• Droga ekspresowa S8 ma obecnie 534 km, a po zakończeniu inwestycji w ramach RBDK stanie się najdłuższą "eską" w Polsce
  • Plan zapisany w RBDK przewiduje wydłużenie S8 na obu końcach, do granicy z Czechami i prawie do granicy z Litwą
  • Wiele z nowych odcinków S8 ma już wyłonionego wykonawcę, ale na kilka wciąż brakuje precyzyjnego planu

Oficjalnie: droga ekspresowa S8 zostanie rozszerzona w kierunku Czech i Litwy. Obecnie ma ponad 500 km, po rozbudowie będzie już liczyć blisko 800 km, co zapewni jej tytuł najdłuższej "eski" przebiegającej przez Polskę. Na razie z jednej strony urywa się w Kobierzycach pod Wrocławiem, a z drugiej na przedmieściach Białegostoku.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Według planu zapisanego w RBDK w ciągu kilku najbliższych lat S8 zostanie wydłużona na obu końcach. Na południowym zachodzie Polski dojedzie przez Ząbkowice Śląskie i Kłodzki aż do granicy z Czechami, a na północnym wschodzie – do węzła Raczki na skrzyżowaniu z trasą S61. W efekcie kierowcy będą mieli do dyspozycji 786 km, czyli o ok. 36 km więcej niż na docelowym przebiegu drogi S7.

Docelowy przebieg drogi ekspresowej S8 Foto: GDDKiA
Docelowy przebieg drogi ekspresowej S8

Droga S8 powstawała latami. Zaczęło się od obwodnicy Radzymina

W 1998 r. oddano do użytku obwodnicę Radzymina, a kilka lat później kolejne dwie w śladzie obecnej S8 – Ostrowi Mazowieckiej w 2003 r. i Oleśnicy w 2006 r. Sukcesywnie realizowane odcinki łączyły się w coraz dłuższe ciągi trasy S8. W 2012 r. została ukończona modernizacja fragmentu dawnej gierkówki biegnącego od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, a pod koniec 2013 r. trasą S8 można było dojechać z Wrocławia do Wielunia.

Trasa S8 od Wrocławia do Łagiewnik Foto: GDDKiA
Trasa S8 od Wrocławia do Łagiewnik

W kolejnych latach dołączano następne odcinki w stronę Warszawy i Białegostoku, a w 2015 r. został udrożniony przejazd S8 przez stolicę (przebudowa mostu Grota-Roweckiego i odcinka między węzłami Opacz i Paszków). Trzy lata później S8 można było dojechać już z Warszawy do Białegostoku. Po zakończeniu przebudowy gierkówki pomiędzy Radziejowicami i Paszkowem trasa przebiegała już przez pięć województw, choć... nie miała ciągłości w woj. łódzkim.

Droga ekspresowa S8. Jakich odcinków brakuje?

Od października 2023 r. biuro projektowe opracowuje ok. 60-kilometrowy łącznik, który wyeliminuje "łódzką dziurę" na S8. Przez ten brakujący fragment dziś wielu kierowców wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy, zwiększając natężenie ruchu na autostradzie.

Planowany łącznik na trasie S8 Foto: GDDKiA
Planowany łącznik na trasie S8

W lipcu 2023 r. otwarto oferty w przetargu na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 32,5 km i ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo. Przetarg na odcinek Łagiewniki – Ząbkowice Śląskie (17,1 km) został ogłoszony pod koniec 2023 r.

Ani odcinek z Barda do Kłodzka, ani dalszy do samej granicy z Czechami nie mają jeszcze planu. Wykonawców i dokładnego planu przebiegu nie ma też 90-kilometrowy odcinek, który powstanie w woj. podlaskim. Po realizacji wszystkich inwestycji S8 wydłuży się aż do 786 km.