Auto Świat Wiadomości Aktualności Jaguar: Tata przygotowuje nowe sportowe modele, SUV odrzucony

Jaguar: Tata przygotowuje nowe sportowe modele, SUV odrzucony

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nowy indyjski właściciel chce, aby marka Jaguar ponownie postrzegana była jako producent samochodów sportowych. Oprócz topowej wersji modelu XK przygotowuje dwa nowe modele. Zrezygnowano z planów produkcji SUV-a.

Jaguar: Tata przygotowuje nowe sportowe modele, SUV odrzucony
Auto Świat
Jaguar: Tata przygotowuje nowe sportowe modele, SUV odrzucony

Marka Jaguar nieodzownie kojarzy się z legendarnym modelem E-Type oraz siedmioma zwycięstwami w Le Mans. Jednak produkcję modelu E-Type wstrzymano ponad 30 lat temu, a od ostatniego zwycięstwa upłynęło 18 lat. Zaś na torach wyścigowych Jaguar ostatnio pojawił się z wątpliwymi sukcesami w serialu Formuły 1, gdzie odbył pięć sezonów, które jednak nie pomogły podbudować image marki.

W ostatnich dwóch dekadach Jaguar pod kierownictwem koncernu Ford skupił się na produkcji konserwatywnych modeli S-Type i X-Type. Coupe i kabriolet XK były tylko wisienką na torcie, podczas gdy konkurencja oferowała również mniejsze samochody sportowe.

Do modelu E-Type, do którego sukcesów firmie tak naprawdę nigdy nie udało się nawiązać, pod wieloma względami podobny będzie model XE. Będzie to lekki sportowy samochód mniejszy od coupe i kabrioletu XK, który miałby stanąć do walki z Porsche Boxster. Podobny projekt pod koniec minionego dziesięciolecia był już na deskach kreślarskich, z powodów finansowych szefostwo firmy wybrało wtedy projekt X-Type.

Jaguar przygotowuje również coupe i kabriolet bazujące na modelu XF. Produkcja tych wersji nadwoziowych, podobnie jak modelu XE, jest właśnie dokładnie rozważana. Jeśli coupe XF trafi do produkcji, będzie bezpośrednim konkurentem modelu Mercedes-Benz CLK (a dokładniej zgodnie z nową hierarchią firmy Mercedes-Benz modelu E Coupe).

Na górnym końcu oferty Jaguar nie jest już ograniczony modelami marki Aston Martin, tak więc wraz z odmłodzeniem modelu XK pojawi się również topowa wersja XKR-R o mocy ponad 373 kW (500 KM).

Firma przygotowuje także nowy 8-cylindrowy silnik o pojemności 5,0 l, „ostrą” wersję XF-R, a prawdopodobnie na końcówkę roku 2010 nową generację flagowego modelu XJ. Najprawdopodobniej bez następcy pozostanie najmniejszy model X-Type.

Producent zaprzecza, jakoby w przyszłości Jaguar mógłby produkować samochody typu SUV. Właściciele chcą skupić się na produkcji sedanów i samochodów sportowych, samochody sportowo-użytkowe znajdziemy w ofercie Land Rovera. Jaguar nie zamierza więc podążać ścieżką konkurencyjnych spółek BMW i Mercedes-Benz, które nieustannie poszerzają swoją ofertę w tej kategorii.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: