Droga omijająca Oświęcim będzie nową trasą o długości nieco ponad 9 km. Zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, każdy o szerokości 3,5 m.
- Przeczytaj także: Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet - TEST.. Taki zwykły SUV bez zadęcia. Zaskakuje w nietypowy sposób
Most na obwodnicy Oświęcimia jest z jednej strony krótszy
Trasa musi przechodzić przez Wisłę, co oczywiście powoduje potrzebę wybudowania mostu. Wykonawca jest w trakcie jego realizacji, a drogowcy właśnie się pochwalili, że połączył oba brzegi. Obiekt położony jest na terenie gmin Bojszowy w województwie śląskim i Oświęcim w Małopolsce.
Został on wykonany techniką nasuwania podłużnego, gdzie segmenty mostu były przygotowywane na miejscu budowy, a następnie wysuwane na wschód, na zbudowane już podpory przyszłego mostu. Każdy segment waży maksymalnie ok. 600 ton, a jego przygotowanie trwało około pięciu dni. Ta część mostu ma 420 m.
W najbliższych tygodniach planowane jest połączenie segmentów drugiego mostu powstającego nad Sołą. Ta przeprawa jest nieco dłuższa, bowiem ma 432 m, co powoduje, że most jest asymetryczny. Ten fragment powstaje w dwóch technologiach. Część przebiegająca bezpośrednio nad ziemią została zbudowana z gotowych, prefabrykowanych belek, natomiast główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, jest stworzona techniką nawisową.
- Przeczytaj także: "Skarbówka" wysyła kierowcom kary po 500 zł. Niektórym... hurtowo
Za rok objedziemy Oświęcim
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. i jest obecnie na etapie 54-procentowego zaawansowania. Szacuje się, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 r. Koszt inwestycji wynosi 500 mln zł, z czego 164 mln 400 tys. zł pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Po zakończeniu budowy, obwodnica Oświęcimia będzie stanowić kluczowe połączenie regionalne.