Oczywiście, jest jeszcze jedna możliwość: naprawiać samemu, ale w przypadku aut firmowych takie rozwiązanie nie ma racji bytu. Samochód ma być sprawny i mobilny, jeździć i zarabiać, więc naprawa musi być przeprowadzona jak najszybciej. Poza tym, z racji coraz większego skomplikowania konstrukcji współczesnych samochodów nie polecamy tej opcji nawet hobbystom.
Jeśli chodzi o pozostałe możliwości, choć każda ma wady i zalety, to ich mnogość pozwala dopasować ofertę do własnych potrzeb, zarówno w kwestii terminów, jak i cen. Z perspektywy firmy, najlepszym rozwiązaniem jest wybór ASO lub niezależnego warsztatu sieciowego. Fast-fity również mają sporo zalet, ale zakres wykonywanych prac jest tutaj dużo węższy i wielu napraw - poza bieżącą obsługą eksploatacyjną - po prostu nie da się w nich przeprowadzić.
ASO
To zazwyczaj wybór właścicieli nowych aut, czasem jednak również kilkuletnich. Zasadniczą zaletą autoryzowanych stacji są mechanicy, specjalizujący się w konkretnej marce i przechodzący cykliczne szkolenia z jej obsługi. Barierą są dość wysokie ceny, które w wypadku kilkuletnich aut okazują się zaporowe, oraz - co jest zaskakujące - najdłuższe terminy napraw. Częściowo wynika to z faktu, że ASO, oferując pełną obsługę, często nie mają na etacie np. elektryka czy szklarza, a jedynie korzystają ze współpracowników, co wydłuża termin oczekiwania.
Fast-fity
Według danych Dekry, monitorującej europejski rynek samochodowy, około 70% usterek występujących w samochodach kwalifikuje się do naprawy w fast-fitach. Są one zresztą bardzo popularne zarówno w Europie Zachodniej, jak i Stanach Zjednoczonych, ale w polskich realiach ich ceny są jednak dość wysokie. Ponadto problemem jest ograniczona liczba czynności, które można w nich przeprowadzić. Dla firmy może to stanowić kłopot, bo trudno planować kompleksową obsługę serwisową firmowej floty w oparciu o punkty fast-fit (oferują one wymianę oleju, filtrów itd., ale już np. sprzęgła lub paska rozrządu w nich nie wymienimy).
Indywidualne warsztaty
Są to dobrze wszystkim znane najzwyklejsze punkty warsztatowe typu "u pana Romka". Wybór takiego punktu w ciemno to prawdziwa loteria: można trafić dobrze, mieć sprawnie i fachowo naprawione auto, ale można też powierzyć swój pojazd partaczom i uziemić go na dłuższy czas. Sprawę dodatkowo może skomplikować sposób dochodzenia roszczeń, rozliczania i fakturowania należności za naprawy oraz utrudniony kontakt z personelem takiego punktu. Głównie z tego powodu, korzystanie z takich warsztatów nie jest dla firm najlepszym rozwiązaniem, choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły.
Niezależne serwisy sieciowe
Są one, jak dotąd, najpoważniejszą alternatywą dla autoryzowanych stacji. Łączą bowiem niezły poziom usług z bardziej niż w ASO przystępnymi cenami. Z reguły mają merytoryczne i zaopatrzeniowe wsparcie uznanej marki, na przykład sieć Bosch Car Service czy należące do Inter Cars Q-Service lub AutoCrew. Klienci mają dzięki temu do nich większe zaufanie, bo oferują ustandaryzowane usługi i pracują nad poprawą jakości.
Tabela 1. Skoda Fabia Classic kombi 1.2 HTP, rocznik 2005 (ceny robocizny brutto w zł)
Zakres prac | Premio(Autopon Wrocław) | Norauto(Wrocław Bielany) | Q-ServiceChudyk Auto (Wrocław) | ASO Ekar(Wrocław) |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 220 | 280 | 290 | 320 |
Wymiana sprzęgła (komplet) | Brak oferty | Brak oferty | 250 | 280 |
Wymiana klocków hamulcowych (przód) | 50 | 60 | 60 | 56 |
Wymiana oleju i filtra oleju | 40 | 40 | 30 | 27 |
Ustawienie zbieżności kół | 120 | 80 | Brak oferty | 110 |
Aby zilustrować różnice w cenach usług, porównaliśmy koszt wykonania podstawowych i niezbyt skomplikowanych czynności serwisowych dwóch bardzo popularnych w polskich firmach samochodów: Škody Fabii oraz Forda Focusa. Porównaliśmy ceny w ASO, warsztacie należącym do sieci Q-Service oraz w dwóch sieciach fast-fi, czyli Premio i Norauto. Jak widać, w przypadku kilkuletniej Škody różnice w cenach nie są duże, za to w przypadku nowego Forda autoryzowany serwis jest już wyraźnie droższy od nieautoryzowanych warsztatów.
Tabela 2. Ford Focus 2.0 TDCi kombi, rocznik 2008 (ceny robicizny brutto w zł)
Zakres prac | Premio(Autopon Wrocław) | Norauto(Wrocław Bielany) | Q-ServiceChudyk Auto (Wrocław) | ASO Ekar(Wrocław) |
Wymiana amortyzatorów (4 sztuki) | 280 | 250 | 300 | 590 |
Wymiana sprzęgła (komplet) | Brak oferty | Brak oferty | 350 | 1200 |
Wymiana klocków hamulcowych (przód) | 60 | 82 | 60 | 165 |
Wymiana oleju i filtra oleju | 30 | 40 | 30 | 75 |
Ustawienie zbieżności kół | 120 | 170 | Brak oferty | 207 |
Warsztaty samochodowe na Zumi.pl