Logo

Kto wygrał?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Dla zespołu CitroĎna jubileuszowy 70. Rajd Monte Carlo zaczął się fatalnie.

Thomas Radström przejechał zaledwie 10 kilometrów trasy, a Philippe Bugalski niewiele więcej, bo tylko 75 kilometrów. W obu Xsarach WRC eksplodowały silniki. W walce pozostał trzeci z kierowców, rewelacyjny zwycięzca ubiegłorocznego pucharu kategorii Super 1600, Francuz Sebastien Loeb. Jego pojazd jechał ze starym silnikiem.Pierwszy odcinek specjalny wygrał Carlos Sainz startujący na nowym samochodzie. Tylko Ford w Monako zaprezentował nowego Focusa WRC02 z ulepszonym silnikiem oraz ze zmienionym chłodzeniem. Drugą próbę odwołano ze względu na zachowanie kibiców, którzy zaparkowali swe pojazdy w bezpośredniej bliskości trasy rajdu. Trzeci oes wygrał Petter Solberg, ale na pozycji lidera znalazł się jego nowy kolega z zespołu Subaru World Rally Team Tommi Mäkinen. Subaru na bieżący sezon odnowiło umowę sponsorską z British American Tobacco i ponownie na rajdowych trasach będzie występować w barwach tytoniowej marki 555.Czwarty odcinek specjalny zakończył się zwycięstwem Sebastiena Loeba, który w ten sposób objął prowadzenie. Po pierwszym dniu rajdu Tommi Mäkinen do kierowcy Xsary WRC tracił 36,7 sekundy.Na pierwszym etapie z imprezy odpadli dwaj kierowcy Hyundaia. Freddy Loix doszczętnie rozbił swego Accenta na piątym kilometrze trzeciego oesu Sisteron-Turriers. Od pojazdu odpadły oba przednie koła oraz drzwi od strony kierowcy. Lekarze stwierdzili u kierowcy złamanie lewej stopy. Loix jest już po operacji, czeka go jednak jeszcze rehabilitacja. Być może jego miejsce w ekipie Hyundaia w Rajdzie Szwecji zajmie Tomasz Kuchar. Armin Schwarz drugiego Hyundaia rozbił na czwartym odcinku specjalnym.Na drugim etapie Tommi Mäkinen rozpoczął pościg za młodym francuskim kierowcą. Finowi bardzo zależało na zwycięstwie. Byłby to jego czwarty z rzędu sukces w Monako. Lider zespołu Subaru wygrał cztery próby sportowe, ale Sebastien Loeb nadal utrzymał przewagę. Po drugim dniu stopniała ona jednak do 28,2 sekundy.Z rywalizacji na tym etapie odpadł znakomicie spisujący się czeski kierowca Roman Kresta (jedenaste miejsce). Jego Skoda Octavia WRC wpadła w poślizg, zniosła 5 metrów kamiennego murku i musiała sie wycofać z powodu uszkodzenia zawieszenia.Po przyjeździe do Monaco z drugiej pętli doszło do wydarzenia, po którym na ustalenie, kto właściwie wygrał Rajd Monte Carlo, musimy trochę poczekać. Całe zamieszanie wywołała zmiana opon dokonana przez serwis CitroĎna w Xsarze Sebastiena Loeba. Był to 10-minutowy serwis, a regulamin zabrania wymiany gum w czasie jego trwania. Subaru oczywiście wniosło protest do jury rajdu, od którego zależała wysokość kary. Zdecydowano, że Francuz zostanie ukarany doliczeniem dwóch minut. W ten sposób na czele znalazłby się Mäkinen z przewagą ponad półtorej minuty. Jednak przewodniczący jury Xavier Brugue po zapowiedzi odwołania się CitroĎna do FIA zawiesił tę karę, dzięki czemu Sebastien Loeb mógł otworzyć butelkę szampana na mecie w Monte Carlo.Ostatni etap przebiegał już bez emocji. W Subaru Mäkinena wymieniono komputer, ograniczając tym moc silnika. Tommi nie musiał się ścigać gdyż zdaniem szefa zespołu Davida Lapwortha, przy takiej przewadze byłoby to zbyt ryzykowne.Sprawą zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo zajmie się Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) na posiedzeniu w marcu. Wtedy dowiemy się, kto wygrał. Czy Sebastien Loeb czy po raz czwarty Tommi Mäkinen?Po ustaleniu limitu 60 startujących załóg w każdej z rund mistrzostw świata organizatorzy z Automobilklubu Monako przyjęli tylko 56 zgłoszeń. 29 załóg wystartowało na pojazdach WRC, a pozostałych 27 stanowili uczestnicy pierwszej eliminacji mistrzostw świata dla kategorii Super 1600.Tu początkowo prowadzenie objął włoski kierowca Gianluigi Galli, prowadzący Fiata Punto. Po 10. odcinku specjalnym Włocha zabrakło w klasyfikacji rajdu. Wtedy pierwszą pozycję w kategorii objęłą belgijska załoga Fran?ois Duval i Jean-Marc Fortin na Fordzie Pumie. Jean-Marc jeszcze do niedawna pilotował Krzysztofa Hołowczyca.Fran?ois Duval na mecie zajął dobre 17 miejsce oraz pierwsze w kategorii Super 1600. Kolejne pozycje w juniorskich mistrzostwach świata zajęli Włoch Nicola Caldani (Peugeot 206 XS) i Libańczyk Roger Feghali (Ford Puma). Rajd Monte Carlo ukończyło tylko dziewięć samochodów Super 1600.W Monako doszło do światowego debiutu dwóch nowych pojazdów - Opla Corsy i Rovera MG ZR. Niestety premiera w obu przypadkach nie była udana. Załoga pierwszego z tych samochodów - Niall McShea i Michael Orr - odpadła już na pierwszym odcinku specjalnym. Natomiast Gwyndaf Evans i Chris Patterson dotarli do trzeciej próby, gdzie skończył się ich udział.70. Rajd Monte Carlo: 1. Sebastien Loeb/Daniel Elena (CitroĎn Xsara WRC) 3:58.44,8; 2. Tommi Mäkinen/Kaj Lindström (Subaru Impreza WRC) + 45,9; 3. Carlos Sainz/Luis Moya (Ford Focus WRC) + 2.01,6; 4. Colin McRae/Nicky Grist (Ford Focus WRC) + 2.43,9; 5. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Peugeot 206 WRC) + 2.53,3; 6. Petter Solberg/Philip Mills (Subaru Impreza WRC) + 3.15,5; 7. Gilles Panizzi/Herve Panizzi (Peugeot 206 WRC) + 4.06,0; 8. Richard Burns/Robert Reid (Peugeot 206 WRC) + 5.02,3; 9. Fran?ois Dele-cour/Daniel Grataloup (Mitsubishi Lancer Evo VI) + 5.21,6; 10. Toni Gardemeister/Paavo Lukander (Skoda Octavia WRC) + 7.28,3.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: