Chętnie wsiedliby do szybkich aut sportowych, ale na te zazwyczaj ich nie stać. Poza tym, gdzie zmieścić deskę surfingową albo inny równie niezbędny, a obszerny, sprzęt? Właśnie dla nich Chrysler wymyślił cztery efektowne, dynamiczne i w założeniu niezbyt kosztowne modele. Transport samochodowy w Ameryce byłby nie do pomyślenia bez pikapów. Potrzebom współczesnej młodzieży odpowiada Dodge M80. Nieduży (tylko 4,23 m długości), lekki (ok. 1130 kg), a więc i zwrotny jak kompaktowy samochód, za to dysponujący napędem na cztery koła i wytrzymały (osadzony na ramie) jak prawdziwa terenówka. Do tego mocny - jego 3,7-litrowy V6 osiąga moc 210 KM - i nadzwyczaj pakowny. Skrzynię ładunkową o długości 1,5 m wyłożono tworzywem sztucznym i zaopatrzono w szereg praktycznych zaczepów. "Szykowny pikap, tylko dla mnie, kumpla i naszego sprzętu" - taki ma być z definicji. Stylistyka, choć podporządkowana fukcjonalności, jest świeża i pomysłowa. Tylna szybka dwuosbowej kabiny otwiera się na zewnątrz, co pozwala sięgnąć po sprzęt w skrzyni. Prze-widziano także pojemnik na mokre rzeczy, w sam raz dla wracających z plaży lub stoku. Marka Dodge kojarzy się z samochodami sportowymi. We współpracy z firmą Razor (ang. brzytwa), produkującą cieszące się niezwykłą popularnością hulajnogi, powstało auto pod tą samą, "ostrą" nazwą. Dodge Razor jest kompaktowym 3,7-metrowym coupé z długą maską silnika, wysoką linią okien i potężnymi kołami. W ciasnym, purystycznie urządzonym wnętrzu na kubełkowych fotelach mieszczą się dwie osoby. Razor otrzymał stosowny do swojego stylu zespół napędowy: 2,4-litrowy turbodoładowany silnik przekazuje swoją moc 250 KM na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni przełączanej ręcznie.Młode pokolenie w USA kocha Jeepy. Dlatego przygotowano dla nich aż dwa warianty: Compass i Willys 2. Willys 2, nawiązujący do tradycji "amerykańskiego bohatera" z czasów II wojny światowej - Willysa, jest kontynuatorem idei modelu studyjnego sprzed roku. Nadwozie w kolorze "action green" wykonane z włó-kien węglowych otrzymało "bojową" stylizację sugerującą totalną swobodę poruszania się w dowolnym terenie. Sprzyja temu stały napęd na cztery koła i 31-centymetrowy prześwit. Bardziej "cywilizowany" wygląd ma Compass. Skonstruowany na podzespołach Cherokee (w USA Liberty), łączy atrakcyjną stylistykę samochodu miejskiego z dzielnością terenówki. We wnętrzu uwagę zwracają skórzano-goreteksowe fotele i kolekcja nowoczesnych okrągłych zegarów na desce rozdzielczej. Jaka szkoda, że takich wnętrz nie mają modele seryjne! Pozostaje pytanie: czy któryś ze studyjnych Dodge'ów i Jee-pów ma szansę na seryjną produkcję, czy pozostaną tylko miłą demonstracją twórczych możliwości Chryslera. Wszystko zależy oczywiście od rynku, a jego reakcje są w tej chwili trudne do przewidzenia.
Galeria zdjęć
Lekko i swobodnie
Lekko i swobodnie