Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, które przeanalizował Instytut Samar, na koniec 2021 r. średni wiek samochodu osobowego pogorszył się o 1,8 proc., a perspektyw na poprawę tego wskaźnika nie ma, bowiem dostęp do nowych samochodów jest jeszcze gorszy niż w momencie analizy danych.

Za problemy z produkcją nowych aut odpowiada wojna w Ukrainie, przez którą wiele łańcuchów dostaw zostało zerwanych, a także ciągły problem z półprzewodnikami. Taka trudna sytuacja na rynku aut nowych przekłada się na to, że nie tylko Polacy, ale również mieszkańcy bogatszych krajów mniej chętnie będą sprzedawać swoje auta używane. Co za tym idzie, mniej nowszych aut będzie sprowadzanych do Polski i przy okazji będą droższe.

To oznacza, że również nasi rodacy, zamiast udać się po nowsze auto będą dłużej eksploatować to, które ma w tym momencie, a to automatycznie przełoży się na wyższy średni wiek samochodu w Polsce.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Co istotne są to dane po wykluczeniu tzw. "martwych dusz", które stoją zapomniane, ale nie zostały wyrejestrowane. Jeśli chcielibyśmy uwzględnić także takie pojazdy, to średni wiek samochodu w Polsce wyniósłby 20,67 roku. Oczywiście to tylko ciekawostka, tych aut nie warto brać pod uwagę, bo nie są użytkowane.

Samochód, który ma 15 lat wcale nie jest taki przestarzały

Starzejący się park aut w Polsce nie jest dobrą informacją, jednak nie ma także co popadać w skrajności. Samochód mający 15,56 roku został wyprodukowany w latach 2006-2007, co oznacza, że spełniają one co najmniej normy emisji euro 4, często są wyposażone w przynajmniej cztery poduszki powietrzne, a często więcej. Ponadto wiele z tych aut ma już klimatyzację i są wygodnymi samochodami.

BMW serii 3 E90 to dla wielu jeszcze dość świeży samochód. W rzeczywistości może mieć już ponad 15 lat Foto: archiwum / Auto Świat
BMW serii 3 E90 to dla wielu jeszcze dość świeży samochód. W rzeczywistości może mieć już ponad 15 lat

Pamiętajmy także, że takie auta często kosztują kilkanaście tysięcy złotych, niekiedy dochodząc nawet do bariery 100 tys. zł. 15-letni samochód w przeciwieństwie do np. Polonezów jest w stanie przejechać kilkaset tysięcy km, nie jest więc wcale złomem na kółkach.