Intrall będzie produkował auta w Stawropolu na południu Rosji. Polski oddział jednak będzie kluczowym elementem projektu – u nas odbywać się będzie największa część prac badawczych, będą powstawać prototypy nowych aut oraz ograniczona ilość modeli seryjnych – około 2,5-5 tys. aut rocznie. Pierwszym modelem, który będzie produkowany w ramach inwestycji będzie dostawczy LUBO. Auto miało być już produkowane seryjnie w Lublinie.
Samochód zadebiutował już na targach w Hanowerze w 2006 roku. Po targach Intrall zebrał ponad 26 tysięcy zamówień na samochód. Mimo tego sukcesu, produkcja auta w Polsce nie ruszyła. Banki cofnęły decyzję o kredytowaniu inwestycji, pojawiły się też problemy z lokalnymi władzami. Według Intrall lokalni biznesmeni prowadzili nieuczciwe działania wobec spółki przy przyzwoleniu urzędników.
Zdaniem inwestora było to częściowo spowodowane niechęcią polskich władz do rosyjskich przedsiębiorców. Intrall chce jednak znów zainwestować w Polsce, w dużej mierze z powodu ocieplenia się wzajemnych stosunków politycznych i gospodarczych.
Zaletą lokalizacji w okolicach Szczecina jest bliskość granicy niemieckiej i dostęp do potencjalnej kadry – w Szczecinie mieści się Zachodniopomorski Uniwersytet Techniczny. Projekt w Polsce ma zostać uruchomiony na początku 2014 roku. Początkowo w ramach inwestycji będzie powstawał tylko model LUBO, ale z czasem ma zostać produkowana cała gama aut dostawczych, a także terenowych. Auta terenowe będą powstawać głównie z podzespołów dostawczych modeli.
Nowe auta będą projektowane przede wszystkim w Polsce, przez rodzimych inżynierów. Intrall ma też prawo do produkcji czeskiego auta Praha. To będzie jeden z pierwszych modeli, którym zajmie się nowy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy.
Do współpracy Intrall chce zaprosić około 20 firm. Rozmowy z potencjalnymi kooperantami już są prowadzone.
Fot. AvtoRevue