Jak powiedział podczas warmińsko-mazurskiego kongresu drogowego dyrektor oddziału olsztyńskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Nicewicz przebudowa drogi nr 16 zwanej kręgosłupem Warmii i Mazur jest szacowana na 1 mld zł.

"Do już istniejących 16 wariantów przybędzie jeszcze kilka. Ile dokładnie, okaże się po kolejnej inwentaryzacji przyrodniczej" - powiedział Nicewicz.

Rzeczoznawcy środowiskowi ponownie wyjdą w teren i w pasie o szerokości 500 metrów będą spisywać chronione gatunki roślin i zwierząt.

Budowa "16" miałaby się zacząć w 2012 roku i wyznaczenie nowych wariantów spowoduje mocno napięty harmonogram budowy trasy. Inwestycja ma się zakończyć w 2014 roku.

Obecnie odcinek drogi z Mrągowa do Ełku nie spełnia wymogów drogi krajowej, ma bardzo złą nawierzchnię, droga jest wąska i kręta (380 zakrętów). Rozważane są dwa rozwiązania: modernizacja starego szlaku oraz budowa nowej trasy.

Nowa trasa zakłada, że samochody będą mogły rozwijać prędkość do 100 km na godzinę, droga będzie omijać miejscowości, wybudowane zostaną skrzyżowania bezkolizyjne i pasy awaryjne.

Natomiast modernizacja starej drogi nr 16 zakłada budowę obwodnic Kosewa, Inulca, Zełwągów i Mikołajek. Według prognoz w 2025 roku natężenie ruchu między Mrągowem a Mikołajkami będzie wynosić 9 tys. 900 samochodów na dobę. Blisko 1700 z nich to ciężarówki.

Jeden z wariantów zakłada poprowadzenie drogi 350 metrową estakadą przez jezioro Tałty koło Mikołajek. Obecnie droga przebiega mostem nad jeziorem Mikołajskim.

Poprzednia inwentaryzacja prowadzona dla 16 wariantów drogi wskazała, iż pojawiają się miejsca chronionych gatunków, w tym jedno z najcenniejszych w Polsce - miejsce bytowania żółwia błotnego koło Kosewa i Baranowa.

W korytarzach proponowanych wariantów swoje siedliska mają także orliki krzykliwe, żurawie, dzięcioły i derkacze.