• Terminal portowy w Dover i tunel pod kanałem zamknięto po wprowadzeniu przez Francję zakazu wjazdu dla podróżujących z Wielkiej Brytanii. Ruch w drugą stronę odbywa się normalnie
  • Zakaz wjazdu do Francji dotyczy całego transportu osobowego i towarowego odbywającego się drogą morską, lotniczą, lądową i kolejową ze Zjednoczonego Królestwa
  • W kolejce przed portem w Dover stoi już ok. 500 samochodów ciężarowych, kolejne będą kierowane na tymczasowy parking na lotnisku w Manston

Francuskie władze zamknęły granice dla osób podróżujących z Wielkiej Brytanii na skutek doniesień o nowym szczepie koronawirusa. Zakaz wjazdu dotyczy całego transportu osobowego i towarowego odbywającego się drogą morską, lotniczą, lądową i kolejową (fracht z Francji do Wielkiej Brytanii jest dalej dozwolony). Wyjątkiem jest jedynie transport towarów, co w praktyce oznacza tyle, że do Francji można wysłać samą naczepę czy kontener. Kierowca jednak nie zostanie wpuszczony do Francji.

Nietrudno zgadnąć, że zamknięcie francuskiej granicy wywołało ogromny chaos na brytyjskich drogach. W korku przed zamkniętym terminalem portowym w Dover (w szczytowym okresie kursuje nawet ok. 10 tys. ciężarówek między Dover a Calais) utknęło kilkaset ciężarówek. W kolejce przed portem stoi już ok. 500 samochodów ciężarowych (według informacji BBC oczekuje nawet do 17 tys. pojazdów z frachtem na kontynent).

W ramach operacji Stack zamknięto fragment autostrady M20, aby uniknąć drogowego paraliżu w hrabstwie Kent. Kolejne ciężarówki zmierzające do portu będą zaś kierowane na tymczasowy parking na lotnisku w Manston (o przygotowaniach do wykorzystania lotniska na parking dla 4000 pojazdów poinformowało brytyjskie ministerstwo transportu DfT).

Zakaz ruchu pasażerskiego z Wielkiej Brytanii wprowadziła także Holandia (obowiązuje do 1 stycznia 2021). Wciąż jednak przyjmuje transport towarów i utrzymuje zgodę na wjazd dla kierowców ciężarówek. Niemniej próżno liczyć na szybki powrót. Serwis Promy24.com z wyszukiwarką połączeń promowych w Europie informuje o wykorzystaniu wszystkich rezerwacji - „wszystkie trasy prowadzące z Wielkiej Brytanii do państw kontynentalnych (poza Francją, która przez najbliższe 48 godzin od północy w ogóle nie przyjmuje kierowców pojazdów ciężarowych na swoje terytorium) są w pełni zabukowane i nie dysponujemy obecnie żadnymi miejscami aż do 27/28 grudnia 2020”.

Niewykluczone, że 48-godzinna blokada zostanie zniesiona przed terminem. Jean-Baptiste Djebbari, francuski minister transportu, cytowany przez agencję Reuters oświadczył, że w ciągu najbliższych godzin może zostać ustanowiony nowy środek ogólnoeuropejskiego protokołu sanitarnego, nie podając dodatkowych szczegółów. Być może będzie to proponowany przez brytyjskich przewoźników pakiet szybkich testów.