Właśnie tak zadecydowała WHO - Światowa Organizacja Zdrowia. "Light" rozbudza nieprawdziwe oczekiwania, fałszuje stopień ryzyka związanego z paleniem papierosów. Zupełnie inaczej jest z lekkimi samochodami. Tu "light" nie oznacza niebezpieczeństwa, ale cel. Mniejsza masa oznacza większą zwinność, lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Ten cel przyświecał konstruktorom nowego Jaguara XJ. Dlatego Brytyjczycy postawili - tak jak Niemcy w Audi A8 - na karoserię z aluminium, jednak zastosowali inną technikę. Dzięki temu widoczny na zdjęciach XJ 3.5 V8 waży tylko 1615 kilogramów. To prawdziwa waga lekka w elitarnej klasie. Audi A8 3.7 waży od 1770 kg, Mercedes S 350 1810 kg, a BMW 735i co najmniej 1935 kilogramów. W ten sposób wymieniliśmy przyszłych konkurentów najnowszego Jaguara. XJ jest tak samo duży - długi na pięć metrów, szeroki na 1,86 m i na 1,45 m wysoki - jak niemiecka klasa wyższa. Nowy XJ stał się teraz o 6 cm szerszy iaż o 13 cm wyższy od poprzednika. Dlatego wnętrze powinno być większe o 40 procent - twierdzą konstruktorzy Jaguara. Kpiarze powiedzą: żadna sztuka, w końcu w poprzedniku było ciasno, jak w celach więziennych londyńskiego Tower. Jak jest teraz? Kierowca siedzi z przodu wciśnięty pomiędzy masywną konsolę środkową a drzwi. Pomimo tonawet osoba o wzroście ponad 1,90 metra może tu wygodnie się usadowić. Nie tylko kierownica, ale i pedały są elektrycznie, wzdłużnie regulowane. Także z tyłu jest raczej przytulnie niż przestronnie. Auto ma największy bagażnik wszech czasów w Jaguarach - 475 litrów. "Jeżdżąc poprzednim modelem XJ-a musiałeś tłumaczyć się sąsiadom - mówi David Scholes. -Uważali cięzabogatego ekscentryka". Ten człowiek to szef zespołu konstrukcyjnego nowego Jaguara. "Chcieliśmy w końcu dać ludziom racjonalne powody do nabycia XJ-a" - dodaje Scholes. Właśnie temu ma służyć zwiększona przestrzeń we wnętrzu i w bagażniku nowego modelu.Tak samo jak silniki mogące sprostać konkurencji. Jednostka bazowa to gruntownie przekonstruowany "trzylitrowiec" V6 z modelu S-Type. Ponadto do wyboru są trzy silniki V8: 3,5-litrowy, 4,2-litrowy oraz 4,2-litrowy ze sprężarką, wszystkie współpracują ze znakomitymi, sześciobiegowymi automatami ZF. Już wzmocniony "trzylitrowiec" walczy dzielnie, chociaż słychać, że musi się trochę wysilać. Bardziej odpowiednie wydaje się 3,5 litra - łagodne, dysponujące zapasem mocy, ciche V8. Z tym motorem pod maską stale trzeba spoglądać na prędkościomierz, ponieważ XJ jedzie szybciej, niż się kierowcy wydaje. Największy udział ma w tym zawieszenie. Kto myśli, że jest ono tak miękkie, jak zwykle w Jaguarach, ten się myli. Ta miękkość zniknęła jak "light" z paczek papierosów. Pomimopneumatycznego zawieszenia najnowszy XJ jest sztywniejszy i łatwiejszy w prowadzeniu niż dotychczas, choć nie tak sprężysty jak Audi A8. "Nasi klienci życzyli sobie sportowego i bezpośredniego prowadzenia" - mówi David Scholes. Ich życzenie zostało spełnione. Muszą jednak być przygotowani, że odczują przejeżdżane studzienki ściekowe oraz nierówności poprzeczne. Podobne problemy ma obecnie wiele zawieszeń pneumatycznych, które odpowiednio reagują tylko na długich nierównościach. Wydaje się, że idealnego rozwiązania jeszcze nie wynaleziono. Jedną rzecz Jaguar ma wyłącznie dla siebie: charakterystyczne wzornictwo. Powściągliwe, żadnych szaleństw. Klasycznie angielskie, nawet trochę staroświeckie. Co w tym przypadku na pewno niejest wadą. Właśnie to odróżnia Jaguara od konkurentów, wśród których znajdą się niemieckie limuzyny - BMW serii 7, Mercedes klasy S i Audi A8. Jednak Niemcy reprezentują raczej wagę ciężką.
Galeria zdjęć
Luksus light
Luksus light
Luksus light
Luksus light
Luksus light
Luksus light
Luksus light