Poczynając od ważnego w historii firmy, napędzanego na 4 koła samochodu – będącego istną "torpedą na kołach", czyli modelu PX33 z 1936 roku, pojazdy Mitsubishi z napędem 4x4 zajmują szczególne miejsce na rynku.

Tworząc samochody kreujące nowe segmenty rynkowe (jak Pajero z 1983 roku, uznawany za jeden z pierwszych pojazdów SUV, czy w 2006 roku wprowadzając na rynek pick-up’a L200, wzorowanego na zwyciężającym w rajdzie Dakar samochodzie Pajero Evo) firma dostarczała narzędzie pracy, wybierane przez farmerów, architektów, czy weterynarzy.

Ich własności użytkowe, zarówno na drodze, jak i w terenie, są wynikiem 70 lat doświadczeń w budowaniu samochodów terenowych oraz 25 lat doświadczeń w testowaniu i ściganiu się w sporcie...

Obecnie, gdy panujące w gospodarce trendy powodują przesunięcie popytu z dużych samochodów rekreacyjnych w kierunku małych i średnich pojazdów z napędem 4x4, w Mitsubishi Motors zdecydowano stworzyć odpowiednio przystosowane samochody. Pajero otrzymało zatem układ napędowy przekonstruowany przez Mitsubishi Motors R&D Center (Okazaki – Japonia), z myślą głównie o europejskich odbiorcach.

Ten najnowszy model właśnie pojawia się na polskim rynku.

Nowy silnik - 200 KM i przekonstruowana skrzynia biegów

W dwa lata po premierze kolejnej generacji Mitsubishi Pajero, samochód otrzymuje całkowicie odnowiony silnik i skrzynię biegów, a rezultatem są osiągi najlepsze w tej klasie pojazdów.

Zmiany w silniku objęły łożyska, głowicę, tłoki, korbowody, wałki krzywkowe, układ zaworowy, turbosprężarkę, pompę oleju, układ wtrysku paliwa oraz komputer sterujący pracą silnika, dzięki czemu Pajero 3.2 Di-D może się poszczycić mocą 200 KM przy 3800 obr. / min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 441Nm przy 2000 obr. / min.

Jak wygląda porównanie z poprzednim modelem? Pajero 2006 - 2008 miało moc 160 KM i moment 381 Nm (170 KM i 373 Nm w wersji z automatyczną skrzynia biegów), natomiast model 2009 - 200 KM i moment 441 Nm (zarówno w "manualu" jak i automacie).

Dla porównania (Pajero LWB A / T - Land Cruiser LWB A / T - Pathfinder A / T):Moc maks.: 200 KM - 173 KM - 171 KM'Moment maks.: 441 Nm - 410 Nm - 403 Nm;Prędkość maks.: 180 km / godz. - 175 km / godz. - 175 km / godz.;Przyspieszenie 0 – 100 km / godz.: 11,1 sek. - 11,5 sek. - 11,8 sek.;Maks. masa przyczepy: 3500 kg - 2800 kg - 3000 kg.

Równolegle z odświeżeniem konstrukcyjnym silnika Pajero 3.2 Di-D na rok 2009, przeprowadzono prace nad nową, 5-biegową przekładnią automatyczną.

Wyciszenie

Oprócz grubszej szyby przedniej, standardowego już rozwiązania wyciszającego wnętrze oraz zastosowania dodatkowych materiałów tłumiących dźwięki, dokonano też modyfikacji bloku silnika, głowicy, tłoków i wału korbowego, wszystko w celu obniżenia poziomu hałasu i drgań (NVH). Uzyskano w ten sposób poprawę współczynnika artykulacji z 60 proc. przy 4000 obr. / min. do 70 proc. przy analogicznych obrotach silnika.

W nowym Pajero 2009 zredukowano znacząco zużycie paliwa i emisję CO2.

Wzbogacone wyposażenie

Oprócz poprawy osiągów i zastosowania licznych udoskonaleń, Pajero model 2009 Elegance wyróżnia się następującymi elementami wyposażenia:

• nowe 18-calowe obręcze kół wykonane ze stopów aluminium;• udoskonalony system multimedialny (Mitsubishi Multi Communication System) ze zwiększoną pojemnością dysku twardego z 30 do 40 GB, zwiększenie możliwości zapisu plików muzycznych do 2000 utworów / 150 płyt CD, dodanie nowych krajów na mapie nawigacji satelitarnej i uszczegółowienie wcześniej oferowanych map;• wysokiej jakości skórzano-materiałowa tapicerka w kolorze ciemnego brązu, w połączeniu z panelami ozdobnymi w kolorze brązowego granitu lub srebrnego aluminium;• nowy metalizowany kolor nadwozia “Granite Brown”.

Cena

Mitsubishi Pajero 2009 Elegance kosztuje 203 590 złotych a obecnie jest oferowane w promocyjnej cenie 188 590 złotych.

Dane Techniczne

Silnik:Typ silnika:DOHC rzędowy, 4-cylindrowy, wysokoprężny z turbosprężarką iintercooleremCylindry / zawory:4 / 16Pojemność skokowa (cm3):3200Moc (kW - KM / obr./min):147 - 200 / 3800Maksymalny moment obrotowy (Nm /obr./ min):441 / 2000Zasilaniebezpośredni wtrysk Common-RailWłasności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):180Przyspieszenie (0 - 100 km/h):11,1Zużycie paliwa- miasto/poza/cykl mieszany (l/100 km):11,3 / 8,0 / 9,2System kontroli spalinkatalizator z filtrem cząstekstałychEmisja CO2 (g / km) 243Skrzynia biegów:5 biegowa,automatycznaWymiary i nośność:Bagażnik przy złożonych /rozłożonych siedzeniach (l):663 / 1789Nośność dachu (kg)100Masa pojazdu / dopuszczalna masacałkowita (kg):2265 / 3030Podwozie:Układ kierowniczyPrzekładnia zębatkowa zewspomaganiemHamulce przednie16" wentylowane tarcze, 2-tłoczki(średnica tarcz: 290 mm)Hamulce tylne16" wentylowane tarcze / bębny(średnica tarcz: 300 mm)Zawieszenie przedniePodwójne wahacze, sprężynyspiralne, stabilizatorZawieszenie tylne Typu multi-a ze sprężynamiśrubowymi, stabilizatorMasa holowanej przyczepy: zhamulcem / bez (kg)3500 / 750Inne dane:Przełożenie reduktora niskie:1000Przełożenie reduktora wysokie:1900Prześwit przód (mm):220Prześwit tył (mm):260Promień zawracania (m): 5,3Głębokość brodzenia (mm):700