Dlaczego polska branża motoryzacyjna ucierpi na twardym Brexicie? Ile firm i ile osób może to dotknąć, jakie straty możemy ponieść?

Polska jest bardzo dużym (nawet w skali globalnej) producentem części samochodowych –zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów części na świecie. Wartość produkowanych w ciągu roku części i akcesoriów motoryzacyjnych wynosi blisko 90 miliardów zł, z czego 50 mld to wartość eksportu. 

Wielka Brytania jest trzecim rynkiem eksportowym dla części motoryzacyjnych z Polski. Eksport wszystkich produktów motoryzacyjnych z Polski do W. Brytanii stanowi ok. 6 proc. całej sprzedaży zagranicznej. 

Jak to wygląda w konkretnych pieniądzach? Sześć procent z 50 miliardów (cała wartość eksportu) to 3 miliardy złotych. I właśnie taka suma jest zagrożona w przypadku wystąpienia twardego Brexitu.

Ile firm i ile osób w Polsce może dotknąć Brexit?

Producenci części i akcesoriów – ok. tysiąc firm – zatrudniają w Polsce 147 tys. osób.

Dlaczego twardy Brexit jest tak niebezpieczny?

Wyjście Wielkiej Brytanii z UE bez porozumienia oznaczałoby, że kraj ten staje się tzw. krajem trzecim, w którym przywrócone zostają pełne kontrole na granicach oraz cła. „Znacząco wydłuży się wówczas czas oczekiwania na części, zakłady na terenie W. Brytanii będą miały opóźnienia w produkcji i mogą nie nadążyć z realizacją zamówień” – to opinia Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. 

To tylko jedno z zagrożeń. Kolejnym, bardzo realnym, może być konieczność homologacji części przeznaczonych na rynek brytyjski. W tej chwili obowiązuje tzw. homologacja typu, uznawana we wszystkich krajach Unii. 

Kiedy Wielka Brytania znajdzie się poza Unią może zażądać od producentów części powtórnej homologacji. Oznaczałoby to wysokie koszty dla producentów, co z kolei musiałoby spowodować wzrost cen części i podzespołów. Poza tym proces homologacji jest długotrwały, gdyż badane są wówczas wszystkie parametry części lub podzespołu.

Wszystkie te zagrożenia są bardzo realne dla polskich producentów części samochodowych (i dla wszystkich innych eksporterów na rynek brytyjski). Chyba, że dojdzie do porozumienia W. Brytania-UE lub przesunięty zostanie termin jej wyjścia ze Unii, co niestety jest mało realne.