Ma on co prawda swoją osiemdziesięcioletnia historię, ale dzisiaj zawody odbywają się już zupełnie na innym torze, niż po raz pierwszy w 1927 roku. Wciąż jednak należy do najważniejszych obiektów sportów motorowych w Europie.

Tym czym jest przykładowo dla Brytyjczyków Silverstone, tym dla Niemców jest Nürburgring

Nürburgring należy do najstarszych torów wyścigowych na świecie. Zawody pod miastem Nürburg po raz pierwszy odbyły się w 1927 roku.Od tego czasu wiele się tutaj zmieniło, a tor przeszedł kilkakrotnie wielkie zmiany. Do historii sportu motorowego przeszły nazwy poszczególnych części starego toru jak m.in. Kesselchen, Fuchsröhre, Bergwerk czy Karussell. Od roku 1976 dla kierowców Formuły 1 są już tylko przeszłością, a jedynie korzystają z nich samochody podczas testów związanych z przygotowaniem do produkcji seryjnej.

Obecne Grand Prix Niemiec jest jedynym wyścigiem Formuły 1, który w tym roku będzie organizowany na terenie tego kraju. Za rok Formuła 1 przeniesie się na tor Hockenheimring, który ponownie zamierza konkurować z Nürburgringem.

Podczas wyścigów Formuły 1 okolice wzniesień Eifel odwiedzają setki tysięcy turystów z całego kontynentu. Przy okazji można tu zwiedzić romańską bazylikę z 1093 roku. Z dwunastego stulecia pochodzi gród Nürburg, od którego przyjęto nazwę toru. Tereny wyścigowe posiadają wiele ciekawostek, a wśród nich muzeum z kolekcją interesujących filmów z wyścigów, duży park rozrywki z atrakcjami motoryzacyjnymi. Na wyścigi przyjeżdża tutaj ok. 300 tys. kibiców, którzy wokół toru spędzają urlopy. Na wszystkie imprezy związane ze starym i nowym torem Nürburing, przyjeżdża rocznie prawie 1 mln kibiców.

Nürburg Grand Prix Kurs - informacje o torzeDługość toru5 148 mDługość wyścigu60 okr., 308.863 kmJakość nawierzchni asfaltowejśliskaZużycie oponśredniePrzyczepnośćmałaZużycie hamulcówśrednieJazda na maksimum58%Najdłuższy odcinek prędkości maks.800 mProjektowana najwyższa prędkość302 km/hZużycie paliwaśrednieKierunek jazdyzgodnie z ruchem wskazówek zegaraLiczba lewych zakrętów6Liczba prawych zakrętów9

Nowy tor zbudowano w bezpośrednim sąsiedztwie z tym legendarnym. Stary tor miał długość aż 22,830 km i był praktycznie labiryntem zakrętów nie do zapamiętania przez zawodników. W serialu Formuły 1 (znacznie krótszy) od początku ten niemiecki tor należał on do najtrudniejszych i najniebezpieczniejszych. Po ciężkim wypadku Niki Laudy w 1976 roku, w którym Austriak niemalże nie spalił się żywcem w bolidzie Ferrari, tor ten na długo został wykreślony z kalendarza. Nowy tor oficjalnie został otwarty 12. maja 1984 roku i w tym samym roku (7. października) odbyło się tutaj Grand Prix Europy, które wygrał... Niki Lauda jadący bolidem McLaren - TAG Porsche. By ł to jednocześnie wielki powrót austriackiego mistrza. W następnym roku Grand Prix Niemiec zorganizowano na torze Hockenheimring.

Na torze Nürburgring 23 razy odbyło się Grand Prix Niemiec, 12 razy Grand Prix Europy i dwukrotnie Grand Prix Luksemburga.

Tor w obecnym kształcie po przebudowaniu pierwszego sektora w okresie zimowym 2001/2002 i kolejnych modernizacjach prawego zakrętu przed sezonem 2003, ma długość 5148 metrów. Wyścig liczy 60 okrążeń, co daje łącznie 308,863 kilometry. Trasę tworzą przemiennie wolne i szybkie zakręty. Po przebudowaniu pierwszego zakrętu stworzono tutaj możliwość do wyprzedzania, ale także jest to miejsce częstych kolizji. Zdradliwy jest Dunlop, a także końcowy ostry zakręt Coca-Cola przed prostą do mety.

Na Nürburgringu prawie zawsze niewiadomą jest pogoda, która jak wynika z historii, potrafi się w czasie weekendu diametralnie zmienić. Tego zawsze obawiają się zawodnicy. Mnogość wolnych zakrętów i konieczności szybkich z nich wyjazdów, ma wpływ na specyficzne ustawienie elementów aerodynamicznych bolidów. Należy uzyskać jak największy docisk do podłoża. Tor usytuowany jest ponad 500 metrów nad poziomem morza, a to oznacza stratę około pięciu procent mocy dla jednostek napędowych. Pełnym gazem zawodnicy przejeżdżają około 58 procent trasy, co w porównaniu z innymi torami (średnia 61 proc.) to także mało.

Z historii Nürburgringu18. i 19. czerwca 1927uroczystość otwarcia z wyścigiem Eifelrennen (85 tys. kibiców, wygrał Rudolf Caracciola)15. lipca 1928pierwszy wypadek śmiertelny (Čeněk Junek na Bugatti)28. lipca 1928powstanie spółki Nürburgring GmbH3. lipca 1934narodziny Srebrnej strzały przy Eifelrennen1936utworzenie zakrętu Karessell z 33% nachyleniem, Bernd Rosemeyer pokonał okrążenie w 10 minut25. lipca 1937po raz pierwszy ustalono kolejność startową na podstawie uzyskanych czasów podczas treningu29. lipca 1951pierwszy powojenny wyścig, GP Niemiec31. sierpnia 1953pierwszy wyścig na 1000 kilometrów (44 okrążenia)1. sierpnia 1954GP Niemiec z powrotem Srebrnej strzały przy udziale ponad 300 tys. kibiców)26. lipca 1955powrót motocyklowego Grand Prix (po raz ostatni w 1931)1959ze względu na zbyt małą liczbę widzów na dwa lata wyścigi GP Niemiec przeniesiono na berliński tor Avus6. sierpnia 1961Wolfgang Graf Berghe von Trips pokonał okrążenie poniżej 9 minutczerwiec 1967pierwszy wyścig 24 godziny1970bojkot toru przez zespoły F1, GP Niemiec przeniesiono na Hockenheimring1971przebudowa toru, powrót Formuły 112. sierpnia 1973"Nürburgring Show" wyścig samochodów historycznych, z którego stworzono Oldtimer Grand Prix1975Niki Lauda przejechał okrążenie poniżej 7 minut1. sierpnia 1976ciążki wypadek Nicki Laudy połączony z pożarem jego Ferrari11. listopada 1976pierwsze zalecenia i rozpoczęcie przebudowy toru1977utrata licencji F1, GP Niemiec przeniesiono na Hockenheimring1980powstanie spółki mającej uratować Nürburgring, budowa nowego toru o długości 4,5 kilometra24. sierpnia 1980ostatnie motocyklowe GP12. maja 1984otwarcie nowego toru i wyścig 21 Mercedesów 190 (wygrał Senna przed Laudą, 120 tys. widzów)7. września 1984GP Europy na nowym torze (wygrał Alain Prost)4. sierpnia 1985ostatnie GP Niemiec na Nürburgringu (wygrał Michele Alboreto)1. września 1995powrót wielkich wyścigów F1 jako GP Europy23. maja 2002GP Europy na zmodernizowanym torze, długość 5,1 km22. lipca 2007ostatnie GP Europy przed roczną rywalizacją z Hockenheimringem

Wyniki ostatnich lat

W 2000 roku po raz pierwszy na tym torze wygrał Michael Schumacher, który rozpoczął współpracę z zespołem Ferrari. wyścig obserwowało 142 tys. kibiców, a podczas całego weekendu tor odwiedziło rekordowych 317 tys. kibiców. Z pole-position David Coulthard (McLaren-Mercedes), ale tej najlepszej pozycji nie potrafił ostatecznie wykorzystać. Rok później również triumfował Michael Schumacher, który do wyścigu wystartował z pole-position, tuż przed swoim bratem Ralfem. Za Michaelem linie mety kolejno minęli: Juan-Pablo Montoya (Williams) a jako trzeci David Coulthard (McLaren-Mercedes). Ralf po otrzymaniu kary za przekroczenie białej linii ukończył wyścig na czwartej pozycji.

W 2002 roku z pierwszej linii wystartowały dwa bolidy Williams, a tuż za nimi dwa Ferrari, McLaren-Mercedes i Renault. W przebudowanym pierwszym zakręcie doszło do kilku kolizji. W wyścigu lepszą strategię miał zespół Ferrari, który zaplanował dwa zjazdy do boksów i jego kierowcy mogli zakończyć Grand Prix w lżejszych bolidach. Wygrał Rubens Barrichello, który na prowadzenie wyszedł już na starcie. Drugi był Michael Schumacher, a trzeci Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes).

W kolejnym sezonie najmocniejszym w Grand Prix Europy na torze Nürburgring okazał się Williams. Nie tylko jego kierowca wywalczył pierwsze zwycięstwo na nowym torze, ale także był to dublet. Wygrał Ralf Schumacher, a drugi był Juan-Pablo Montoya. Honor Ferrari tym razem uratował trzecim miejscem Rubens Barrichello. Do pewnego momentu najbliżej triumfu był Kimi Räikkönen, ale w jego bolidzie zastrajkował silnik. Michael Schumacher tym razem jechał pechowo, bo po wypadnięciu z trasy musieli go wypychać komisarze.

Rok 2004 należał ponownie do zespołu Ferrari. Pierwszy był Michael Schumacher, a drugi Rubens Barrichello. Trzecie miejsce po taktycznej zagrywce wywalczył Jenson Button (BAR-Honda) przed Jarnem Trullim i Fernando Alonso (obaj Renault).

Grand Prix Europy 2005 przyniosło wielką dawkę niepowodzeń Kimimu Räikkönenowi. Podczas manewru wyprzedzania musiał hamować, a wówczas na obwodzie opony wytworzyła się warstwa wywołująca wibracje. Konsekwencją tego było uszkodzenie zawieszenia przedniego koła i Fin wyścigu nie ukończył. Jako pierwszy linię mety minął Fernando Alonso (Renault), który podążał do tytułu mistrza świata. Drugi był Nick Heidfeld (BMW Williams), który startował z pole-position. Trzecie miejsce zajął Rubens Barrichello (Ferrari) przed czwartym w kolejności Davidem Coulthardem (Red Bull Racing).

GP Niemiec - dane statystyczneLiczba rozegranych GP36Pierwsze GP1951Ubiegłoroczny triumfatorMichael Schumacher - Ferrari 248 F11:35:58,765Ubiegłoroczne pole-positionFernando Alonso - Renault R261:29,819Ubiegłoroczne najszybsze okrążenieMichael Schumacher - Ferrari 248 F11:32,099

Dzięki znakomitej strategii w swoim ostatnim roku startów wygrał Michael Schumacher (Ferrari), przed obrońcą tytułu mistrzowskiego Fernando Alonso (Renault). Jako trzeci linię mety minął Felipe Massa (Ferrari), a za nim dojechał Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes).

Z czym przyjadą zespoły na Grand Prix Europy 2007?

Po Grand Prix Francji i Grand Prix Wielkiej Brytanii ponownie do gry powrócił zespół Ferrari. Jednak odpowiednia taktyka zespołu McLaren-Mercedes pozwoliła na odpowiednie utrzymanie przewagi. Włosi nie mają obecnie w bolidzie swojego mistrza z ostatnich lat, jakim był Michael Schumacher.

McLaren-Mercedes dzięki niemieckiemu partnerowi ma prawo uważać niedzielny wyścig za swój. Jednak nawet w przypadku nieoczekiwanej porażki nikt nie jest w stanie Lewisowi Hamiltonowi odebrać jeszcze w tym momencie pozycji lidera w tegorocznych mistrzostwach. Należy spodziewać się, że obaj kierowcy zespołu McLaren-Mercedes będą walczyli o zwycięstwo indywidualne jak i zespołowe. Tym bardziej będą zdeterminowani po ostatnich sukcesach konkurentów z Ferrari.

Jak już pisaliśmy, kolejnym zespołem gospodarzy będzie BMW Sauber. Wciąż trwa walka z zespołem Renault o trzecie miejsce w klasyfikacji producentów. Francuzi przygotowali specjalnie do Grand Prix Europy nowe elementy aerodynamiki bolidu, więc zapewne należy oczekiwać od nich poprawy wyników na torze. p/>

W środkowej części pola startowago nalezy oczekiwać pojedynku zespołów Honda i Toyota. Ten ostatni zespół ma też swoją siedzibę w Niemczech. Nico Rosberg z zespołu Williams także chciałby pokazać się z jak najlepszej strony swoim rodakom. Co prawda ma fińskie korzenie, ale urodził się i mieszka w Niemczech.

O punkty będzie walczył także Red Bull. W tym Grand Prix nie należy oczekiwać natomiast cudów od najsłabszych zespołów Super Aguri, Scuderia Toro Rosso i Spyker. Po niepowodzeniach w tegorocznym seznie jako pierwszy zmiany personalne poczynił Spyker, który do Grand Prix Europy w miejsce Chrisyijana Albertsa zaangażował miejscowego kierowcę Markusa Winkelhocka. Będzie on jednym z pięciu Niemców, których zobaczymy w niedzielnym wyścigu.

GP Europy 2007 - harmonogram czasowyPiątek 20. lipca10:00 - 11:301. trening14:00 - 15:302. treningSobota 21. lipca11:00 - 12:003. treningod 14:00kwalifikaceNiedziela 22. lipcaod 14:00wyścig