Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Ten most na DK44 jest asymetryczny. Połączy dwa województwa

Ten most na DK44 jest asymetryczny. Połączy dwa województwa

Obwodnica Oświęcimia, kluczowe połączenie między województwem śląskim a małopolskim, coraz bliżej końca realizacji. Konstrukcja mostu nad Wisłą, będącego elementem tej inwestycji, połączyła oba brzegi rzeki. Co ciekawe, prawa i lewa strona mostu nie jest taka sama, ale kierowcom ma to nie przeszkadzać.

Konstrukcja mostu nad Wisłą, budowanego w ramach obwodnicy Oświęcimia
Konstrukcja mostu nad Wisłą, budowanego w ramach obwodnicy OświęcimiaŹródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Droga omijająca Oświęcim będzie nową trasą o długości nieco ponad 9 km. Zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, każdy o szerokości 3,5 m.

Mapa obwodnicy Oświęcimia
Mapa obwodnicy OświęcimiaŹródło: GDDKiA

Most na obwodnicy Oświęcimia jest z jednej strony krótszy

Trasa musi przechodzić przez Wisłę, co oczywiście powoduje potrzebę wybudowania mostu. Wykonawca jest w trakcie jego realizacji, a drogowcy właśnie się pochwalili, że połączył oba brzegi. Obiekt położony jest na terenie gmin Bojszowy w województwie śląskim i Oświęcim w Małopolsce.

Został on wykonany techniką nasuwania podłużnego, gdzie segmenty mostu były przygotowywane na miejscu budowy, a następnie wysuwane na wschód, na zbudowane już podpory przyszłego mostu. Każdy segment waży maksymalnie ok. 600 ton, a jego przygotowanie trwało około pięciu dni. Ta część mostu ma 420 m.

W najbliższych tygodniach planowane jest połączenie segmentów drugiego mostu powstającego nad Sołą. Ta przeprawa jest nieco dłuższa, bowiem ma 432 m, co powoduje, że most jest asymetryczny. Ten fragment powstaje w dwóch technologiach. Część przebiegająca bezpośrednio nad ziemią została zbudowana z gotowych, prefabrykowanych belek, natomiast główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, jest stworzona techniką nawisową.

Konstrukcja mostu nad Wisłą, budowanego w ramach obwodnicy Oświęcimia
Konstrukcja mostu nad Wisłą, budowanego w ramach obwodnicy OświęcimiaŹródło: GDDKiA

Za rok objedziemy Oświęcim

Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. i jest obecnie na etapie 54-procentowego zaawansowania. Szacuje się, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 r. Koszt inwestycji wynosi 500 mln zł, z czego 164 mln 400 tys. zł pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Po zakończeniu budowy, obwodnica Oświęcimia będzie stanowić kluczowe połączenie regionalne.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków