Wybraliśmy Opla Corsę 1.2 i Škodę Octavię 2.0 TDI.
Niektórzy uważają, że najlepiej kupić auto za gotówkę bo wtedy jest naszą własnością i możemy je dowolnie serwisować i ubezpieczać. Większość firm stawia na leasing, chociaż popularne są też kredyty samochodowe. Może najlepszym wyjściem jest zarządzanie? Zobaczymy.
Samochody, które potraktowaliśmy jako przykłady, to bardzo popularne modele w swoich segmentach:
Opel Corsa 1.2 Essentia
- Silnik: 1.2 16V,
- wyposażenie dodatkowe: brak,
- typ pojazdu: osobowy,
- lakier: standardowy,
- cena zakupu netto: 30 656,80 zł.
Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
- Silnik: 2,0 TDI,
- wyposażenie dodatkowe: brak,
- typ pojazdu: osobowy,
- lakier: standardowy,
- cena zakupu netto: 64 773,77 zł.
Leasing
To najpopularniejsza forma finansowania samochodów firmowych, głównie dlatego, że leasing operacyjny jest najbardziej dostępnym i najtańszym instrumentem finansowym wykorzystywanym przy nabywaniu środków transportu. Daje on możliwość wrzucenia w koszty całej raty leasingowej. Poza tym leasing z reguły ma o kilka punktów niższe oprocentowanie niż kredyt. Natomiast umowę leasingową trudno zerwać, bo towarzyszą temu wysokie opłaty. Oddając samochód po okresie leasingu, możemy od razu podpisać umowę na nowy samochód.
Z uwagi na możliwość stopniowego odliczenia podatku VAT, który jest doliczany do każdej raty, przedsiębiorcy, zdecydowanie chętniej wybierają leasing operacyjny - średnio ok. 85% zawieranych umów. Pozostałe 15% to umowy zawierane na leasing finansowy, przy których cały VAT należy uiścić z góry.
Drugą zaletą leasingu operacyjnego w opcji z wysokim wykupem są niskie raty miesięczne. Po zakończeniu okresu leasingu nie wykupuje się auta, tylko oddaje firmie leasingowej i bierze nowy samochód na kolejne trzy lata - ta ostatnia usługa nazywana jest niepełnym wynajmem długoterminowym.
Kredyt
To dobra opcja dla tych firm, które chcą kupić samochody używane; wtedy kredyt jest bardziej opłacalny niż leasing. Po prostu firmy leasingowe, sprzedając samochody nowe, mogą wynegocjować na nie większe rabaty.
Poza tym, niektóre koncerny - Toyota, Fiat czy VW - mają swoje własne banki. To pozwala znacznie skrócić procedurę oczekiwania. Warto także sprawdzić ofertę banków niezależnych.
W niektórych przypadkach można zamiast kredytu samochodowego wziąć tradycyjny kredyt konsumencki/gotówkowy. Jest to dość popularne w przypadku, kiedy bank odmówi nam przyznania kredytu samochodowego, np. ze względu na to, że auto jest zbyt stare i nie stanowi dostatecznego zabezpieczenia kredytu.
Wynajem długoterminowy
Posiadanymi przez nas samochodami zarządza firma zewnętrzna - tak można w skrócie scharakteryzować wynajem. Firma CFM może wynegocjować duże rabaty u ubezpieczycieli, koncernów i sieci serwisowych, a to pozwala na znaczne obniżenie rat wynajmu. Najpopularniejsze są trzy rodzaje outsourcingu:
Full service leasing - jest wtedy, gdy fundusz leasingowy lub firma zarządzająca flotą (współpracująca z leasingodawcą) kupuje pojazdy, ubezpiecza je i zajmuje się pełnym bieżącym zarządzaniem parkiem samochodowym. Po zakończeniu umowy to na firmie zarządzającej spoczywa obowiązek wymiany samochodów na nowe i pozbycia się starych. Rolą zleceniodawcy jest tylko kontrola kosztów i opłacanie rat najmu pojazdów.
Car fleet management - polega na wyłącznym, zarządzaniu parkiem pojazdów firmowych. Właścicielem samochodów pozostaje zamawiający usługę i sam zajmuje się zakupem (lub leasingiem) samochodów oraz ich ubezpieczeniem. Firma zewnętrzna odpowiada jedynie za bieżące zarządzanie flotą.
Leaseback - polega na odsprzedaży posiadanych we flocie samochodów firmie zarządzającej i wynajmie zwrotnym tych samych aut. To rozwiązanie dla przedsiębiorstw mających względnie nową flotę samochodową. Może być uzasadnione chęcią poprawienia płynności przedsiębiorstwa - pozwala szybko uwolnić pieniądze na większe inwestycje.
Problem wysokości raty za wynajem to jedna z poważniejszych wad. Miesięczne raty wyliczane są z reguły na podstawie średnich kosztów eksploatacji danego samochodu. W niektórych przypadkach, jeśli auto użytkowane jest ekonomicznie, koszty te mogą różnić się nawet o 20-30% od faktycznie ponoszonych.
KOMENTARZ
Bartosz Olejnik, kierownik Zespołu Sprzedaży Carefleet S.A.:
Przy użytkowaniu pojazdów w wynajmie długoterminowym, klienci określają średnie roczne przebiegi poszczególnych grup pojazdów; na tej podstawie ustalamy okres wynajmu. Te informacje pozwalają określić wartość końcową (rezydualną) pojazdu po zakończeniu kontraktu. Klient finansuje różnicę między ceną zakupu a wartością rezydualną. Z punktu widzenia kosztów wynajmu, istotny jest zatem wybór pojazdów o wysokich wartościach końcowych. Ponieważ niełatwo przewidzieć, ile kilometrów przejedzie auto w ciągu trzyletniego kontraktu, trzeba zwracać uwagę na to, aby klient miał możliwość zmiany początkowych założeń. Możliwość modyfikacji kontraktów pozwala klientom dostosować wielkość przebiegu oraz okres umowy do ich rzeczywistych potrzeb.