Po udanym wprowadzeniu na rynek północnoamerykański w 2006 r., rozszerzono sprzedaż na Japonię i Europę w 2007. Dwa lata później całkowita sprzedaż przekroczyła 165 tys. szt. (na koniec grudnia 2008 r.), a CX-7 zdobył ponad 10 światowych nagród motoryzacyjnych.
Celem Mazdy w pracach nad faceliftingiem CX-7 było uzyskanie samochodu jeszcze lepiej reprezentującego markę. Stanowi on jeszcze bardziej zrównoważoną mieszankę stylu, dynamiki i cech użytkowych, jeszcze silniej przemawiającą do klientów, i odpowiada w pełni strategii „odpowiedzialnego Zoom-Zoom”, łączącą przyjemność z jazdy z troską o środowisko i bezpieczeństwo.
Odpowiadając na silne zapotrzebowanie rynków europejskich na ekologicznego diesla o małym zużyciu paliwa, Mazda CX-7 SUV Facelift ma turbodoładowany silnik wysokoprężny nowej generacji MZR-CD 2,2 z katalizatorem o selektywnej redukcji (SCR) opracowanym wyłącznie na te rynki. Ma on duży moment 400 Nm, przenoszony na drogę przez wszystkie koła w układzie Active Torque-Split, i uzupełnia dotychczasową ofertę znanego silnika benzynowego 2,3 DISI. Po raz pierwszy, sportowy crossover-SUV Mazdy otrzymuje układy Rear Vehicle Monitoring (RVM) i Emergency Stop Signal (ESS) jeszcze zwiększające bezpieczeństwo czynne.
„Wierzę, że nowy CX-7 ma idealne warunki do rywalizacji na całym świecie jako samochód, który sprawia przyjemność z posiadania i jazdy” mówi Program Manager Masashi Otsuka. „Odeszliśmy od założeń projektowych i marketingowych ukierunkowanych na Amerykę Północną, by stworzyć samochód prawdziwie globalny. W konsekwencji trzeba było sięgnąć po lepsze technologie silnikowe – np. silnik wysokoprężny - i zwiększyć jakość wykonania tak, by odpowiadała gustom klientów na całym świecie, dając CX-7 Facelift mocną pozycję na zróżnicowanych rynkach.
Styl – dopracowany z myślą o pozycji Premium
Stylizacja zewnętrzna modelu po faceliftingu wykorzystuje „muskularną” sylwetkę oryginalnego CX-7, idąc dalej: do projektu sports crossover SUV wprowadzono poprawki, by jeszcze jaśniej zdefiniować go jako samochód premium i nadać mu bardziej subtelny charakter. Nowy przód, ozdobne aplikacje i wysoka jakość wykonania podnoszą i tak nowoczesną, emocjonalną stylizację oryginału na nowy poziom, podczas gdy nowe materiały i linie w kabinie nadają jej wygląd i doznania klasy premium.
Dolna część wlotu powietrza CX-7 Facelift ma kształt dużego pięciokąta, charakterystycznego dla marki Mazda, zbliżający ten samochód do najnowszych modeli. Wlot jest obramowany stylową listwą w kolorze srebrnym, spotykaną w samochodach segmentu premium. Jednocześnie zapewnia on większy przypływ powietrza chłodzącego, szczególnie istotny w przypadku nowej wersji z 2,2-litrowym turbodieslem. Inne poprawki na przednim pasie to nowy kształt obramowania świateł przeciwmgłowych, przyciągających uwagę i stwarzających wrażenie jakościowo doskonałego wykonania.
Na bokach, nowe chromowane listwy (występujące zależnie od poziomu wyposażenia) wzdłuż dolnych krawędzi drzwi podkreślają sportową sylwetkę nadwozia. Z tyłu, CX-7 Facelift ma nową chromowaną aplikację na uchwycie drzwi bagażnika, a nowy większy spojler dopełnia zmian stylizacyjnych w tylnej części.
Zestaw 7 kolorów nadwozia jest dostępny do Mazdy CX-7 Facelift (zależnie od rynku), wszystkie dobrano tak, by podkreślić mocny i sportowy styl nadwozia. Trzy kolory są nowe: metaliczny Aluminium, mikowe Stormy Blue Mica i Sparkling Black. We wnętrzu, Mazda pozostawiła popularne połączenie czarnego i beżu z oryginalnego modelu. CX-7 Facelift ma nowo opracowane obręcze kół 18-calowe i, po raz pierwszy, nowe aluminiowe obręcze 19-calowe (zależnie od poziomu wyposażenia), które jeszcze podkreślają moc i wytworny styl nowego CX-7.
Wnętrze
Zaakcentowany zewnętrzny wygląd klasy premium ma kontynuację we wnętrzu, dopracowanym jakościowo tak, by połączyć sportowy styl z dystyngowanym. Na miejscu kierowcy jest nowe koło kierownicy o sportowym stylu. Integralne przyciski umożliwiają kierowcy sterowanie wielu funkcjami bez odwracania uwagi od drogi. Nowo zaprojektowane zegary o czarnych tarczach mają obwodowe błękitne podświetlenie, białe wskazówki i trójwymiarowe cyfry opisu, podkreślające wrażenie jakości.
Zmodernizowano także tablicę rozdzielczą samochodu, z podwójnym daszkiem. Górny nie jest już prosty, lecz ma kształt delikatnie falisty. Dobrano go tak, by można było zainstalować nowy wyświetlacz informacyjny Multi Information Display (MID) położony pośrodku, na prawo od kierowcy, gdzie jest łatwo czytelny. Krawędzie centralnej konsoli są wykończone czarnym lakierem błyszczącym lub metalizowanymi listwami.
Wnętrze CX-7 Facelift wykończono nowymi materiałami rozłożonymi w różnych miejscach kabiny. Boczne nawiewy powietrza układu wentylacji/klimatyzacji mają chromowane, matowe obramowania. Wprowadzono nowe podłokietniki z przodu i na drzwiach, z miękkimi nakładkami zwiększającymi jakość i komfort. Podłokietnik/pokrywa centralnego schowka jest wykonany z grubego, wytrzymałego poliuretanu, z powierzchnią miękką i komfortową, lecz wytrzymałą. W bogatszych standardach dodano tam jeszcze miękką nakładkę.
Wyposażenie - poprawiona funkcjonalność
Do CX-7 Facelift wprowadzono nowe wyposażenie zapewniające kierowcy i pasażerom lepszą funkcjonalność i czyniące sportowego crossovera Mazdy przyjemnym w codziennej eksploatacji. Podobnie jak w nowej generacji Mazdy6 i Mazdy3, w zmienionym CX-7 wprowadzono nowe zasady „komunikowania” samochodu z kierowcą (HMI - human-machine interface) poprawiające funkcjonalność i przyczyniające do większej pewności prowadzenia, głównie dzięki wyświetlaczowi informacyjnemu Multi Information Display.
By zapewnić kierowcy niezbędne informacje podane w optymalny sposób, wprowadzono nowy wyświetlacz informacyjny Multi Information Display (MID) o większych możliwościach, umieszczony w górnej części centralnej konsoli w cieniu górnego daszka tablicy rozdzielczej, gdzie jest dobrze czytelny. Podaje on aktualne informacje jak zużycie paliwa, wskazówki obsługowe, widok z kamery cofania i mapę nawigacji; osobny wskaźnik pokazuje dane z układów audio i sterowania klimatyzacji, poniżej są lampki kontrolne pasów bezpieczeństwa i odłączenia poduszki powietrznej. Są dwa typy wyświetlaczy ciekłokrystaliczych dostępne do MID: jasny, o dużej rozdzielczości kolorowy i 3,5-calowy czarno-biały z matrycą punktową, takie same jak w nowej Mazdzie3.
Niektóre wersje CX-7 są wyposażone w tylną kamerę, ułatwiającą cofanie. Obraz z kamery jest pokazywany na 4,1-calowym wyświetlaczu LCD. Zależnie od poziomu wyposażenia, do CX-7 Facelift wprowadzono także układ nawigacyjny pokazujący mapę na kolorowym ekranie MID. Obsługuje się go przyciskami na kole kierownicy, co, w połączeniu z dobrą czytelnością ekranu, zapewnia bezpieczeństwo i nie utrudnia prowadzenia. Zespół projektowy skupił się także na poprawie podstawowych funkcji i wprowadził zapis danych do nawigacji na wygodnych w użyciu kartach SD.
Sportowy crossover SUV Mazdy ma także po raz pierwszy Bluetooth®, bezprzewodowe połączenie z telefonami komórkowymi umożliwiające nawiązywanie połączeń bez odrywania rąk od kierownicy. Ten układ może jednak więcej: zapewnia także bezprzewodowe połączenie przenośnych odtwarzaczy z układem audio CX-7. Muzyka z odtwarzacza skierowana do radia samochodowego może być regulowana przyciskami na panelu audio lub na kierownicy w czasie jazdy. Dodatkowo jest także gniazdo AUX pośrodku centralnej konsoli, tak że można odtwarzać także utwory zapisane na odtwarzaczu niekompatybilnym z Bluetooth® przez fabryczny układ nagłośnienia.
Fotel kierowcy CX-7 Facelift został zaprojektowany tak, by zapewnić optymalną pozycję do prowadzenia osobom o każdej posturze ciała i ma teraz elektryczną regulację z pamięcią 3 pozycji (zależnie od poziomu wyposażenia). W bogatszych wersjach fotel pasażera też ma regulację elektryczną.
Układ napędowy
W odpowiedzi na rosnące wymagania ochrony środowiska i coraz ostrzejsze normy emisyjne w Europie, silniki CX-7 Facelift łączą w nowatorski sposób sportowe osiągi z doskonałą ekonomicznością i niską emisją szkodliwych składników spalin. Po raz pierwszy nowy, mocny i o niskiej emisji silnik wysokoprężny 2,2 common rail, opracowany specjalnie na rynki europejskie, uzupełnia benzynowy silnik turbodoładowany 2,3 DISI.
W CX-7 Facelift wprowadzono nowej generacji turbodoładowany silnik wysokoprężny MZR-CD 2,2 l, rzędowy, 4-cylindrowy DOHC, 16-zaworowy. Ma on duży moment 400 Nm już przy 2000 obr./min i moc maksymalną 127 kW/173 KM przy 3500 obr./min.Pojemność skokowa silnika 2,2 litra, w połączeniu z turbodoładowaniem i wtryskiem common rail o maksymalnym ciśnieniu 200 MPa, zapewnia połączenie dużej mocy i momentu z niską emisją. Nowa chłodnica powietrza doładowującego wpływa na bardziej liniową charakterystykę osiągów.
By obniżyć koszty eksploatacji, rozrząd DOHC jest napędzany bezobsługową przekładnią łańcuchową. Wałek wyrównoważający w dołączanej obudowie, napędzany przednią przekładnią łańcuchową, obniża hałas i drgania i zwiększa płynność jazdy. Użycie tego wałka zmniejsza hałas o małej częstotliwości i pomaga uzyskać linową zależność między położeniem pedału przyspieszenia a dźwiękiem silnika, przyczyniając się do przyjemnej jazdy.
Wraz z turbodoładowanym dieslem 2,2 DOHC common rail wprowadzono nowo skonstruowany filtr cząsteczkowy wykonany z materiału ceramicznego o dużej odporności termicznej, z katalizatorem opracowanym samodzielnie przez Mazdę. Poza tlenem w spalinach, katalizator używa tlenu zawartego w nośniku w celu lepszego spalania cząsteczek sadzy. Optymalizuje to czas potrzebny do regeneracji filtra (skrócony o 1/3) i zmniejsza emisję, bez poświęcania przyjemności z jazdy.
Z nowym turbodieslem „pod maską” Mazda CX-7 Facelift przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,3 s i rozwija prędkość maksymalną 200 km/h. Nowością w CX-7 z silnikiem wysokoprężnym MZR-CD 2,2 jest układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) po raz pierwszy zastosowany w samochodzie Mazda, przetwarzający NOx w nieszkodliwy azot i wodę, z użyciem mocznika.
Mazda CX-7 Facelift zachowuje w ofercie uznany 4-cylindrowy silnik benzynowy DOHC 16-zaworowy 2,3 DISI Turbo. Rozwija on moc maksymalną 191 kW/260 KM przy 5500 obr./min i moment maks. 380 Nm przy 3000 obr./min.
Poprawione prowadzenie i komfort jazdy
Mazda była jednym z pionierów podklasy „sportowych crossoverów” wprowadzając pierwszą generację CX-7 jako praktycznego, ale sportowego SUVa. Model po faceliftingu jeszcze bardziej podkreśla te cechy dzięki znacznemu zwiększeniu sztywności nadwozia i zmianom w zawieszeniu. W połączeniu z układem przeniesienia napędu na wszystkie koła Active Torque-Split, stabilność i komfort jazdy są jeszcze lepsze, a wrażenia z jazdy są na najwyższym poziomie.
Konstruktorzy Mazdy dodali wzmocnienia nadwozia CX-7 Facelift zwiększając o 5% jego sztywność skrętną, co przekłada się na lepsze trzymanie drogi i większy komfort jazdy. W celu ograniczenia przyrostu masy, jakie powodują te wzmocnienia, Mazda użyła połączeń zgrzewanych, przy których między łączone części jest dodatkowo wprowadzany klej. Zwiększona sztywność nadwozia przyczynia się także do wyciszenia samochodu, tłumiąc hałas pochodzący od nawierzchni zanim dotrze on do kabiny.
Dopasowane do charakterystyki każdego z silników, zawieszenie Mazdy CX-7 Facelift to kolumny MacPherson z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Wprowadzono nowe amortyzatory z większymi kanałami przepływu oleju, by uzyskać płynniejszy ruch zawieszenia, większą stabilność i komfort jazdy. Jednocześnie, sztywniejsze nadwozie wpływa na precyzję skoku zawieszenia i lepsze prowadzenie.
Jak poprzedni model, europejska wersja Mazdy CX-7 Facelift jest standardowo wyposażana w układ przeniesienia napędu na wszystkie koła Active Torque-Split, który pomaga zapobiegać poślizgowi kół na śliskich nawierzchniach i zapewnia doskonałe właściwości trakcyjne na suchej drodze. Układ sterujący rozkłada moment obrotowy między przednią a tylną oś za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła zamontowanego przy tylnym mechanizmie różnicowym. Układ automatycznie dzieli moc między osie (przód/tył od 100/0% do 50/50%) stosownie do sytuacji drogowej.
Elektrohydrauliczne wspomaganie mechanizmu kierowniczego (EHPAS) w samochodach z silnikiem MZR-CD 2,2 zapewnia precyzyjne i proporcjonalne kierowanie dzięki użyciu ciśnienia płynu dostarczanego przez pompę napędzaną silnikiem elektrycznym. Precyzyjne sterowanie stopniem wspomagania zależnie od prędkości pojazdu oraz prędkości obrotu koła kierownicy przyczynia do obniżenia zużycia paliwa, czyniąc turbodiesla 2,2 jeszcze oszczędniejszym. Samochody z silnikiem MZR 2,3 DISI Turbo mają wspomaganie hydrauliczne, również zapewniające optymalne wspomaganie zależnie od prędkości pojazdu.
Rear Vehicle Monitoring i Emergency Stop Signal
CX-7 Facelift wpisuje się w strategię Mazdy „odpowiedzialnego Zoom-Zoom” nie tylko pod względem małego oddziaływania na środowisko, ale także co do bezpieczeństwa. Dwa nowo wprowadzone układy zwiększają bezpieczeństwo czynne SUVa Mazdy.
Mazda CX-7 otrzymała po raz pierwszy układ Mazdy monitoringu tylnej strefy pojazdu Rear Vehicle Monitoring (RVM). Ma on czujniki radarowe w tylnym zderzaku, wykrywające pojazdy nadjeżdżające z tyłu, jeśli samochód porusza się z prędkością 60 km/h lub więcej. Czujniki radarowe pracujące przy częstotliwości 24 GHz mają zasięg 50 m za samochodem, niezależnie od pogody. Jeżeli zostanie wykryty pojazd nadjeżdżający prawym lub lewym pasem lub znajdujący się już w „martwej strefie” obok samochodu, układ ostrzega kierowcę włączając lampkę ostrzegawczą znajdującą się w lusterku zewnętrznym po odpowiedniej stronie. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, lampka ostrzegawcza miga, a sygnał dźwiękowy przestrzega przed zmianą pasa.
W CX-7 Facelift wprowadzono nowy układ ESS. Jeśli samochód jedzie z prędkością powyżej 50 km/h i kierowca ostro zahamuje, ESS automatycznie włącza światła awaryjne, migające z dużą częstotliwością w celu ostrzeżenia pojazdów z tyłu o niebezpiecznej sytuacji.