Najlepszymi markami okazały się Seat, Mercedes oraz Toyota. A w Polsce? Na wyróżnienie zasłużyły marki: Volvo Poland, BMW Poland oraz Toyota Poland, a także salony: Mercedes w Sosnowcu, BMW w Lublinie oraz Seat w Olsztynie. Od marca do maja 2011 r. tajemniczy klienci działający na zlecenie INTERNATIONAL SERVICE CHECK przeprowadzili największe w Europie, międzynarodowe badanie mystery shopping mierząc jakość obsługi w najbardziej rozpoznawalnych salonach samochodowych.

W rezultacie badaniem objęto 11 krajów, 19 koncernów i 29 marek - w sumie przeprowadzono 546 wizyt, a w każdym z krajów odwiedzono po 3 placówki (za każdym razem przez innego klienta).

• W Polsce przeprowadzono 60 badań w salonach 20 marek: BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Opel, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Seat, Skoda, Volkswagen, Volvo;

• W Belgii 45 klientów odwiedziło salony: BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Opel, Hyundai, Kia, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo;

• W Bułgarii zlecono 24 wizyty w salonach: Fiat, Ford, Hyundai, Citroen, Peugeot, Skoda, Toyota, Volkswagen;

• W Czechach wykonano 48 badań w 16 sieciach dilerskich: BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Opel, Honda, Hyundai, Kia, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Audi, Skoda;

• We Francji pod uwagę wzięto 21 marek (63 wizyty): BMW, Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Jaguar, Kia, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen;

• W Holandii klienci testowi odwiedzili 51 salonów należących do 17 sieci: BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Opel, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo;

• W Rosji przeprowadzono 66 badań w salonach: Audi, BMW, Chevrolet, Citroen, Daewoo, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Skoda, Toyota, Volvo, Volkswagen;

• W Rumunii przebadano 45 salonów i 15 marek: BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Opel, Honda, Hyundai, Kia, Citroen, Peugeot, Dacia, Renault, Suzuki, Toyota, Skoda;

• Na Słowacji zbadano 13 marek (39 wizyt): BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Honda, Kia, Nissan, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Skoda, Volkswagen;

• Na Węgrzech (39 badań) wybrano 13 sieci: Fiat, Ford, Opel, Honda, Hyundai, Mazda, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Volkswagen;

• We Włoszech zlecono 66 badań w salonach: Fiat, Ford, Volkswagen, Opel, Peugeot, Renault, Lancia, Toyota, Audi, Mercedes, Alfa Romeo, Nissan, BMW, Chevrolet, Hyundai, Suzuki, Chrysler, Citroen, Kia, Seat, Dacia, Volvo.

Zadanie klientów testowych polegało na odwiedzeniu wskazanego salonu w poszukiwaniu nowego auta średniej klasy – małego, rodzinnego/kompaktowego. Podczas samej wizyty klienci poddawali ocenie wygląd zewnętrzny i wewnętrzny salonu, prezentację samochodów, zachowanie personelu oraz przede wszystkim to, co w badaniu najistotniejsze - jakość rozmowy przeprowadzonej z pracownikiem.

W czasie badania klienci testowi sprawdzali kompetencje i zdolności sprzedażowe pracowników na różne sposoby: musieli m.in. zadać pytanie o rabat i zaobserwować reakcję pracownika, zapytać o czas oczekiwania na samochód, sprawdzić czy obsługujący pracownik spontanicznie przekazał pisemną ofertę cenową i informacje o możliwościach finansowania, czy pytał o dane kontaktowe do klienta oraz przekazał własną wizytówkę. Klienci musieli również odbyć jazdę próbną, o ile została zaproponowana i była możliwa zaraz po wizycie.

Klienci testowi biorący udział w projekcie zostali wyselekcjonowani spośród osób zarejestrowanych w bazie INTERNATIONAL SERVICE CHECK. Podział klientów pod względem płci był w miarę równomierny: 55% stanowili mężczyźni, a 45% kobiety. Ponad połowa wizyt została przeprowadzona przez osoby w wieku 25-34 lata – 55,3%. Drugą w kolejności, najliczniej reprezentowaną grupą w badaniu były osoby w wieku 35-44 lata – 21,1%, następnie 45-55 lat – 16,3%, a najmniej liczną - osoby w wieku powyżej 56 lat – 7,3%. Średni ogólny wynik, jaki osiągnęły wszystkie badane salony to 76,4%.

Najlepsze wyniki wśród badanych krajów (wszystkie marki) osiągnęły:

1. Węgry – 82,7%

2. Słowacja – 82,1%

3. Bułgaria – 81,9%

W ujęciu międzynarodowym najlepsze wyniki spośród wszystkich badanych koncernów osiągnęły: 1. Daimler – 84,4% 2. Toyota Motor Europe– 83,8% 3. Jaguar – 83,3 %

Mając na uwadze marki samochodów, na podium uplasowały się:

1. Seat – 87%

2. Mercedes – 84,4%

3. Toyota – 83,8%

A w Polsce:

1. Volvo Poland – 90,2%

2. BMW Poland – 88,1%

3. Toyota Poland – 87,6%

Najlepsze wyniki spośród wszystkich badanych salonów (w ujęciu międzynarodowym) osiągnęły:

1. SK - Mercedes, Bratislava - Panónska cesta 31 – 100% 1.

PL - Mercedes, Sosnowiec - ul. Gottlieba Daimlera 1 – 100% 1.

SK - Mercedes, Nitra - Bratislavská cesta 1 – 100% 1.

BG - Skoda, Burgas - 47 Industrialna street – 100%

2. SK - Fiat, Nitra - Cabajská cesta 10 – 98,3%

2. SK - Volkswagen, Nitra - Topolcianska 2/A – 98,3%

2. SK - Volkswagen, Žilina - Rosinská cesta 17 – 98,3%

3. H - Mazda, Budaörs - Budapark, Nyugati utca 10300/13 – 98,2%

3. RO - Toyota, Suceava - Soseaua Humorului nr.76A, Drumul National 17 (European 576), comuna Scheia – 98,2%

3. IT - Opel, Roma - Via Ostiense 941 – 98,2%

3. RO - Peugeot, Otopeni - Calea Bucuresti nr. 24, DN1 – 98,2%

3. H - Porsche, Sopron - Pozsonyi út 57 – 98,2%

3. H - Renault, Budapest - Budaörsi út 121 – 98,2% 3. RO - Peugeot, Cluj Napoca - Calea Turzii nr. 251 – 98,2%

W Polsce najlepsze okazały się salonu sprzedaży:

1. PL - Mercedes, Sosnowiec - ul. Gottlieba Daimlera 1 – 100%

2. PL - BMW, Lublin - ul. Zemborzycka 67 – 96,4%

3. PL - Seat, Olsztyn - ul. Warszawska 117 C – 94,7%

Już wkrótce INTERNATIONAL SERVICE CHECK opublikuje wyniki kolejnego badania mystery shopping, w którym poznać będzie można ranking polskich sieci warsztatów samochodowych.

Więcej informacji na stronie www.internationalservicecheck.com.