Zainteresowanie tym modelem w Polsce i na świecie jest ogromne – przewiduje się, że wersję TC-SST wybierze aż do 85 procent klientów kupujących Lancera Evolution. To pierwsze EVO, które spełni oczekiwania nie tylko „szybkich i wściekłych ścigantów”, ale także szerszej grupy amatorów emocjonujących osiągów.
Lancer Evolution to flagowy model tej marki najlepiej odzwierciedlający najlepsze cechy aut spod znaku Trzech Diamentów. Jest całkowicie nową odmianą tej serii rozpoczętej w Japonii w październiku 1992 roku i spadkobiercą kilkudziesięciu lat pełnego sukcesów uczestnictwa Mitsubishi w sportach motorowych.
Najnowsza generacja Lancera Evolution oprócz porywającej sylwetki ze słynnym, zapożyczonym z samolotów myśliwskich motywem „Jet Fighter”, znakomitych osiągów i legendarnych już własności jezdnych, oferuje większy komfort i bogate wyposażenie. Te cechy po raz pierwszy pozwalają Mitsubishi rzucić wyzwanie uznanym sportowym europejskim modelom prestiżowych marek.
Lancer Evolution napędzany jest całkowicie nowym, turbodoładowanym silnikiem 4B11. Nowy silnik zapewnił lepsze osiągi auta - Lancer Evolution z 295-konnym silnikiem rozpędza się do prędkości 100 km / doz. w 5,4 sekundy (5 biegowa skrzynia manualna), a prędkość maksymalna tego pojazdu to 242 km/h (skrzynia SST).
Nowy pojazd oferuje doskonałe właściwości jezdne dzięki najnowocześniejszemu systemowi aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control), w skład którego wchodzi ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (system kontroli znoszenia), sportowy ABS i ASC (aktywna stablizacja toru jazdy).
Nowa sportowa półautomatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów TC-SST łączy precyzję skrzyni manualnej z komfortem automatycznej przekładni. To prawdziwy rarytas dla amatorów mocnych wrażeń - podczas jazdy w trybie Super Sport biegi zmieniane są w sposób, jaki robiłby to profesjonalny kierowca na torze wyścigowym.
„Topowa” wersja wyposażenia MR dostępna jest z fabrycznym pakietem High Performance, który obejmuje kolejne udoskonalenia w zakresie osiągów, przyczepności, prowadzenia i stabilności toru jazdy. W skład pakietu wchodzą: jednorurowe amortyzatory Bilstein, sprężyny śrubowe Eibach, 18-calowe obręcze kół BBS z kutego aluminium, dwuczęściowe przednie tarcze hamulcowe Brembo, które pozwalają zredukować masę każdego koła o 1,3 kg oraz zapewniające lepszą przyczepność opony z usztywnionym opasaniem bocznym.
Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST w porównaniu do oferowanej dotychczas wersji GSR oferuje dodatkowo między innymi system nagłośnienia Rockford Fosgate, nawigację z twardym dyskiem, sterowanie radiem w kierownicy, zestaw głośnomówiący Bluetooth, tempomat oraz system dostępu bezkluczykowego.
Lancer Evolution MR TC-SST kosztuje 189 990 złotych.
Każdy producent samochodów może poszczycić się posiadaniem w swojej ofercie modelu flagowego. Niewielu jednak tworzy pojazdy, które zyskują status motoryzacyjnych ikon, na trwałe wpisujących się do annałów historii rozwoju motoryzacji. Jedną z nich jest z pewnością model Mitsubishi Lancer Evolution.
Nowy Lancer Evolution po raz pierwszy przejmuje rolę głównego „ambasadora” marki i koncernu. Bardziej dojrzały, wysmakowany stylistycznie i wciąż tak samo niezawodny, nowy Lancer Evolution po raz pierwszy rzuca wyzwanie renomowanym europejskim markom (BMW M3, Audi S4), jednocześnie zrywając z wizerunkiem „wyścigówki dla dużych chłopców”, który przylgnął do jego poprzedników.
Stylistycznie to od początku do końca starannie dopracowana i w pełni zintegrowana konstrukcja. Ostro i wyraziście poprowadzona linia nadwozia zbliża go stylistycznie do pozostałych wersji modelu Lancer oraz idealnie odpowiada sportowemu zacięciu auta.
Nowy Lancer Evolution został zaprojektowany jako bardzo szybki i jednocześnie bardzo bezpieczny pojazd, który potrafi w inteligentny i przemyślany sposób wykorzystać drzemiącą w sobie moc. Dlatego też Lancera Evolution wyposażono w najnowocześniejsze dostępne systemy takie, jak S-AWC (system aktywnej kontroli napędu na cztery koła).
Nadwozie
Dzięki zastosowaniu nowej płyty podłogowej, nadwozie Lancera Evolution cechuje większa sztywność. W porównaniu do poprzedniej, IX generacji modelu Evolution, sztywność skrętna została zwiększona o 40%, a sztywność zginania o 60%. Nowy Lancer lepiej się prowadzi i pewniej trzyma drogi. Jest również bezpieczniejszy w przypadku kolizji. Aby nowy model spełniał wszelkie wymogi jakości i komfortu stosowne dla sportowego sedana nowej generacji, zredukowano także poziom wibracji i hałasu wewnątrz przedziału pasażerskiego.
Większy rozstaw kół i osi pozwolił wygospodarować dodatkową przestrzeń w kabinie oraz poprawić właściwości jezdne i prowadzenie. Na tę ostatnią wartość istotny wpływ ma również przesunięcie środka ciężkości pojazdu. W tym celu obniżono zespół napędowy oraz zmniejszono wagę silnika, co poprawiło rozkład masy na obie osie.
Przedni zwis jest teraz o 20 mm krótszy niż w Lancerze Evolution IX, a akumulator umieszczono w bagażniku. Dalsze obniżenie masy oraz środka ciężkości pojazdu uzyskano przez wykonanie panelu dachowego, maski silnika, przednich błotników oraz konstrukcji ramy tylnego spojlera z aluminium.
Dwusprzęgłowa, sportowa skrzynia biegów Twin Clutch SST
Lancer Evolution MR TC_SST jest dostępny z nową 6-biegową, półautomatyczną przekładnią Twin Clutch SST, która nie wymaga pedału sprzęgła oraz zapewnia płynną zmianę biegów.
W przekładni Twin Clutch SST nieparzyste (1-szy, 3-ci i 5-ty) i parzyste (2-gi, 4-ty i 6-ty) przełożenia przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami gwarantują płynną i szybką zmianę biegów oraz przyśpieszenie podczas wyprzedzania (patrz porównanie osiągów dla 5-biegowej manualnej skrzyni biegów i SST).
Przekładnia Twin Clutch SST zapewnia doskonałą sprawność przenoszenia napędu z niewielką utratą mocy i dużą oszczędnością paliwa, ponieważ zamiast przekładni hydrokinetycznej, używa sprzęgieł.
Twin Clutch SST pozwala na wybór pomiędzy trybem całkowicie automatycznym a ręcznym (Manual Shift), w którym kierowca może zmieniać biegi manualnie. Przełącznik umieszczony w podstawie selektora umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybem normalnym, sportowym i "super sportowym".
Pozwala to wybrać tryb optymalny dla danej sytuacji drogowej – począwszy od jazdy miejskiej, aż po jazdę na wąskiej i krętej drodze. Modele z przekładnią Twin Clutch SST standardowo wyposażone są również w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej. Pozwalają one na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy. Skrzynia Twin Clutch SST jest dostępna w Polsce w wersji MR.
Nowy silnik
Silnik 4B11, należący do rodziny silników światowych (World Engine) wytwarza większy moment obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym poprzednikiem (4G63). Jest także bardziej oszczędny i - dzięki niskiemu poziomowi emisji szkodliwych substancji - przyjazny dlaśrodowiska naturalnego.
Osiągi w porównaniu z modelem Lancer Evolution IX:(Lancer Evolution IX - nowy Lancer Evolution)
Max.moc silnika: 280 KM przy 6500 obr. / min. - 295 KM przy 6500 obr. / min.;Max.moment obrotowy: 355 NM przy 3500 obr. / min. - 366 Nm przy 3500 obr. / min.;Max. prędkość: 250 km / godz. - 240 km / godz.;Przyspieszenie 0-100 km / godz.: 5,7 sek. - 5,4 sek.
Wykorzystanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych.
Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy niż wersja 4G63, dzięki zastosowaniu odlanego z aluminium bloku silnika (4G63 miał blok żeliwny), pokrywy głowicy oraz obudowy łańcucha.
Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z aluminiowym wirnikiem sprężarki i turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego, poprawia czas reakcji i podnosi moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący na niskiej i średniej prędkości obrotowej.
Zastosowanie skierowanego do tyłu kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania spalin, pozwoliło na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie środka ciężkości. Kolejne udoskonalenia zmniejszyły straty układu dolotowego i wylotowego, oraz tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do polepszenia osiągów silnika.
Najnowocześniejszy system napędu na 4 koła S-AWC
Mitsubishi to prawdziwy ekspert w dziedzinie napędu wszystkich kół. Nowy Lancer Evolution wyposażony jest standardowo w system aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control). Najnowsza wersja systemu aktywnej kontroli napędu na cztery koła (S-AWC) debiutuje w Lancerze Evolution. Oprócz znanych z dotychczasowego modelu systemów Sport ABS (sportowy ABS), ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy) i AYC (aktywna kontrola znoszenia) zastosowano dodatkowo układ ASC (aktywna stabilizacja toru jazdy).
S-AWC koordynuje pracę powyższych systemów, regulując tym samym moc silnika i siłę hamowania każdego koła z osobna. Zapewnia to większą przyczepność w trakcie wykonywania manewrów oraz lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych.
System S-AWC może pracować w trzech trybach: TARMAC (suche, utwardzone nawierzchnie), GRAVEL (mokre i nieutwardzone drogi) oraz SNOW (drogi pokryte śniegiem). System pozwala kierowcy wybrać najbardziej odpowiedni dla danych warunków drogowych tryb i zapewnia większą stabilność toru jazdy.
W skład systemu S-AWC wchodzą:
- Aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD (Active Center Differential): Aktywny centralny mechanizm różnicowy wykorzystuje elektronicznie sterowane, hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe do rozdziału momentu napędowego na przednią/tylną oś, uzyskując optymalną równowagę pomiędzy reakcją układu kierowniczego a charakterystyką przyczepności.
- System kontroli znoszenia AYC (Active Yaw Control): W zależności od warunków drogowych system AYC wykorzystuje układ przeniesienia momentu w tylnym mechanizmie różnicowym do regulacji różnicy napędu między tylnym kołami i ogranicza moment uślizgu poprawiając zdolność do pokonywania zakrętów. Obecnie system AYC działa w układzie zamkniętym i wykorzystuje czujnik stopnia uślizgu poprzecznego do dokładnego określania dynamiki pokonywania zakrętów w czasie rzeczywistym. Ponadto, regulacja siły hamowania pozwala systemowi na zapewnienie takiego zachowania pojazdu, które dokładnie odzwierciedla zamiary kierowcy.
- Sportowy system ABS (Sport ABS): System ABS pozwala kierowcy zachować kontrolę nad kierunkiem jazdy i utrzymuje jej stabilny tor, zapobiegając uślizgowi kół przy gwałtownym hamowaniu lub podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Wyposażenie sportowego systemu ABS w czujniki stopnia uślizgu, toru jazdy oraz siły nacisku na pedał hamulca poprawiło skuteczność hamowania na zakrętach.
- Aktywna stabilizacja toru jazdy ASC (Active Stability Control): Dzięki regulacji mocy silnika i kontroli siły hamowania każdego koła, system ASC stabilizuje tor jazdy i jednocześnie utrzymuje optymalne właściwości trakcyjne. System ASC zwiększa stabilność pojazdu poprzez ograniczenie uślizgu w czasie nagłych manewrów lub przy gwałtownych ruchach kierownicą. System ASC zwiększa również przyczepność, co pozwalazapobiec buksowaniu kół podczas przyśpieszania na śliskiej nawierzchni. System można wyłączyć.
Zawieszenie i opony
Sportowy samochód o wysokich osiągach, w których doskonałe właściwości jezdne odgrywają pierwszoplanową rolę musi posiadać znakomity system zawieszenia, zapewniający maksymalny kontakt opon z nawierzchnią. To samo dotyczy systemu S-AWC, który działa najbardziej efektywnie tylko wtedy, gdy opony samochodu utrzymują optymalny kontakt z nawierzchnią.
Układ zawieszenia nowego Lancera Evolution został zatem całkowicie przeprojektowany, co zaowocowało niezwykle wysoką przyczepnością kół. Całość zestrojono z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych w zakrętach, mając na uwadze komfort jazdy, jakiego oczekują nabywcy sportowych sedanów nowej generacji.
Zastosowanie odwróconych amortyzatorów i wielu innych zaawansowanych elementów zupełnie nowej konstrukcji w przednim zawieszeniu z układem kolumn MacPhersona pozwoliło podnieść poprzeczkę w zakresie osiągów jeszcze wyżej.
Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia modelu Lancer Evolution IX MR został gruntownie zmodyfikowany. Podstawowa konfiguracja wahaczy jest podobna do układu wielowahaczowego poprzedniego modelu, jednak zmieniono punkty mocowania oraz sam rozkład wahaczy, co zwiększyło sztywność i poprawiło kontakt kół z podłożem.
Zwiększono rozstaw kół przednich i tylnych oraz dołożono 18-calowe koła. Zoptymalizowana geometria i większa sztywność zapewniają lepszy kontakt opony z podłożem oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości systemu S-AWC, co przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych, stabilności pojazdu oraz bezpieczeństwa na drodze.
W opcji MR dostępny jest pakiet „High Performance”, który poprawia przyczepność, sterowalność, stabilność i właściwości w zakrętach. Pakiet zawiera pojedyncze amortyzatory Bilstein ze sprężynami Eibach, 18-calowe kute obręcze aluminiowe BBS, dwuczęściowe hamulce Brembo na przednich kołach, które pozwalają zaoszczędzić 1,3 kg wagi przy każdym kole oraz wyczynowe opony ze sztywniejszymi ściankami, odznaczające się lepszą przyczepnością. Dzięki zastosowaniu większych niż w Lancerze Evolution IX tarcz hamulcowych, zwiększono siłę oraz skuteczność hamowania, a także „czucie” pedału hamulca.
Bezpieczeństwo
Podobnie jak wszystkie inne nowe modele Mitsubishi, konstrukcję nadwozia nowego Lancera Evolution oparto na należącej do MMC technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution - Wzmocniona Ewolucja Bezpieczeństwa Przeciwuderzeniowego), która rozprasza energię podczas bocznych i tylnych uderzeń oraz kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu.
Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zapewnia także niezwykle sztywna struktura nadwozia. Nadwozie Lancera Evolution jest dużo sztywniejsze dzięki wzmocnieniu wielu elementów, maksymalnemu wykorzystaniu komputerowej technologii CAE (Computer Aided Engineering) oraz wyczerpującym testom.
Pełny pakiet bezpieczeństwa oferuje 9 poduszek powietrznych, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów (napinacze i ograniczniki siły dla kierowcy i pasażera z przodu), mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX w 2 rzędzie siedzeń oraz tylną lampę przeciwmgielną z funkcją automatycznego wyłączania.
Kabinę wykonano w całości z materiałów ognioodpornych.
Wyposażenie
Lancer Evolution MR TC-SST ustanawia nowe standardy w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i wyposażenia oferując:
• Pakiet High Performance (patrz wyżej);• automatyczną klimatyzację;• sportowe fotele RECARO;• ETACS – elektroniczny system pełnej kontroli pojazdu (interfejs człowiek/maszyna mający za zadanie indywidualne dostrajanie i uruchamianie wielu elementów bezpieczeństwa i wyposażenia jak np. system zdalnego odblokowywania drzwi, uruchamiania silnika, świateł, podnośników szyb);• automatyczne światła oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu;• przednie reflektory ksenonowe AFS z zaawansowanym systemem doświetlenia zakrętów;• pełen pakiet bezpieczeństwa z 9 poduszkami powietrznymi;• najwyższej jakości zestaw audio firmy Rockford Fosgate o mocy 650 W;• pokładową nawigację z 7-calowym wyświetlaczem LCD oraz wbudowanymtwardym dyskiem;• zestaw głośnomówiący z obsługą technologii Bluetooth;• skórzaną tapicerkę;• podgrzewane przednie siedzenia;• tempomat;• system uruchamiania „bez kluczyka” (Keyless);• Pakiet MR – chromowane wykończenie elementów nadwozia.