• Obecnie w Krajowej powstają modele Ford Puma i Ford EcoSport oraz litrowe silniki EcoBoost
  • W 2023 r. w Rumunii ma rozpocząć się produkcja nowego lekkiego auta dostawczego, a w 2024 r. jego w pełni elektrycznej wersji
  • Od początku produkcji fabrykę Forda w Krajowej opuściło ponad milion pojazdów i ponad 1,5 mln silników
  • Atak Rosji na Ukrainę! [RELACJA NA ŻYWO]

Jak wygląda Puma, wie niemal każdy fan Forda czy też miłośnik tego crossovera. Jeśli ktoś nie kojarzy linii stylistycznej tego modelu, może ją z łatwością zobaczyć, ot, chociażby na stronie internetowej producenta. Mało kto wie natomiast, jak produkowane jest to auto, a jeszcze mniej osób miało okazję być przy narodzinach Pumy.

Aby zobaczyć, jak powstają Pumy, trzeba wybrać się poza granice Polski. My udaliśmy się do rumuńskiej miejscowości Krajowa (Craiova), gdzie oprócz Forda Pumy produkowany jest także mini SUV Ford EcoSport, a także silniki 1.0 EcoBoost. Ale rumuńska fabryka ma już dość długą historię, a obydwa modele Forda są jednymi z wielu, które zostały tutaj wyprodukowane.

Od Oltcita do Fordów Puma i EcoSport

Zakład w Krajowej działa od 1976 r. i powstał na bazie umowy joint venture pomiędzy rządem rumuńskim (64 proc.) oraz Citroenem (36 proc.) i na początku bramy fabryki opuszczały głównie modele Oltcit Club oraz hatchback Citroën Axel. W 1991 r. Francuzi wycofali się ze współpracy i po trzech latach ich miejsce zajęli Koreańczycy ze swoim Deawoo. Najpierw produkowano tu modele Tico, Cielo i Espero, a od 1997 r. z fabryki wyjeżdżały Matizy i Nubiry II.

Kolejny zwrot akcji nastąpił w 2008 r., kiedy to fabrykę Automobile Craiova SA przejął od rumuńskiego rządu właśnie Ford. Już w kolejnym roku z zakładu zaczął wyjeżdżać model Transit Connect, a od 2012 r. bramy fabryki opuszczały Fordy B-Max. W tym samym roku wystartowała także produkcja silnika 1.0 EcoBoost. Pięć lat później z taśmy zjechały pierwsze egzemplarze modelu EcoSport, a dwa lata później, w 2019 r., powstał pierwszy egzemplarz Pumy, który do tej pory dumnie prezentuje się w biurowcu rumuńskiej fabryki Forda.

Pierwszy egzemplarz Forda Pumy wyprodukowany w rumuńskiej fabryce w miejscowości Craiova Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Pierwszy egzemplarz Forda Pumy wyprodukowany w rumuńskiej fabryce w miejscowości Craiova

Dzisiaj rumuńska Krajowa jest miejscem, gdzie powstają Ford Puma oraz Ford EcoSport, a także silniki do Fordów produkowanych także w innych zakładach. W 2020 r. bramy fabryki opuściło 180 tys. aut i 260 tys. silników, rok później produkcja zmniejszyła się do 163 tys. samochodów rocznie i 240 tys. silników. Od początku produkcji w Krajowej Ford zbudował milion pojazdów i ponad 1,5 mln silników.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Nowy samochód zjeżdża z taśmy co 67 sekund, nowy silnik co 47 sekund

Według planów Forda w 2022 r. każdego dnia z fabryki ma wyjeżdżać ponad tysiąc aut i powstawać ponad 1,4 tys. silników 1.0 EcoBoost. To oznacza, że jeden samochód będzie produkowany co 67 sekund, a silnik jeszcze szybciej, co 47 sekund. Sama fabryka działa 24 godziny na dobę przez pięć dni w tygodniu i zatrudnienie znajduje w niej ponad 6 tys. osób, które pracują na trzy zmiany.

Fabryka Forda w Rumunii Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Fabryka Forda w Rumunii

W fabryce wykonywanych jest ponad 4 tys. operacji. W zakładzie działa półautomatyczna tłocznia, w dziale nadwozi wykorzystywanych jest ponad 600 robotów, przy czym 90 proc. prac jest zautomatyzowanych. Oprócz tego precyzję produkcji ma gwarantować 77 obrabiarek CNC oraz w pełni zrobotyzowany montaż głowicy cylindrów.

Fabryka Forda w Rumunii Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Fabryka Forda w Rumunii

Już wkrótce, od 2023 r., fabrykę Forda w Krajowej będzie opuszczał nowy lekki samochód dostawczy, w tym również w pełni elektryczna wersja, której debiut przewidziano na 2024 r. Będzie to pierwszy całkowicie elektryczny samochód dostawczy, który zostanie wyprodukowany w Rumunii.