Autobus z malym zużyciem paliwa i niskimi emisjami spalin powinien się pojawić na drogach już w 2008 roku.
Fakt, że koncern DaimlerChrysler ma długoletnie doświadczenie z napędem hybrydowym swoich autobusów, potwierdza przedstawiony (pod znakiem Daimler-Benz AG) na salonie w Frankfurcie w 1969 roku pierwszy na świecie autobus hybrydowy. Od tego czasu koncern DaimlerChrysler jest największym producentem hybrydowych autobusów na świecie (w USA jako Orion, w Azji jako Mitsubishi Fusio, wreszcie w Europie jako Mercedes-Benz). Około tysiąca hybrydowych autobusów porusza się już po amerykańskich i kanadyjskich drogach, a w ciągu kilku lat do USA i Kanady powinno trafić kolejne pięćset sztuk
O przedstawieniu nowego diesel-elektrycznego hybrydowego autobusu zaczęto mówić na światowym kongresie transportu publicznego w Helsinkach. Hybrydowa jednostka będzie montowana do autobusów Mercedes-Benz z serii Citaro G.
Podstawą jednostki napędowej są cztery silniki elektryczne, na każdym kole po jednym. Ich moc całkowita 440 KM jest wystarczająca, by poradzić sobie na drodze we wszystkich warunkach. Energia jest magazynowana w Li-Ion bateriach umiejscowionych na dachu, doładowywanie zapewnia silnik diesla oraz energia z hamowania.
Wielką zaletą hybrydowego Citaro G (w porównaniu ze zwykłym) jest zmniejszona pojemność silnika z pierwotnych 12 l na aktualnych 4,8 l. Dzięki temu masa jednostki zmalała o połowę do 450 kg. Podczas stania w korkach i przyśpieszania istnieje możliwość wyłączenia silnika diesla, co pod względem emisji spalin i hałasu jest w warunkach miejskich wielką zaletą.
Silnik diesla zestrojono tak, żeby dysponował mocą potrzebną do doładowywania baterii i poradził sobie z częstymi startami i ruszaniem przy możliwie minimalnym zużyciu paliwa. Do tego dopasowano obroty silnika i przebieg momentu obrotowego. Na lepsze właściwości wpływa też automatyczna skrzynia biegów.
Budowanie hybrydowych autobusów dla transportu miejskiego to według producenta logiczny krok. W przyszłości liczy on na zastąpienie silników diesla ogniwami paliwowymi, co pomogłoby zwiększyć efektywność eksploatacji. Mercedes Citaro G już w obecnej wersji zredukował emisje spalin i zużycie paliwa o całych 30%.
Hybrydowy autobus zadebiutuje w drugiej połowie 2007 roku. Pierwsze egzemplarze pojawią się w roku 2008, a rozpoczęcie seryjnej produkcji zaplanowano na rok 2009.