Auto Świat Wiadomości Aktualności Stalowa prawa ręka Seata. Te roboty wykonują najcięższą pracę

Stalowa prawa ręka Seata. Te roboty wykonują najcięższą pracę

Stworzenie samochodu to nie lada wyczyn nie tylko dla ludzi, ale także dla robotów. Przenoszą one setki ton stali dziennie i łączą ją w karoserię samochodu. To od nich zależy nie tylko sprawna produkcja, ale też nasze bezpieczeństwo.

Największy robot w fabryce Seata
Zobacz galerię (6)
Seat
Największy robot w fabryce Seata

Martorell to niewielka miejscowość w Hiszpanii, o której zapewne niewielu by miało pojęcie, gdyby nie fakt, że właśnie tam znajduje się fabryka Seata. Hiszpański kompleks wypuszcza nową kompletną karoserię co 68 sekund, a zawdzięcza to wykwalifikowanej załodze i robotom, bez których taki wynik nie byłby nawet w sferze marzeń.

Robot godny najlepszych fabryk

Fabryka jest obsługiwana przez 2,2 tys. robotów, które tworzą najnowsze samochody nie tylko pod marką Seat, ale również inne modele koncernu Volkswagena, takie jak Audi A1, czy Q3. Zakład może się także pochwalić nowoczesnymi liniami produkcyjnymi, a teraz także dwoma nowymi potężnymi automatami, zatrudnionymi do wykonywania najcięższej roboty. Dosłownie, najcięższej.

Jeden taki robot waży 3 tony i ma 2,5 metra wysokości. Maszyny te odpowiadają za przenoszenie bocznych elementów karoserii, tak by można było je ze sobą zespawać. Są to jedne z najcięższych fragmentów auta, dlatego ładowność robota musi być także konkretna. Urządzenie jest w stanie podnieść 400 kg i choć wiele maszyn potrafi unieść więcej, to nie chodzi tu tylko o nośność, ale także promień, jaki obsługuje. Maszyna ta potrafi przenosić ciężar w promieniu prawie czterech metrów od własnej osi. Jeśli to nie robi na was wrażenia, to spróbujcie wziąć wiadro z wodą, unieść je, a następnie wyprostować rękę cały czas je trzymając. Wtedy okazuje się, że to nie jest takie proste.

Precyzja co do milimetra

Jednak na tym nie kończy się rola takiego robota. Równie istotny aspekt, a może nawet jeszcze ważniejszy, jest taki, że maszyna musi to robić z iście zegarmistrzowską precyzją - tak, by łączone elementy były perfekcyjnie zespawane. To bardzo istotne, ponieważ robot odpowiedzialny jest za elementy nośne samochodu, które jeśli nie będą dokładnie połączone, mogą wpłynąć na bezpieczeństwo pasażerów samochodu. W tym aspekcie nie można sobie pozwolić na żadne niedoróbki, dlatego precyzja montażu jest niezmiernie istotna w całym procesie produkcji karoserii.

Pod ciągłą obserwacją

Oczywiście fabryka korzysta z bardzo nowoczesnych rozwiązań, dlatego roboty obowiązkowo muszą być wyposażone w oprogramowanie monitorujące na bieżąco ich działania i kondycję. Sprawdzane parametry to m.in. zużycie silnika, temperatura, moment obrotowy i przyspieszenie. Dzięki ciągłemu sprawdzaniu tych parametrów pracownicy mogą spać spokojnie bez obawy o nagłą awarię powodującą kosztowne przestoje w produkcji.

Roboty, takie jak przedstawiony, to imponujące dzieło w obszarze inżynierii produkcji. Dzięki takiemu rozwojowi fabryki, kierowca może jeszcze bezpieczniej czuć się za kierownicą samochodu, a inżynierowie przekraczać kolejne fizyczne bariery, które, jak się kiedyś wydawało, są nie do przeskoczenia.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków