• Na stacjach paliw w Polsce zastąpiono paliwo E5 paliwem E10 z 10-proc. udziałem bioetanolu
  • Ministerstwo Rolnictwa rozważa wprowadzenie paliwa E85 z 85-proc. zawartością biokomponentów
  • Paliwo E85 już jest stosowane w Brazylii, gdzie jeździ na nim zdecydowana większość samochodów
  • Według Ministerstwa Rolnictwa paliwo E85 jest bezpieczne dla silników spalinowych i bardziej przyjazne dla środowiska niż pojazdy elektryczne czy napędzane paliwem wodorowym

Początek 2023 r. przyniósł zmiany na polskich stacjach paliw — paliwo E10 zastąpiło E5. Przypomnijmy, że benzyna E10 ma domieszkę 10-proc. bioetanolu, czyli alkoholu uzyskiwanego z biomasy, takiej jak przemysłowe lub spożywcze odpady, a także z roślin. Teraz Ministerstwo Rolnictwa ma pomysł, by wprowadzić na stacjach paliwo E85, czyli z 85-proc. zawartością biokomponentów, 15-proc. domieszką benzyny i niewielką ilością dodatkowych środków.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Paliwo E85 w Polsce? To standard w Brazylii

Takie paliwo jest już dzisiaj stosowane w Brazylii, gdzie jeździ na nim zdecydowana większość samochodów spalinowych. Powodem, dla którego miałoby być ono stosowane w Polsce, jest oczywiście ekologia. Rośliny, wykorzystywane do produkcji biopaliwa, w trakcie swojego rozwoju pochłaniają dwutlenek węgla z atmosfery, co sprawia, że mimo emisji spalin, jego bilans pozostaje zerowy. Ponadto takie paliwo byłoby tańsze niż dziś znane i wspierałoby polskie rolnictwo.

Ministerstwo rozmawia z naukowcami o paliwie E85

W celu rozważenia tego pomysłu minister Czesław Siekierski zaprosił na rozmowy naukowców z Politechniki Warszawskiej z wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych oraz z Wojskowej Akademii Technicznej. Ministerstwo poinformowało, że według specjalistów jest to paliwo bezpieczne dla silników spalinowych. Dodatkowo samochody wykorzystujące takie paliwo są bardziej przyjazne dla środowiska niż pojazdy elektryczne czy napędzane paliwem wodorowym. Dodatkowo ma wyższą liczbę oktanową

Ministerstwo wydaje się optymistycznie podchodzić do tego pomysłu. Poinformowano, że współpraca z naukowcami będzie kontynuowana, a wprowadzenie E85 na stacje ma się odbyć w ciągu kilkunastu miesięcy. To rozwiązanie ma szansę poprawić powietrze, spełnić ekologiczne wymogi Unii Europejskiej, wesprzeć naszych rolników, a także uratować silniki spalinowe. Nie wymaga też wielkich nakładów finansowych w infrastrukturę. Oczywiście, jeśli zostanie wprowadzone paliwo E85, ze stacji nie zniknie klasyczna benzyna.

Paliwo E85. Czy jest bezpieczne dla naszych aut?

Takie paliwo jest już stosowane w wielu krajach, a najbardziej popularne jest właśnie w Brazylii. Silniki zasilane paliwem E85 są nieco zmodernizowane w porównaniu do jednostek na benzynę, jednak stosowanie E85 jest bezpieczne.

Wiele silników musiałoby być więc dostosowane do użytkowania na nowym paliwie, ale bez wątpienia, gdyby paliwo E85 stało się popularne, pojawiłyby się zakłady, które wprowadzałyby poprawki. Trzeba się również liczyć z tym, że spalanie paliwa E85 byłoby większe niż klasycznej benzyny (ze względu na niższą wartość energetyczną etanolu), co skróciłoby nieco zasięg aut.

Już dziś paliwo E85 jest dostępne w wielu krajach Europy. W Polsce również można je znaleźć, choć nie jest to proste.