Wiadomości Aktualności Kulczykowie oddają państwu 1,38 mld złotych za autostradę A2

Kulczykowie oddają państwu 1,38 mld złotych za autostradę A2

Spółka Autostrada Wielkopolska obsługująca dwa odcinki autostrady A2 zwróciła do skarbu państwa 1,38 mld złotych, które firma rodziny Kulczyków pobrała nielegalnie od Skarbu Państwa, zawyżając dane o ruchu na obsługiwanych odcinkach autostrady.

Autostrada
East News
Autostrada
  • Spółka Autostrada Wielkopolska, której przewodniczącym Rady Nadzorczej jest Sebastian Kulczyk, oddała nienależnie wypłacone przez rząd Polski rekompensaty w wysokości 895 ml zł
  • Koncesjonariusz dwóch odcinków autostrady A2 dodatkowo przelał na konto resortu infrastruktury 485 mln złotych odsetek
  • Autostrada Wielkopolska zawyżała szacunki ruchu, na podstawie których oblcizano wysokość dopłat

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że spółka Autostrada Wielkopolska wpłaciła na konto resortu 1,38 mld zł zasądzone nakazem zapłaty (wraz z należnymi odsetkami do dnia wpłaty oraz kosztem zastępstwa procesowego i opłaty sądowej) wydanym przez Sąd Okręgowy w Poznaniu w listopadzie 2017 r.

„Wpłata AW SA na rachunek depozytowy Ministra Finansów ma na celu zabezpieczenie roszczenia Skarbu Państwa, w trybie art. 492 § 1 KPC, związanego z Decyzją Komisji Europejskiej z 25 sierpnia 2017 r., nakazującej spółce zwrot państwu polskiemu ok. 895 mln zł wraz z odsetkami, które zostały uznane za nadmierną rekompensatę wypłaconą koncesjonariuszowi” - wskazało Ministerstwo Infrastruktury.

Skąd wzięły się rekompensaty

Kwota, o której mowa to nienależna rekompensata, jaką spółce Autostrada Wielkopolska wypłaciło Państwo Polskie w okresie od 1 września 2005 r. do 30 czerwca 2011 r. Środki zostały wypłacone po zwolnieniu w 2005 r. pojazdów ciężarowych posiadających ważną winietę z obowiązku uiszczania opłat za przejazd autostradą. Zmiany w prawie wymogła na rządzie polskim Komisja Europejska. W ten sposób zakończono podwójne pobieranie opłat od pojazdów ciężarowych. Jednocześnie władze polskie podjęły decyzję o wypłaceniu operatorom autostrad rekompensat za utracone przychody.

Problem polegał na tym, że spółka Autostrada Wielkopolska zawyżyła szacunki dotyczące ruchu, na podstawie którego obliczano wysokość przyznanych kwot.

„Szczegółowe dochodzenie Komisji rozpoczęte w czerwcu 2014 r. potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednak w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w przypadku braku zmian legislacyjnych” - podkreśliła wówczas Komisja.

Urzędnicy w Brukseli stwierdzili, że różnica między faktycznie wypłaconą kwotą rekompensaty a zaktualizowanym szacunkiem opartym na danych liczbowych z 2004 r. była nieuzasadnioną korzyścią gospodarczą dla spółki Autostrada Wielkopolska SA, co narusza unijne zasady pomocy państwa.

W efekcie koncesjonariusz odcinków autostrady A2 musiał oddać państwu polskiemu 895 mln zł (około 210 mln euro) plus odsetki.

Źródło:PAP/Onet