Ford Focus X Road bazuje na wersji kombi, od której różni się panelami ochronnymi z czarnego plastiku, które znalazły się na dolnej części przedniego zderzaka, nadkolach, progach, dolnej części drzwi oraz dolnej części tylnego zderzaka. Spód przedniego i tylnego zderzaka dodatkowo zdobią panele z szarego plastiku. Przednie i tylne lampy przeciwmgielne otrzymały nowe ramki.
Do napędu auta służy wolnossąca jednostka benzynowa 1,8 Flexifuel o mocy 92 kW (125 KM) przy 6000 obr./min i momencie obrotowym 150 Nm przy 4000 obr./min. Silnik przystosowano do spalania nie tylko benzyny, ale także biopaliwa E85 lub mieszanki obu paliw. W odróżnieniu od Octavii Scout czy Audi A4 allroad quattro Ford Focus X Road nie może pochwalić się zwiększonym prześwitem ani napędem na cztery koła.
Ford nie planuje masowej produkcji tego modelu, a powodem, dla którego auto zadebiutowało na salonie samochodowym w Amsterdamie jest fakt, że Focus X Road powstanie w ilości 300 egzemplarzy przeznaczonych wyłącznie na rynek holenderski.