Rajd Cypru słynący z niezwykle trudnych i męczących odcinków specjalnych zakończył sezon Intercontinental Rally Challange. I to bardzo ciekawy sezon, ponieważ do ostatniej rundy zagadką było kto sięgnie po mistrzowski tytuł.Przed startem do cypryjskiej eliminacji aż sześć załóg ostrzyło sobie na niego pazury. W przedbiegach odpadł Bryan Bouffier, który otrzymał od Peugeota „urlop” na czas ostatniej eliminacji IRC. Zespół postanowił wysłać jedynie Thierrego Neuvilla. Belg z matematyczną szansą na wygraną, stoczył walkę z Andreasem Mikkelsenem, Janem Kopeckym, Juho Hanninenem i Freddym Loixem – wszyscy za kierownicą Skody Fabii S2000.Rajd rozpoczął się w czwartkowe popołudnie miejskim superoesem. Widowiskowa próba przebiegająca ulicami Pafos padła łupem Mikkelsena. Norweg pokonał 3,2 kilometrowy odcinek z przewagą 3.1 sekundy nad Haninnenem. Trzeci na mecie zameldował się Jan Kopecky z nowym pilotem na prawym fotelu (+3.2 s). Świetnym wynikiem popisał się Toshi Arai w Subaru Imprezie R4, który zajął szóstą pozycję (+8.9 s).

Pierwszy oes drugiego dnia ”Koilinia 1” zasygnalizował, że nie będzie to łatwy rajd. Ubiegłoroczny mistrz IRC Juho Hanninen rolował na drugim zakręcie i stracił szansę na obronę tytułu. Złamany wahacz uniemożliwił kontynuowanie jazdy i Fin powrócił na odcinki dopiero w sobotę dzięki systemowi SuperRally. Szansę wykorzystał Neuville i awansował na drugie miejsce (+8 s). Pecha miał również Nasser al-Attiyah, który przebił oponę i uszkodził półoś w swojej Fieście S2000. Andreas Mikkelsen także popełnił drobną pomyłkę jednak zdołał utrzymać się na prowadzeniu.Dalsza część dnia układała się po myśli młodego Norwega. Podczas drugiego przejazdu 24-kilometrowej „Koilinii” odrobił 18 sekund i umocnił pozycję lidera. Z przebitą oponą i awarią elektroniki spotkał się z kolei Neuville, który stracił 3 minuty. Tym razem Nasser skorzystał na problemach kolegi i awansował na drugie miejsce (+ 18.7 s). Dobrze jadący Jan Kopecky dogonił Neuville, ale przez 4 km musiał jechać za Belgiem w kurzu zanim ten umożliwił mu wyprzedzanie. Dzień zakończył na trzeciej pozycji ze stratą 25.4 sekundy do najszybszego kierowcy.

strona 2

Słoneczną sobotę bardzo dobrze rozpoczął Mikkelsen, który wygrał pierwszą próbę dnia i stale powiększał przewagę nad konkurencją. Nieco przyspieszył Jan Kopecky – aktualny lider klasyfikacji generalnej IRC, zbliżając się na 6.8 sekunkdy do Nassera. Wielu zawodników zaskoczyła śliska nawierzchnia odcinka „Galia”.Na trzecim zdradliwym oesie „Anadiou 1” niesamowitego wyczyny dokonał al-Attiyach. Katarczyk narzucił szaleńcze tempo i zwyciężył niemal dwudziestokilometrowy odcinek z przewagą 6.1 sekundy. Nie było by w tym nic spektakularnego, gdyby nie wizyta w polu i niegroźny piruet Nassera na przedostatnim zakręcie. Tym sposobem wrócił na drugą pozycję w rajdzie, tracąc do Mikkelsena 26.8 sekundy. Trzecie miejsce bezpiecznie wiózł Kopecky, lecz w takim układzie tracił szansę na mistrzowski tytuł.

Ostatnia pętla rajdu ponownie wprowadziła zmiany w „czubie” tabeli z wynikami. Solidarni Mikkelsen i Kopecky przebili opony na oesie „Giala 2”. Była to doskonała okazja dla Nassera al-Attiyach, aby przejąć prowadzenie w rajdzie, ale najwyraźniej los chciał inaczej. Awarii uległy zawory w silniku (trzeci raz w tym roku) i Katarczyk musiał wycofać się z rajdu. Tym samym kierowca Fiesty S2000 nie wystartował w niedzielnym Golden Stage Rally, ponieważ zespół nie posiadał zapasowego silnika.Andreas Mikkelsen mimo przygody utrzymał prowadzenie i wygrał Rajd Cypru. Drugi na mecie zameldował się Jan Kopecky ze stratą 1:40.5 minuty. Trzeci dojechał Patrik Sandell (+2:54.8 min. W tym układzie pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej IRC 2011 zajął Norweg wyprzedzając Czecha zaledwie o 1 pkt! Mistrzowski tytuł trafił w ręce najmłodszego w historii serii zawodnika. Radość norweskiego duetu (Mikkelsen i Floene) była nie do opisania.

To jednak nie koniec emocji związanych z Rajdem Cypru. W niedzielę odbyła się druga edycja Golden Stage Rally ciesząca się ogromnym zainteresowaniem kibiców. To swego rodzaju mini rajd składający się z jednego odcinka specjalnego, przejeżdżanego dwukrotnie. Dwudziestokilometrowa trasa w okolicach Polis, biegnie szutrowo-asfaltową nawierzchnią. Co ciekawe, na najszybsze załogi czekała pula nagród o wartości 150 tys. euro.Zwycięzcą został Thierry Neuville, któremu zabrakło szczęścia w rajdzie. Dwukrotnie przejechał superoes najszybciej, wypracowując na mecie przewagę 6. sekund nad Juho Hanninenem. Trzeci zameldował się Jan Kopecky, a czwarty Patrik Sandell. Po zakończeniu Love Cyprus Golden Stage Rally zaczęły krążyć plotki, że młody Belg w przyszłym roku utworzy z Mikkelsenem duet Skody Motorsport.KLASYFIKACJA IRC RAJD CYPRU 2011:

1. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N) Skoda Fabia S2000 2:25.18,5

2. Jan Kopecky/Pavel Dresler (CZ) Skoda Fabia S2000 +1.40,5

3. Patrik Sandell/Staffan Parmander (S) Skoda Fabia S2000 +2.54,8

4. Karl Kruuda/Martin Järveoja (EE) Skoda Fabia S2000 +4.33,0

5. Freddy Loix/Frederic Miclotte (B) Skoda Fabia S2000 +5.25,4

6. Matthias Kahle/Peter Göbel (D) Skoda Fabia S2000 +7.48,9

7. Toshihiro Arai/Dale Moscatt (J/AUS) Subaru Impreza WRX STI R4 +8.16,2

8. Mark Wallenwein/Stefan Kopczyk (D) Skoda Fabia S2000 +13.06,7

9. Jean-Michel Raoux/Laurent Magat (F) Renault Clio R3 +14.36,4

10. Doros Loucaides/Savvas Laos (CY) Peugeot 207 S2000 +15.07,8KOŃCOWA PUNKTACJA IRC 2011:

1. Mikkelsen 153,2. Kopecky 152,3. Hänninen 125,4. Loix 123,5. Neuville 115,6. Bouffier 110,7. Wilks 47,8. Sandell 44,9. Gardemeister 43,10. Kruuda 39,16. Sołowow 15.KLASYFIKACJA I LOVE GOLDEN RALLY STAGE 2011:

1. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B) Peugeot 207 S2000 26.02,8

2. Juho Hänninen/Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000 +6,0

3. Jan Kopecky/Pavel Dresler (CZ) Skoda Fabia S2000 +32,3

4. Patrik Sandell/Staffan Parmander (S) Skoda Fabia S2000 +48,0

5. Karl Kruuda/Martin Järveoja (EE) Skoda Fabia S2000 +1.01,2

6. Nicos Thomas/Angelos Loizides (CY) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.19,2

7. Petros Panteli/Chrysostomos Panteli (CY) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.33,1

8. Paraskevas Paraskeva/Yiannos Evripidou (CY) Mitsubishi Lancer Evo IX +2.41,6

9. Doros Loucaides/Savvas Laos (CY) Peugeot 207 S2000 +3.20,4

10. Marco Caviglioli/Monica Fortunato (I) Mitsubishi Lancer Evo IX +3.32,4

Relacja z IRC Rajd Cypru 2011:

fot.www.skodaukmotosport.com