- UOKiK przygotował mapę obrazującą jakość paliw na polskich stacjach w 2024 r.
- Podobnie jak w ubiegłym roku inspektorzy wykryli najwięcej nieprawidłowości w oleju napędowym
- Niewłaściwie parametry stwierdzili głównie w próbkach pobranych z dystrybutorów małych, niezależnych stacji
- Niektóre z wymienionych punktów zaliczyły pozytywnie powtórną wizytę inspektorów. Niestety nie wszystkie
UOKiK ostrzega: na tych stacjach paliw zostały wykryte nieprawidłowości. Najnowszy raport opublikowany przez urząd zawiera dane z analiz przeprowadzonych od 15 stycznia do 30 września 2024 r. Na początek dobra informacja: odsetek stwierdzonych nieprawidłowości jest najniższy w historii – niemal dwukrotnie lepszy niż przed rokiem! Ale nie wszystkie stacje zaliczyły test śpiewająco.
Kontrole paliw w 2024 r. wciąż trwają
Z 1368 próbek tylko 18 nie spełniło wymagań określonych w rozporządzeniu. To zaledwie 1,31 proc., czyli nawet lepiej niż w rekordowym roku 2022, kiedy wskaźnik nieprawidłowości spadł do 1,34 proc. Dla porównania jeszcze 10 lat temu UOKiK nie rekomendował tankowania na 6,86 proc. polskich stacji paliw.
Rok jednak jeszcze się nie skończył, dlatego pracownicy Inspekcji Handlowej krążą po Polsce i sukcesywnie pobierają kolejne próbki do badań laboratoryjnych. W ubiegłym roku na zlecenie UOKiK-u przeprowadzili aż 1934 takie kontrole. Podobnie jak w poprzednich latach najwięcej zastrzeżeń dotyczy paliwa zasilającego silniki diesla.
Kontrole jakości paliw w Polsce – te stacje zaliczyły wpadkę
Chociaż sytuacja jest znacznie lepsza niż dekadę temu i o niebo lepsza niż dwie dekady temu, kiedy niemal co trzecia (!) pobrana próbka okazywała się groźna dla silnika, kierowcy nadal powinni zachować czujność. Według danych z najnowszego raportu UOKiK w najlepszej sytuacji są użytkownicy pojazdów z jednostkami benzynowymi i instalacją gazową (LPG) – w obu przypadkach ryzyko zatankowania złego paliwa jest znikome.
Uważać powinni natomiast właściciele aut z silnikami diesla. Wykaz stacji z nieprawidłowościami pokazuje, że problemy występują najczęściej w mniejszych punktach nienależących do dużych sieci. Inspektorzy mieli zastrzeżenia przede wszystkim do parametrów temperatury zapłonu, ale też do stabilności oksydacyjnej. Po powtórnych kontrolach na kilku ze stacji zauważono poprawę jakości paliwa.
Poniżej przedstawiamy listę stacji z nieprawidłowościami:
- Krak-oiltrans, ul. Żywiecka 19, Pewel Mała (woj. śląskie): ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu [POPRAWA];
- Pieprzyk Family, ul. Wyspiańskiego 4A, Pleszew (woj. wielkopolskie): ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej;
- Krak-Tar (Moya), ul. Toruńska 29A, Gniewkowo (woj. kujawsko-pomorskie): ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu [POPRAWA];
- Carrefour Polska, ul. Mieszka I 73, Szczecin (woj. zachodniopomorskie): ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu [POPRAWA];
- Amic Polska, ul. Piotra Skargi 3A, Warszawa (woj. mazowieckie): ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej;
- Watis, ul. Konińska 1, Turek (woj. wielkopolskie): ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Przedsiębiorstwo Komunalne Agora, ul. Wiejska 1, Kąpino (woj. pomorskie): ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej;
- Tanktir, ul. Starachowicka 108, Wąchock (woj. świętokrzyskie): ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej [POPRAWA];
- Ropasama, Świątki 38 (woj. warmińsko-mazurskie): ON – zbyt duża zawartość wody [POPRAWA];
- Primi Bis, ul. Fabryczna 13A, Dobre Miasto (woj. warmińsko-mazurskie): ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu [POPRAWA];
- Tom-Gaz, Cicibór Duży 66B (woj. lubelskie): ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- PUH Wiktoria Morawiec Aleksandra Morawiec Dawid Morawiec, ul. Powstańców Wielkopolskich 1, Doruchów (woj. wielkopolskie): ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej;
- Trans-PKS, Wołyń 1 (woj. łódzkie): ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej;
- Olkop Bis, Radziki Duże 67B (woj. kujawsko-pomorskie): ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej [POPRAWA];
- FHU Nicole Sylwia Papierz, ul. Kościuszki 38, Mogilno (woj. kujawsko-pomorskie): Pb95 – nieodpowiednia prężność par;
- Orlen, ul. Grunwaldzka 33, Nowe Miasto Lubawskie (woj. warmińsko-mazurskie): LPG – nieodpowiednia prężność par.