Auto Świat Wiadomości Aktualności Gdzie najlepiej naprawić samochód?

Gdzie najlepiej naprawić samochód?

Autor Kaczorowski Paweł
Kaczorowski Paweł

Chcąc wybrać warsztat samochodowy, kierowcy mają cztery możliwości: skorzystać z usług ASO, któregoś z fast-fitów, serwisów niezależnych zrzeszonych w sieć lub indywidualnych warsztatów.

Warsztat samochodowy
Onet
Warsztat samochodowy

Oczywiście, jest jeszcze jedna możliwość: naprawiać samemu, ale w przypadku aut firmowych takie rozwiązanie nie ma racji bytu. Samochód ma być sprawny i mobilny, jeździć i zarabiać, więc naprawa musi być przeprowadzona jak najszybciej. Poza tym, z racji coraz większego skomplikowania konstrukcji współczesnych samochodów nie polecamy tej opcji nawet hobbystom.

Jeśli chodzi o pozostałe możliwości, choć każda ma wady i zalety, to ich mnogość pozwala dopasować ofertę do własnych potrzeb, zarówno w kwestii terminów, jak i cen. Z perspektywy firmy, najlepszym rozwiązaniem jest wybór ASO lub niezależnego warsztatu sieciowego. Fast-fity również mają sporo zalet, ale zakres wykonywanych prac jest tutaj dużo węższy i wielu napraw - poza bieżącą obsługą eksploatacyjną - po prostu nie da się w nich przeprowadzić.

ASO

To zazwyczaj wybór właścicieli nowych aut, czasem jednak również kilkuletnich. Zasadniczą zaletą autoryzowanych stacji są mechanicy, specjalizujący się w konkretnej marce i przechodzący cykliczne szkolenia z jej obsługi. Barierą są dość wysokie ceny, które w wypadku kilkuletnich aut okazują się zaporowe, oraz - co jest zaskakujące - najdłuższe terminy napraw. Częściowo wynika to z faktu, że ASO, oferując pełną obsługę, często nie mają na etacie np. elektryka czy szklarza, a jedynie korzystają ze współpracowników, co wydłuża termin oczekiwania.

Fast-fity

Według danych Dekry, monitorującej europejski rynek samochodowy, około 70% usterek występujących w samochodach kwalifikuje się do naprawy w fast-fitach. Są one zresztą bardzo popularne zarówno w Europie Zachodniej, jak i Stanach Zjednoczonych, ale w polskich realiach ich ceny są jednak dość wysokie. Ponadto problemem jest ograniczona liczba czynności, które można w nich przeprowadzić. Dla firmy może to stanowić kłopot, bo trudno planować kompleksową obsługę serwisową firmowej floty w oparciu o punkty fast-fit (oferują one wymianę oleju, filtrów itd., ale już np. sprzęgła lub paska rozrządu w nich nie wymienimy).

Indywidualne warsztaty

Są to dobrze wszystkim znane najzwyklejsze punkty warsztatowe typu "u pana Romka". Wybór takiego punktu w ciemno to prawdziwa loteria: można trafić dobrze, mieć sprawnie i fachowo naprawione auto, ale można też powierzyć swój pojazd partaczom i uziemić go na dłuższy czas. Sprawę dodatkowo może skomplikować sposób dochodzenia roszczeń, rozliczania i fakturowania należności za naprawy oraz utrudniony kontakt z personelem takiego punktu. Głównie z tego powodu, korzystanie z takich warsztatów nie jest dla firm najlepszym rozwiązaniem, choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły.

Niezależne serwisy sieciowe

Są one, jak dotąd, najpoważniejszą alternatywą dla autoryzowanych stacji. Łączą bowiem niezły poziom usług z bardziej niż w ASO przystępnymi cenami. Z reguły mają merytoryczne i zaopatrzeniowe wsparcie uznanej marki, na przykład sieć Bosch Car Service czy należące do Inter Cars Q-Service lub AutoCrew. Klienci mają dzięki temu do nich większe zaufanie, bo oferują ustandaryzowane usługi i pracują nad poprawą jakości.

Tabela 1. Skoda Fabia Classic kombi 1.2 HTP, rocznik 2005 (ceny robocizny brutto w zł)

Zakres pracPremio(Autopon Wrocław)Norauto(Wrocław Bielany)Q-ServiceChudyk Auto (Wrocław)ASO Ekar(Wrocław)
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki)220280290320
Wymiana sprzęgła (komplet)Brak ofertyBrak oferty250280
Wymiana klocków hamulcowych (przód)50606056
Wymiana oleju i filtra oleju40403027
Ustawienie zbieżności kół12080Brak oferty110

Aby zilustrować różnice w cenach usług, porównaliśmy koszt wykonania podstawowych i niezbyt skomplikowanych czynności serwisowych dwóch bardzo popularnych w polskich firmach samochodów: Škody Fabii oraz Forda Focusa. Porównaliśmy ceny w ASO, warsztacie należącym do sieci Q-Service oraz w dwóch sieciach fast-fi, czyli Premio i Norauto. Jak widać, w przypadku kilkuletniej Škody różnice w cenach nie są duże, za to w przypadku nowego Forda autoryzowany serwis jest już wyraźnie droższy od nieautoryzowanych warsztatów.

Tabela 2. Ford Focus 2.0 TDCi kombi, rocznik 2008 (ceny robicizny brutto w zł)

Zakres pracPremio(Autopon Wrocław)Norauto(Wrocław Bielany)Q-ServiceChudyk Auto (Wrocław)ASO Ekar(Wrocław)
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki)280250300590
Wymiana sprzęgła (komplet)Brak ofertyBrak oferty3501200
Wymiana klocków hamulcowych (przód)608260165
Wymiana oleju i filtra oleju30403075
Ustawienie zbieżności kół120170Brak oferty207

Warsztaty samochodowe na Zumi.pl

Autor Kaczorowski Paweł
Kaczorowski Paweł
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków