Auto Świat Wiadomości Aktualności Mikkelsen mistrzem Intercontinental Rally Challenge 2011

Mikkelsen mistrzem Intercontinental Rally Challenge 2011

Autor Radosław Turek
Radosław Turek

Tegoroczna edycja Rajdu Cypru nie dla wszystkich zawodników układała się po myśli. Szczęście nie opuściło jednak Andreasa Mikkelsena, który zwyciężył w ostatniej rundzie serii i został najmłodszym mistrzem IRC

Mikkelsen mistrzem Intercontinental Rally Challenge 2011
Auto Świat
Mikkelsen mistrzem Intercontinental Rally Challenge 2011

Rajd Cypru słynący z niezwykle trudnych i męczących odcinków specjalnych zakończył sezon Intercontinental Rally Challange. I to bardzo ciekawy sezon, ponieważ do ostatniej rundy zagadką było kto sięgnie po mistrzowski tytuł.Przed startem do cypryjskiej eliminacji aż sześć załóg ostrzyło sobie na niego pazury. W przedbiegach odpadł Bryan Bouffier, który otrzymał od Peugeota „urlop” na czas ostatniej eliminacji IRC. Zespół postanowił wysłać jedynie Thierrego Neuvilla. Belg z matematyczną szansą na wygraną, stoczył walkę z Andreasem Mikkelsenem, Janem Kopeckym, Juho Hanninenem i Freddym Loixem – wszyscy za kierownicą Skody Fabii S2000.Rajd rozpoczął się w czwartkowe popołudnie miejskim superoesem. Widowiskowa próba przebiegająca ulicami Pafos padła łupem Mikkelsena. Norweg pokonał 3,2 kilometrowy odcinek z przewagą 3.1 sekundy nad Haninnenem. Trzeci na mecie zameldował się Jan Kopecky z nowym pilotem na prawym fotelu (+3.2 s). Świetnym wynikiem popisał się Toshi Arai w Subaru Imprezie R4, który zajął szóstą pozycję (+8.9 s).

Pierwszy oes drugiego dnia ”Koilinia 1” zasygnalizował, że nie będzie to łatwy rajd. Ubiegłoroczny mistrz IRC Juho Hanninen rolował na drugim zakręcie i stracił szansę na obronę tytułu. Złamany wahacz uniemożliwił kontynuowanie jazdy i Fin powrócił na odcinki dopiero w sobotę dzięki systemowi SuperRally. Szansę wykorzystał Neuville i awansował na drugie miejsce (+8 s). Pecha miał również Nasser al-Attiyah, który przebił oponę i uszkodził półoś w swojej Fieście S2000. Andreas Mikkelsen także popełnił drobną pomyłkę jednak zdołał utrzymać się na prowadzeniu.Dalsza część dnia układała się po myśli młodego Norwega. Podczas drugiego przejazdu 24-kilometrowej „Koilinii” odrobił 18 sekund i umocnił pozycję lidera. Z przebitą oponą i awarią elektroniki spotkał się z kolei Neuville, który stracił 3 minuty. Tym razem Nasser skorzystał na problemach kolegi i awansował na drugie miejsce (+ 18.7 s). Dobrze jadący Jan Kopecky dogonił Neuville, ale przez 4 km musiał jechać za Belgiem w kurzu zanim ten umożliwił mu wyprzedzanie. Dzień zakończył na trzeciej pozycji ze stratą 25.4 sekundy do najszybszego kierowcy.

Słoneczną sobotę bardzo dobrze rozpoczął Mikkelsen, który wygrał pierwszą próbę dnia i stale powiększał przewagę nad konkurencją. Nieco przyspieszył Jan Kopecky – aktualny lider klasyfikacji generalnej IRC, zbliżając się na 6.8 sekunkdy do Nassera. Wielu zawodników zaskoczyła śliska nawierzchnia odcinka „Galia”.Na trzecim zdradliwym oesie „Anadiou 1” niesamowitego wyczyny dokonał al-Attiyach. Katarczyk narzucił szaleńcze tempo i zwyciężył niemal dwudziestokilometrowy odcinek z przewagą 6.1 sekundy. Nie było by w tym nic spektakularnego, gdyby nie wizyta w polu i niegroźny piruet Nassera na przedostatnim zakręcie. Tym sposobem wrócił na drugą pozycję w rajdzie, tracąc do Mikkelsena 26.8 sekundy. Trzecie miejsce bezpiecznie wiózł Kopecky, lecz w takim układzie tracił szansę na mistrzowski tytuł.

Ostatnia pętla rajdu ponownie wprowadziła zmiany w „czubie” tabeli z wynikami. Solidarni Mikkelsen i Kopecky przebili opony na oesie „Giala 2”. Była to doskonała okazja dla Nassera al-Attiyach, aby przejąć prowadzenie w rajdzie, ale najwyraźniej los chciał inaczej. Awarii uległy zawory w silniku (trzeci raz w tym roku) i Katarczyk musiał wycofać się z rajdu. Tym samym kierowca Fiesty S2000 nie wystartował w niedzielnym Golden Stage Rally, ponieważ zespół nie posiadał zapasowego silnika.Andreas Mikkelsen mimo przygody utrzymał prowadzenie i wygrał Rajd Cypru. Drugi na mecie zameldował się Jan Kopecky ze stratą 1:40.5 minuty. Trzeci dojechał Patrik Sandell (+2:54.8 min. W tym układzie pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej IRC 2011 zajął Norweg wyprzedzając Czecha zaledwie o 1 pkt! Mistrzowski tytuł trafił w ręce najmłodszego w historii serii zawodnika. Radość norweskiego duetu (Mikkelsen i Floene) była nie do opisania.

To jednak nie koniec emocji związanych z Rajdem Cypru. W niedzielę odbyła się druga edycja Golden Stage Rally ciesząca się ogromnym zainteresowaniem kibiców. To swego rodzaju mini rajd składający się z jednego odcinka specjalnego, przejeżdżanego dwukrotnie. Dwudziestokilometrowa trasa w okolicach Polis, biegnie szutrowo-asfaltową nawierzchnią. Co ciekawe, na najszybsze załogi czekała pula nagród o wartości 150 tys. euro.Zwycięzcą został Thierry Neuville, któremu zabrakło szczęścia w rajdzie. Dwukrotnie przejechał superoes najszybciej, wypracowując na mecie przewagę 6. sekund nad Juho Hanninenem. Trzeci zameldował się Jan Kopecky, a czwarty Patrik Sandell. Po zakończeniu Love Cyprus Golden Stage Rally zaczęły krążyć plotki, że młody Belg w przyszłym roku utworzy z Mikkelsenem duet Skody Motorsport.KLASYFIKACJA IRC RAJD CYPRU 2011:

1. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N) Skoda Fabia S2000 2:25.18,5

2. Jan Kopecky/Pavel Dresler (CZ) Skoda Fabia S2000 +1.40,5

3. Patrik Sandell/Staffan Parmander (S) Skoda Fabia S2000 +2.54,8

4. Karl Kruuda/Martin Järveoja (EE) Skoda Fabia S2000 +4.33,0

5. Freddy Loix/Frederic Miclotte (B) Skoda Fabia S2000 +5.25,4

6. Matthias Kahle/Peter Göbel (D) Skoda Fabia S2000 +7.48,9

7. Toshihiro Arai/Dale Moscatt (J/AUS) Subaru Impreza WRX STI R4 +8.16,2

8. Mark Wallenwein/Stefan Kopczyk (D) Skoda Fabia S2000 +13.06,7

9. Jean-Michel Raoux/Laurent Magat (F) Renault Clio R3 +14.36,4

10. Doros Loucaides/Savvas Laos (CY) Peugeot 207 S2000 +15.07,8KOŃCOWA PUNKTACJA IRC 2011:

1. Mikkelsen 153,2. Kopecky 152,3. Hänninen 125,4. Loix 123,5. Neuville 115,6. Bouffier 110,7. Wilks 47,8. Sandell 44,9. Gardemeister 43,10. Kruuda 39,16. Sołowow 15.KLASYFIKACJA I LOVE GOLDEN RALLY STAGE 2011:

1. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B) Peugeot 207 S2000 26.02,8

2. Juho Hänninen/Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000 +6,0

3. Jan Kopecky/Pavel Dresler (CZ) Skoda Fabia S2000 +32,3

4. Patrik Sandell/Staffan Parmander (S) Skoda Fabia S2000 +48,0

5. Karl Kruuda/Martin Järveoja (EE) Skoda Fabia S2000 +1.01,2

6. Nicos Thomas/Angelos Loizides (CY) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.19,2

7. Petros Panteli/Chrysostomos Panteli (CY) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.33,1

8. Paraskevas Paraskeva/Yiannos Evripidou (CY) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.41,6

9. Doros Loucaides/Savvas Laos (CY) Peugeot 207 S2000 +3.20,4

10. Marco Caviglioli/Monica Fortunato (I) Mitsubishi Lancer Evo IX +3.32,4

Relacja z IRC Rajd Cypru 2011:

fot.www.skodaukmotosport.com

Autor Radosław Turek
Radosław Turek
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków