Logo
WiadomościAktualnościFrancuski problem – obowiązkowe badanie techniczne

Francuski problem – obowiązkowe badanie techniczne

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Francja zaostrzyła kontrolę techniczną samochodów. A to spory problem dla kierowców. Liczba samochodów skierowanych na powtórne badanie znacznie wzrosła.

Centrum Paryża
Auto Świat / Auto Świat
Centrum Paryża
  • We Francji nowy samochód trafia na pierwsze badanie w ciągu 4 lat od daty pierwszej rejestracji
  • Po pierwszym badaniu technicznym kolejne odbywają się co dwa lata
  • Po wprowadzeniu nowych przepisów podwoiła się liczba pojazdów skierowanych na powtórne badanie techniczne
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Od 20 maja 2018 roku obowiązują we Francji nowe obowiązkowe badania techniczne samochodów. Inspekcje stały się przede wszystkim bardziej drobiazgowe. Nie dość, że zwiększono do 133 liczbę punktów do skontrolowania w samochodach, to jeszcze znacznie wydłużono listę niesprawności i usterek, które mają wpływ na ostateczną decyzję diagnosty (z 410 do 610 punktów).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są nowe zasady dotyczące badań technicznych we Francji?
Jak często odbywają się badania techniczne w Francji?
Co się dzieje, gdy diagnosta stwierdzi krytyczną usterkę?
Jakie są najczęstsze problemy wykrywane podczas badań technicznych?

Z nowych przepisów mogą się cieszyć nie tylko diagności (czas badania wydłużono z 30 min do 45 minut, co wiążę się z podwyżką opłat) ale także warsztaty samochodowe. Z pewnością przybędzie im klientów wraz ze wzrostem wymagań wobec pojazdów.

We Francji obowiązują inne zasady niż w Polsce. W przypadku nowych samochodów badanie techniczne wymagane jest dopiero przed upływem 4 lat od pierwszej rejestracji. Kolejne przeglądy odbywają się co 2 lata. W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości diagnosta ma trzy opcje do wyboru.

Gdy usterki są drobne, wówczas kierowca otrzymuje jedynie zalecenie naprawy. W drugim przypadku jest zobowiązany do naprawy i powtórnej wizyty w stacji diagnostycznej w ciągu 2 miesięcy. Kiedy jednak ocena samochodu po badaniu jest „krytyczna”, to wówczas właściciel samochodu otrzymuje zakaz dalszego prowadzenia badanego pojazdu (liczony od północy w dniu wykonania badania) pod groźbą grzywny w wysokości 135 euro. Ponadto ma dwa miesiące na wykonanie naprawy i ponowne badanie techniczne.

Statystyki po dwóch pierwszych miesiącach są dość ciekawe. W porównaniu z wcześniejszymi i bardziej liberalnymi przepisami podwoiła się liczba pojazdów skierowanych na powtórne badanie techniczne. Według szacunków francuskiego magazynu Auto Plus, nowe badanie techniczne może się przyczynić do tego, że warsztaty będą mieć więcej zleceń. W skali roku do warsztatów może trafić nawet 200 tys. samochodów skierowanych przez diagnostów.

Znamienne, że 90 proc. przypadków nieprawidłowości dotyczy problemów z ogumieniem. Na badania techniczne trafia bowiem mnóstwo samochodów z zużytymi lub uszkodzonymi oponami. Ponadto bardzo często zdarzają się problemy z oświetleniem zewnętrznym (przepalone żarówki). Nie są to zatem żadne poważne usterki.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium