w okolicach Monachium mieliśmy możliwość sprawdzenia w praktyce dwóch najnowszych wersji Transita. Pierwsza jazdę odbyliśmy Fordem Transitem z nowym 5-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 3,2 litra, a drugą Transitem SportVan.
Ford Transit 3.2 TDCi
Najnowszy Transit z nowym turbodieslem przeznaczony jest dla wymagających użytkowników. W przeszłości zawsze narzekano na zbyt słabe jednostki napędowe jakie znajdowały sie w ofercie tego modelu Forda. Tym razem jest to 5-cylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 3,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail o mocy 147 kW (200 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 470 Nm przy 1700 - 2500 obr./min. Podobnie jak i pozostałejednostki w aktualnej ofercie producenta także i ten spełnia normy emisji spalin Euro 4.
Ten silnik został zaprojektowany specjalnie do Transita z napędem tylnych kół i trzech rozstawach osi. Współpracuje on z sześciostopniową przekładnią Durashift, która zapewnia przedłużony okres eksploatacji między serwisami do przebiegu 50 000 km lub 30 000 km w okresie dwóch lat.
- Nowy dodatek do Transita w postaci 5-cylindrowego silnika o pojemności skokowej 3,2 litra Duratorq TDCi w połączeniu ze zmodernizowana przekładnią, pozwala na długie jazdy z przyczepą i zapewnia lepsze własności jezdne - powiedział Simon Palmer,Powertrain Programme Manager.
Oprócz jednostki napędowej Ford Transit został w wielu miejscach zmodernizowany. Ma nowy przedni zderzak, zmodyfikowany panel otworu wlotu powietrza, zmodyfikowany przewody zasysające powietrza, nowy układ wydechowy i chłodzenia. Zmodyfikowane zostało także zawieszenie kół, co poprawiło lepsze rozłożenie masy po zamontowaniu nowego silnika.
Częścią obecnego wyposażenia tego auta jest układ ESP, system wspomagający podjazd pod górę (Hill Launch Assist– HLA). Ford zapewne ucieszy także tych, którzy pokonują długie trasy, bo w najnowszej wersji Transita będą mieli do dyspozycji zbiornik paliwa o pojemności 103 litrów.
Model ten ma także zwiększone możliwości ładunkowe, gdyż w tym celu wzmocniono obie osie. dopuszczalny nacisk na przednia oś wynosi obecnie 1850 kg, a na tylna 3300 kg. Bezpieczeństwo zapewniają wzmocnione hamulce i zmodyfikowane zawieszenie.
Ford Transit SportVan
Chyba żaden inny producent nie ma takiej tradycji w oferowaniu superszybkich pojazdów użytkowych jak Ford. Najnowszym tego przykładem jest Transit SportVan, który może stać się spełnieniem marzeń każdego użytkownika. napędzany jest czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 2,2 l o mocy 103 kW (140 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Jednak jego największą atrakcję stanowi stylowe nadwozie.
Ford Transit SportVan powstał na nazwie wersji z najkrótszym rozstawem osi. Od pozostałych wersji wyróżnia się pakietem optycznym, który powstał przy współpracy z firmą MS Design. W skład pakietu wchodzą m.in. 18-calowe obręcze kół z metali lekkich, niskoprofilowe opony o wymiarach 235/45 R18, przedni spoiler w barwie nadwozia z jasną częścią środkową, nakładki progów i zmodyfikowany tylny zderzak. Transit SportVan oferowany będzie w metalicznej barwie nadwozia Performance Blue, która znamy już z modelu Fiesta GT. W ofercie znajdą sie także dwie kolejne barwy - Tonic i Sublime, które znane są już z najnowszej palety Transita. Sportowy wygląd dopełnia podwójna końcówka rury wydechowej i za dopłata białe listwy na nadwoziu.
We wnętrzu standardowe wyposażenie obejmuje m.in. klimatyzację, system audio Ford 6006 ze zmieniaczem CD i sterowaniem na kole kierownicy, skórzane pokrycie koła kierownicy i dźwigni przekładni zmiany biegów, elektrycznie sterowane szyby i ogrzewane lusterka zewnętrzne. Częścią wyposażenie jest także komputer pokładowy, tempomat, sensor deszczu i świateł. Na zamówienie można otrzymać: nawigacje satelitarna, skórzane pokrycia siedzeń.
Wraz z ta wersją zaprezentowana została nowa sześciostopniowa przekładnia skonstruowana specjalnie do Transitów z napędem czterech kół, która ma wpływ na mniejsze zużycie paliwa. kolejna nowością jest zmodyfikowany czterocylindrowy silnik Duratorq TDCi o pojemności skokowej 2,2 litra, który po zmianach dotychczasową moc 96 kW (130 KM) zwiększył do 103 kW (140 KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm (+40 Nm) w zakresie 1800-2400 obr./min.
ford uważa, ze ta szeroka oferta wariantów Forda Transita stworzy perfekcyjne podstawy do wielu specjalistycznych modyfikacji. Nowe modele adresowane są przede wszystkim do rzemieślników i firm transportowych, które docenią niskie zużycie paliwa, większą moc i możliwość jazdy z większa prędkością.