W tym roku najszybsze auta i motocykle zmierzą się podczas czterech eliminacji pucharu Gecko Cup 2009. Pierwsza z nich odbyła się na początku maja na warszawskim Bemowie. W tym samym miejscu odbędzie się też ostatnia runda sezonu.

Jasne zasady, maksimum emocji

Zasady wyścigów "na ćwiartkę" są proste - dwa pojazdy muszą w jak najkrótszym czasie pokonać prosty odcinek toru. Idea zawodów wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Legenda głosi, że odległość między tamtejszymi skrzyżowaniami wynosi 1/4 mili, czyli 402 metry. W trakcie zawodów - podobnie jak podczas wyścigów ulicznych - kierowcy ustawiają maszyny przez sygnalizacją świetlną. Ustawianie na linii startu zostało zautomatyzowane. Pieczę nad nim sprawuje system pomiarowy. W trakcie podjeżdżania do linii startu zapala się białe światło Pre-Stage. Gdy przód auta przesunie się nieco dalej, włącza się drugie białe światło - Stage. W takiej pozycji zawodnik oczekuje na uruchomienie procedury startowej. Po jej aktywacji na "choince" startowej zapalają się trzy żółte światła. Zawodnicy startują po zapaleniu zielonego światła. O wejściu do półfinałów, a następnie finałów, decyduje suma czasu przejazdu (ET) oraz reakcji (RT). Czas przejazdu (ET + RT) jest mierzony z dokładnością do tysięcznej części sekundy, gdzie ET to czas przejazdu między linią startu a mety, a RT to czas reakcji kierowcy na zapalenie się zielonego światła. W przypadku równości czasów decyduje lepsze ET.

Drag, Moto i Street...

Fani wyścigowych emocji będą mieli okazję obejrzeć walkę o puchary w trzech kategoriach - Drag, Moto i Street. W kategorii Moto występują motocykliści. Kategoria Drag jest zarezerwowana dla profesjonalistów. Ich samochodów nie ujrzymy na ulicach. Są to niejednokrotnie maszyny z silnikami o mocach przekraczających 1000 KM! Na przygotowanie pojazdów do zawodów nierzadko potrzeba kilku miesięcy. Efekty żmudnej pracy zazwyczaj mówią same za siebie - Dragi pokonują 1/4 mili w... 9 sekund! Polscy kibice wciąż jednak czekają na moment, w którym na tablicy wyników wyświetli się "magiczne" osiem sekund.

Stowarzyszenie Sprintu Samochodowego nie zapomina o kierowcach jeżdżących autami określanymi mianem "street legal" - szybkich, a zarazem dopuszczonych do ruchu drogowego. Przewidziano dla nich walkę o tytuł króla ulic - King of Street. Pojedynki pojazdów tej klasy są być może mniej efektowne od zmagań Dragów, ale dostarczają zawodnikom równie dużych emocji. Warto dodać, że w klasie Street może wystąpić każdy posiadacz prawa jazdy, który dysponuje sprawnym samochodem! Zgłoszenie warto wysłać przed zawodami, gdyż liczba miejsc jest ograniczona. Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie organizatora - www.sss.org.pl.

Rywalizacja do samego końca!

Tegoroczny puchar Gecko Cup odbędzie się na trzech lotniskach - zawodnicy dwukrotnie zawitają na warszawskie Bemowo oraz do Borska i Kamienia Śląskiego. Podczas każdej z czterech rund zawodnicy będą zdobywać liczbę punktów uzależnioną od zajętego miejsca. Punkty zostaną podsumowane, co pozwoli wyłonić "bohaterów" sezonu 2009. Prowadzona będzie również klasyfikacja zespołowa.

Stowarzyszenie Sprintu Samochodowego

Idea sprintu samochodowego powstała wiele lat temu i wzięła się od okolicznościowych spotkań, kiedy to pierwsi fani tuningu mogli zaprezentować swoje samochody. Początkowo modyfikacje aut były niewielkie. Z czasem uczestnicy spotkań zaczęli dokonywać coraz bardziej zaawansowanych modyfikacji silników. Na skutek tego zaistniała potrzeba sprawdzania efektów, jakie przyniosły wprowadzone zmiany. Testy aut na drogach publicznych są niezgodne z prawem, a do tego bardzo niebezpieczne. Osoby zainteresowane wyścigami na 1/4 mili postanowiły "ucywilizować" coraz bardziej popularną dyscyplinę motorsportu. W tym celu powołano Stowarzyszenie Sprintu Samochodowego, które zajęło się przygotowywaniem legalnych wyścigów równoległych.

Celem Stowarzyszenia jest:

- krzewienie wśród społeczeństwa wiedzy i kultury motoryzacyjnej

- działanie na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu na drogach

- rozwój masowego i wyczynowego sportu motorowego, w szczególności wyścigów samochodowych na prostej na dystansie 1/8 mili, 1/4 mili, 1 mili, 200 metrów, 400 metrów, 1000 metrów oraz 1600 metrów

- ochrona praw i interesów zmotoryzowanych.

Stowarzyszenie pragnie udowodnić, iż osoby lubiące szybką jazdę niekoniecznie muszą stwarzać niebezpieczeństwo na drogach publicznych. Zamiarem Stowarzyszenia jest umożliwianie jego członkom sprawdzania swoich umiejętności w bezpiecznych warunkach. Stowarzyszenie pragnie organizować zloty samochodowe, podczas których będą odbywać się wyścigi na odcinku 1/4 mili bez łamania prawa i niepotrzebnego narażania życia swojego oraz osób postronnych.

Stowarzyszenie będzie działać tak, aby rozpropagować zawody na odcinku 1/4 mili (402,5 metra) w całej Polsce, jako bezpieczną dyscyplinę sportu pozwalającą na dowolne przyjacielskie współzawodnictwo oraz miły sposób spędzenia wolnego czasu.

Pierwsze starcie - lotnisko Bemowo