Auto Świat Wiadomości Aktualności Kiedy maszyna sama wie, że się psuje. Inteligentna produkcja BMW

Kiedy maszyna sama wie, że się psuje. Inteligentna produkcja BMW

Nowoczesny samochód ma na pokładzie masę czujników, komputery, ekrany, a często też internet. Podobnie jest na linii produkcyjnej, gdzie, żeby ograniczyć koszty i zwiększyć wydajność, wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.

Fabryka BMW-inteligentna produkcjaBMW Polska

Masowa produkcja towarzyszy nam praktycznie od początku motoryzacji. Dzięki seryjnemu montowaniu samochodów własne cztery kółka stały się ogólnodostępne. Przez ponad sto lat produkcja przechodziła zmiany i była usprawniana. Na samym początku Ford preferował sprzedaż samochodów w kolorze czarnym, bowiem taki lakier sechł najkrócej i nie zwalniał linii montażowej. Dziś żaden lakier nie spowolni produkcji, a fabryki są inteligentnymi miejscami, w których wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku. Nawet maszyny same zgłaszają się po naprawę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Nowoczesne fabryki BMW, chcąc cały czas utrzymywać wysoką jakość swoich produktów, a także unikać kosztownych przestojów, zdecydowały się na konserwację predykcyjną. Polega ona na oparciu działań fabryki o czujniki, sztuczną inteligencję i analizę danych. Takie rozwiązanie pomaga także w efektywnym gospodarowaniu zasobami i zrównoważonym rozwoju.

Dzięki tego rodzaju kontroli fabryka jest w stanie na bieżąco monitorować maszyny i ich stan, co pozwala na przewidywanie, kiedy system ulegnie awarii, a taka informacja pomaga zapobiec kosztom i przestojom w produkcji. Każda maszyna w fabryce jest połączona z nowoczesną platformą w chmurze, do której urządzenia przesyłają informacje średnio raz na sekundę! Takie rozwiązanie daje możliwość wyłączania i włączania modułów oprogramowania, dostosowując się do zmieniających wymagań.

Maszyna sama ostrzeże, że się popsuje

Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala na informowanie nie tylko o planowanych pracach konserwacyjnych, ale także generuje wizualizację i może wszcząć alarm. Dzięki takim działaniom pracownik produkcji jest poinformowany o wymaganych wcześniejszych pracach konserwacyjnych.

Zaciski spawalnicze używane do produkcji karoserii wykonują do piętnastu tysięcy spawów dziennie. Każdy pojedynczy spaw jest rejestrowany w chmurze, a specjalne oprogramowanie analizuje informację przekazaną przez maszynę. Takie dane są zbierane od każdego zacisku i pomagają nie tylko w fabryce, w której się znajdują, ale pozwalają zoptymalizować działania w każdej fabryce producenta.

Podobnie jest z każdą maszyną w fabryce. Przykładowo przenośniki na liniach montażowych przesyłają dane na temat swojej pozycji, prądów elektrycznych czy temperatur. Zebrane informacje pozwalają wychwycić anomalie i przeanalizować je, dzięki czemu można przewidzieć zbliżającą się awarię i jej zaradzić.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków