Kompaktowy SUV firmy Mercedes-Benz nawiązuje do języka stylistycznego większych modeli GL i ML, ale jego kanciaste kształty przypominają również o klasycznej terenówce serii G. Zresztą samo oznaczenie z literką G wskazuje na spokrewnienie, natomiast L oznacza „luksusowy”, a K „kompaktowy”. W ramach produkcji Mercedesa auto rzeczywiście należy do kompaktowych, 4528 mm długości szereguje go obok najmniejszych SUV-ów na rynku. Również szerokość 1840 mm i wysokość 1689 mm nie należą do największych. Rozstaw osi 2755 mm oznacza krótkie zwisy i pewny offroadowy wygląd. Prześwit 201 mm, możliwość brodzenia w zanurzeniu 300 mm, i kąty natarcia 23° z przodu i 25° z tyłu pozwolą czas od czasu wyjechać z GLK w trudniejszy teren.
Atuty kanciastego nadwozia kierowcy odczują również podczas manewrowania w zwykłym ruchu ulicznym. Kontakt z nawierzchnią zapewniają 17-calowe koła z oponami w rozmiarze 235/60. Częścią pakietu Sport są 19-calowe koła z oponami 235/50 lub 255/40, natomiast w pakiecie Offroad znajdziemy 17-calowe koła z uniwersalnym bieżnikiem. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych (włącznie z kolanową), ESP z kontrolą trakcji, aktywne zagłówki czy tempomat.
Nowością jest aktywne zawieszenie Agility Control, które automatycznie zmienia swoją charakterystykę. Podczas wolnej jazdy zestrojenie zawieszenia jest miękkie i nadaje się do jazdy po mieście lub w terenie. Przy wyższych prędkościach czy większych przechyłach nadwozia amortyzatory zesztywnieją, zapewniając odpowiednią stabilność i sterowność auta. Sześciocylindrowe wersje – czyli wszystkie za wyjątkiem GLK 220 CDI – otrzymają w standardzie wspomaganie kierownicy ze zmienną uczynnością.
Po raz pierwszy w GLK prezentuje się system Adaptive Brake, który poszerza funkcje ABS, ASR i asystenta ruszania na wzniesieniu. System umożliwia dokładne dawkowanie siły hamowania, dzięki czemu w krytycznych sytuacjach łatwiej kierować autem. Dodatkowo jeśli kierowca nagle zdejmie nogę z gazu, system lekko naciśnie na klocki hamulcowe, żeby w razie potrzeby hamulce mogły szybciej zareagować. Na podobnej zasadzie działa funkcja osuszania mokrych hamulców w czasie deszczu, która działa w zależności od ustawienia przerwy czasowej wycieraczek.
Stały napęd na cztery koła 4Matic w podstawowym ustawieniu dystrybuuje siłę napędową w stosunku 45:55 na korzyść tylnej osi. Nowe sprzęgło wielotarczowe w dyferencjale międzyosiowym jest czułe na buksowanie kół i już różnica 50 Nm między osiami powoduje jego zablokowanie. Współpraca systemu 4Matic z ESP, ASR i 4ETS zapewnia czytelne zachowanie auta w każdych warunkach. Konstruktorzy Mercedesa zdecydowali się nadać autu lekko podsterowny charakter w celu zapewnienia lepszej sterowności.
Standardowo montowany automat 7G-Tronic oferuje tryb komfortowy, sportowy i manualny. W GLK dodatkowo znajdziemy przycisk Off-road, który włącza ustawienia do jazdy poza utwardzonymi drogami. Zmienia się czas przełączania biegów, pedał gazu staje się dokładniejszy, a ESP, ABS i 4ETS tolerują większe buksowanie kół. Elektronika jest w stanie dzięki czujnikom ABS ocenić, po jakiej nawierzchni samochód się porusza i dostosować do tego swoje zachowanie. Poza utwardzonymi drogami częściej wykorzystywany będzie asystent ruszania na wzniesieniu.
Zestrojenie wszystkich systemów testowano na wielu miejscach świata. Mercedes serię testów nazwał Fire&Ice, gdyż wybrane miejsca pokrywały warunki od 30-stopniowych mrozów za kołem podbiegunowym w Szwecji, poprzez Europę Środkową, aż po trudne warunki na południowoafrykańskiej pustyni. Tropiczny klimat Namibii powoduje, że w dzień temperatura powietrza sięga 50 stopni, a piasek może się rozgrzać nawet do 80 stopni Celsjusza.
Thomas Merker, dyrektor rozwoju klas M, GL i GLK, opisuje to słowami: Trudne warunki testowe to część filozofii Mercedesa w stosunku do SUV-ów. Chociaż większość naszych klientów nigdy nie wyjedzie w teren, musimy przygotować nasze samochody na taką możliwość. Musimy też pamiętać o takich rynkach jak Rosja czy Bliski Wschód.
Zespół rozwojowy śledził, czy klimatyzacja działa również przy ekstremalnych temperaturach. Stawiał sobie pytania, czy w niskich temperaturach do silnika dostarczany będzie olej napędowy, albo czy przy wysokich temperaturach w benzynie nie będą się tworzyć bąbelki. Zarówno Merker, jak i dyrektor działu testowego Wolfgang Keller, podkreślają, że z podobnymi warunkami klimatycznymi, z jakimi auto musiało się uporać w czasie testów, można się dziś spotkać nawet w centralnej Europie – na alpejskich przełęczach czy pylastych drogach w rejonie Morza Śródziemnego.
Konkurencja w premiowym segmencie kompaktowych SUV-ów w ostatnim czasie zagęszcza się. Do sprawdzonego BMW X3 dołącza w tym roku również Volvo XC60 i Audi Q5. Oczekiwane są modele Saab 9-4X i Infiniti EX, a ważną rolę odegrać może także Volkswagen Tiguan. Mercedes-Benz GLK sprzedawany będzie od drugiej połowy bieżącego roku, a pierwsze zamówienia sprzedawcy przyjmują od lipca.
Cena podstawowa wersji GLK 220 CDI wynosi w Niemczech 40 341 euro, konkurencyjne Audi Q5 2,0 TDI o tej samej mocy 125 kW (170 KM) kosztuje 38 300 euro. Najniższa cena BMW X3 2,0d (130 kW/177 KM) wynosi obecnie 37 900 euro.
Mercedes-Benz GLK 4MaticSilnikGLK 280GLK 350GLK 220 CDI BlueEfficiencyGLK 320 CDIPojemność skokowa [cm3]2996349821432987Zaworów/cylindrów6/46/44/46/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]170 (231)/6000200 (272)/6000125 (170)/3000-4200165 (224)/3800Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]300/2500-5000350/2400-5000400/1400-2800540/1600-2400Prędkość maksymalna [km/h]210230205220Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]7,66,78,87,5Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]10,410,66,97,9