Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Miasto szykuje się do uchwalonej SCT. Na ulice wyjadą kolejne "czyste" autobusy

Miasto szykuje się do uchwalonej SCT. Na ulice wyjadą kolejne "czyste" autobusy

7 grudnia radni Warszawy przegłosowali wprowadzenie budzącej skrajne emocje SCT. Strefa czystego transportu będzie jednak obowiązywać w pierwotnej, okrojonej wersji. Mimo to stolica zbroi się w nowoczesne miejskie autobusy, które wjadą wszędzie. ZTM podpisał właśnie kolejną umowę z Solarisem.

Stołeczny ZTM zamawia 12 nowych autobusów elektrycznych. Będą jeździć w SCT
Stołeczny ZTM zamawia 12 nowych autobusów elektrycznych. Będą jeździć w SCTŹródło: ZTM w Warszawie

Nawet przed wprowadzeniem SCT na ulicach Warszawy spotkać można było 162 autobusy nazywane przez ZTM "zeroemisyjnymi". Stosowniejsze byłoby określenie "lokalnie bezemisyjne", ale może to zbędne czepialstwo. Faktem jest, że do stołecznego taboru dołączy wkrótce 12 nowych "czystych" pojazdów zapewniających transport publiczny – także tym, którzy od lipca 2024 r. nie będą już mogli wjechać prywatnymi autami do centrum Warszawy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Idzie SCT. Miasto zamówiło w Solarisie elektryczne autobusy

Pojazdy zamówione przez warszawski ZTM to niskopodłogowe przegubowce zasilane prądem. Dokładnie – 18-metrowe Solarisy Urbino Electric 18. Autobusy w takiej konfiguracji mają 39 miejsc siedzących, ale mogą przyjąć na pokład nawet 120 pasażerów. Nie będą jednak zupełną nowością, bo dokładnie takie pojazdy krążą już po stołecznych trasach. Nowością będzie za to sposób sfinansowania tej partii autobusów.

Jest to pierwszy zakup w historii miasta, który finansujemy ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – wcześniejsze zakupy pojazdów dla komunikacji miejskiej w stolicy realizowaliśmy najczęściej ze środków własnych lub europejskich. Nowe elektryki będą własnością miasta i zostaną wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym, które zajmą się ich obsługą

– przekazał Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Najpierw SCT, później nowe autobusy elektryczne

Warszawski ZTM przekazał, że zamówione autobusy stopniowo będą pojawiać się na stołecznych ulicach od jesieni 2024 r. do końca lutego 2025 r., czyli już w trakcie obowiązywania pierwszego etapu SCT. Jak się dowiadujemy, zostaną skierowane na trasy przebiegające przez centrum Warszawy, gdzie "pomogą zadbać o jakość powietrza i komfort życia mieszkańców".

Solaris Urbino Electric 18 w centrum Warszawy
Solaris Urbino Electric 18 w centrum WarszawyŹródło: ZTM w Warszawie

Tuzin elektrycznych Solarisów będzie kosztował miasto 51 mln zł, z których bezzwrotna dotacja pokryje 13,44 mln zł. Spłata pozostałej części na preferencyjnych warunkach jest planowana w latach 2026-2036. Zamówienie obejmuje też przeszkolenie załogi (10 kierowców i 15 mechaników) w zakresie eksploatacji i obsługi technicznej.

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków