Auto Świat Wiadomości Aktualności Kary za brak OC wzrosną. Przekroczą psychologiczną barierę

Kary za brak OC wzrosną. Przekroczą psychologiczną barierę

O tej karze kierowcy często dowiadują się dopiero wtedy, gdy otwierają skrzynkę pocztową. A ta może być bardzo wysoka. Obecnie to nawet 9330 zł, ale już wkrótce wzrośnie i przebije symboliczną barierę 10 tysięcy złotych. Właściciele pojazdów ciężarowych zapłacą jeszcze więcej.

Kary za brak OC wzrosną. Przekroczą psychologiczną barierę
Auto Świat
Kary za brak OC wzrosną. Przekroczą psychologiczną barierę
  • O tej karze właściciele samochodów czasami dowiadują się dopiero z korespondencji
  • Już teraz kary są bardzo wysokie, a będą jeszcze wyższe
  • W przypadku samochodów osobowych nowe kary przebiją symboliczną barierę

Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC może okazać się wyjątkowo kosztowny. Już teraz najwyższe opłaty mogą sięgać ponad 9 tys. zł, a wraz ze zmianami stawki płacy minimalnej kary wzrosną jeszcze bardziej.

O karach za brak OC dowiadują się po fakcie

Niektórzy właściciele pojazdów dowiadują się o braku ważnej polisy dopiero z korespondencji, którą otrzymują od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dzieje się tak dlatego, że wiele z przerw w ubezpieczeniu OC wynika z niedbalstwa i zapominalstwa. A warto o tym jednak pamiętać, bo nawet jednodniowe opóźnienie w opłaceniu ubezpieczenia może oznaczać wysoką karę, wynoszącą aktualnie 1870 zł, co już stanowi duże obciążenie finansowe.

Jakie kary za brak OC w 2025 r.?

Kary za brak OC potrafią przy tym być naprawdę wysokie. Już kierowcy samochodów osobowych mogą zapłacić naprawdę słone stawki. Za brak OC w pojazdach ciężarowych i autobusach kary są jeszcze wyższe.

Samochody osobowe

Gradacja opłatyWysokość opłaty
100 proc. (brak OC powyżej 14 dni)9 330 zł
50 proc. (brak OC od 4 do 14 dni)4 670 zł
20 proc. (brak OC od 1 do 3 dni)1 870 zł

Pojazdy ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Gradacja opłatyWysokość opłaty
100 proc. (brak OC powyżej 14 dni)14 000 zł
50 proc. (brak OC od 4 do 14 dni)7 000 zł
20 proc. (brak OC od 1 do 3 dni)2 800 zł

Pozostałe pojazdy takie jak skutery, motocykle czy quady

Gradacja opłatyWysokość opłaty
100 proc. (brak OC powyżej 14 dni)1 560 zł
50 proc. (brak OC od 4 do 14 dni)780 zł
20 proc. (brak OC od 1 do 3 dni)310 zł

Skala problemu nadal wysoka

W ubiegłym roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny potwierdził ponad 300 tys. przypadków przerw w obowiązkowym ubezpieczeniu OC. Oznacza to, że brak ciągłości polisy nadal zdarza się dość często, choć i tak liczba kar spadła w porównaniu z rekordowym 2023 r.

Od czego zależy wysokość kar za brak OC i dlaczego wciąż rośnie?

Już w tej chwili sankcje za przerwę w ważności OC są już bardzo wysokie, a według przepisów mogą wciąż wzrastać. Ma to związek ze stawką płacy minimalnej ustalaną przez rząd. Na początku tego roku została ona podniesiona do 4666 zł brutto, co automatycznie przełożyło się na maksymalną wysokość kary za brak ubezpieczenia dla samochodów osobowych, która aktualnie może sięgnąć nawet 9330 zł. Właściciele pojazdów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów muszą liczyć się z karą do 14 tys. zł.

Od 1 stycznia sankcje zostaną ponownie uaktualnione i będą powiązane ściśle z minimalnym wynagrodzeniem w przyszłym roku. Warto pamiętać, że kary są nie podlegają żadnym negocjacjom.

Sposób naliczania kary

Zasady przyznawania opłat są wprost zależne od tego, jak długo pojazd pozostaje bez ważnej polisy. W przypadku aut osobowych pełna kara to wysokość 2-krotności płacy minimalnej, przy pojazdach ciężarowych i autobusach — 3-krotność. Inne pojazdy, takie jak motocykle czy skutery, podlegają niższym stawkom, stanowiącym 1/3 płacy minimalnej. Obowiązuje również przepis zaokrąglający wyliczone kwoty do pełnych 10 zł.

Kolejne podwyżki kar już po nowym roku

Następna zmiana płacy minimalnej planowana jest przez rząd już w nadchodzącym roku. Pojawiły się propozycje ustalenia jej na poziomie 5015 zł, choć rząd rozważa stawkę 5020 zł. Jeżeli stawki wejdą one w życie, to kary za brak ciągłości w polisie OC ponownie wzrosną.

Wraz z pierwszym dniem 2026 r. stawki te ulegną kolejnemu przeliczeniu, zgodnie z nową wysokością wynagrodzenia minimalnego. Oznacza to, że w krótkiej perspektywie kara za brak OC może jeszcze wzrosnąć i przekroczyć kwoty uważane dotąd za bardzo wysokie.

Jeśli w 2026 r. płaca minimalna osiągnie wysokość proponowaną przez stronę rządową (5020 zł), kary za brak ważnego ubezpieczenia OC mogą być następujące:

Samochody osobowe

Gradacja opłatyWysokość opłaty
100 proc. (brak OC powyżej 14 dni)10 040 zł
50 proc. (brak OC od 4 do 14 dni)5 020 zł
20 proc. (brak OC od 1 do 3 dni)2010 zł

Pojazdy ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Gradacja opłatyWysokość opłaty
100 proc. (brak OC powyżej 14 dni)15 060 zł
50 proc. (brak OC od 4 do 14 dni)7 530 zł
20 proc. (brak OC od 1 do 3 dni)3 020 zł

Pozostałe pojazdy takie jak skutery, motocykle czy quady

Gradacja opłatyWysokość opłaty
100 proc. (brak OC powyżej 14 dni)1 680 zł
50 proc. (brak OC od 4 do 14 dni)840 zł
20 proc. (brak OC od 1 do 3 dni)340 zł

Na zakończenie warto dodać, że kwestie związane z opłatami za postój pojazdu również wywołują emocje — niedawno głośno było o przypadku pana Michała, który po powrocie spod sklepu zastał mandat. Sprawy te dowodzą, że każdy kierowca powinien pamiętać o kluczowych przepisach i nie lekceważyć nawet krótkich opóźnień w regulowaniu obowiązkowych płatności.

Powiązane tematy: