Takie wyniki opublikowała firma JMK zajmująca się analizą rynku autobusów. "Wzrost sprzedaży wynika jednak z przesunięcia realizacji rządowego kontraktu na autobusy szkolne z drugiej połowy roku na pierwszą" - wyjaśnia Aleksander Kierecki, szef firmy JMK.Nieustannie spada ilość zamówień na autobusy miejskie. Do czerwca kupiono 99 sztuk tych pojazdów, tj. o 45 proc. mniej niż w pierwszym półroczu 2002 roku. Wówczas do nabywców trafiło 180 pojazdów tego typu. W segmencie autobusów międzymiastowych w pierwszej połowie 2003 roku sprzedano 146 sztuk, co w zestawieniu z ubiegłym rokiem oznacza spadek o 32,4 proc. Tendencję spadkową (o 44 proc.) zanotowano również w sprzedaży autobusów turystycznych. Zamówiono zaledwie 37 pojazdów z tego segmentu.W pierwszym półroczu największą sprzedaż osiągnął Autosan (264 sztuki) oraz Jelcz (93 sztuki). Udział eksportu od stycznia do czerwca 2003 roku wzrósł o 26 proc. Za granicę wysłano 403 autobusy. Najwięcej (132 sztuki) wyeksportował MAN - o 154 proc. więcej niż w roku 2002. Drugie miejsce zajęło Volvo, wysyłając za granicę 103 autobusy (33-proc. spadek w stosunku do roku ubiegłego), na trzecim miejscu uplasowała się Scania-Kapena, eksportując 89 autobusów, o 75 proc. więcej niż rok wcześniej.
Gimbusy ratują rynek
W pierwszej połowie 2003 roku sprzedaż nowych autobusów w Polsce wyniosła 540 sztuk, o 78 egzemplarzy więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem (wzrost o blisko 17 proc.).
Auto Świat
Gimbusy ratują rynek