Kłopot w tym, że model ten okazuje się mniej bezpieczny niż jego nowocześniejsi konkurenci.

451880
Zobacz galerię (7)
Euro NCAP
451880

Najnowszy test zderzeniowy Euro NCAP przeprowadzono na Fiacie Tipo. Wyniki okazały się bardzo złe, bo w standardowej wersji Tipo uzyskało zaledwie trzy gwiazdki, a wyposażone w opcjonalny pakiet bezpieczeństwa – cztery gwiazdki. Jak na współczesne, europejskie auto jest to wyjątkowo słaby rezultat. W tym roku takie same wynik testów zderzeniowych dwóch wariantów uzyskał inny niedrogi model – Suzuki Baleno. Trzy gwiazdki w tym roku otrzymała zaś Toyota Hilux.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Testy zderzeniowe Euro NCAP pozwalają sprawdzać samochód w dwóch wariantach: podstawowym oraz wyposażonym w systemy bezpieczeństwa dostępne na wszystkich rynkach, gdzie dany model jest sprzedawany oraz instalowane w tym modelu w „dużych ilościach”. W przypadku Fiata pakiet bezpieczeństwa obejmuje system ostrzegający przed zderzeniem przodem z automatycznym hamowaniem, które uruchamia się przy małych i dużych prędkościach, ale nie reaguje na możliwą kolizję z pieszym.

Eksperci z Euro NCAP zdają sobie oczywiście sprawę, że Tipo ma być samochodem, który dostarcza maksimum funkcjonalności za jak najmniejszą cenę, ale zdecydowanie zalecają wybór wersji wyposażonych w systemy zwiększające bezpieczeństwo uwzględnione w drugim teście zderzeniowym.

Warto jednak zaznaczyć, że dodanie tych systemów nie zwiększa realnej odporności na testy zderzeniowe. Oceny uzyskane w obu testach są bowiem identyczne. Bezpieczeństwo dorosłych zostało ocenione na 82 proc., dzieci – na 60 proc., a pieszych – na 62 proc. Skąd więc różnica w liczbie gwiazdek? Otóż wersja podstawowa uzyskała ocenę 25 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwa, a bogatsza – 57 proc. Dla porównania, w przypadku wspomnianego Suzuki Baleno oceny te wyniosły odpowiednio 85 proc., 73 proc., 65 proc. i 43 proc. – dla wersji z pakietem bezpieczeństwa. Były zatem wyższe niż w przypadku Tipo.

Dodajmy jeszcze, że testowane w 2014 r. budżetowe Peugeot 301 i Citroen C-Elysse również uzyskały po trzy gwiazdki, ale relatywnie niedrogi Citroen C4 Cactus – cztery gwiazdki.

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki