- Muzeum Škody w Mladá Boleslav liczy około 340 eksponatów, w tym samochody koncepcyjne i prototypy, samochody sportowe i auta rajdowe
- Obecnie w muzeum można podziwiać wystawę "120 lat motorsportu Škody”
- Ostatnie 30 lat sportów motorowych reprezentują dwa samochody rajdowe: Škoda Octavia WRC 2003 r. oraz Škoda Fabia R5 z 2019 r.
- Więcej podobnych historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Kamień węgielny pod kolekcję Muzeum Škody został położony w drugiej połowie lat 60., ale obiekt powstał w 1995 r. z okazji stulecia powstania firmy. Obecnie liczy ona około 340 eksponatów, w tym pierwszy samochód firmy Laurin & Klement, Voiturette A, a także samochody koncepcyjne i prototypy, samochody sportowe i auta rajdowe. Najstarszym eksponatem jest rower Slavia z 1899 r.
Aby pomieścić je wszystkie, to oryginalny budynek fabryki został kompleksowo przebudowany i poszerzony o własny warsztat i archiwum. Ostatnie gruntowne zmiany placówka przeszła 10 lat temu — muzeum zostało całkowicie odrestaurowane w 2012 r. W 2019 przed pandemią Mekkę czeskiej motoryzacji odwiedziło ponad 274 tys. gości. My sprawdziliśmy, jak wygląda w 2022 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
"120 lat motorsportu Škody”
Spędzając czas w historycznych murach, mieliśmy okazję podziwiać wystawę "120 lat motorsportu Škody:. Jest to historia udziału marki w sportach motorowych, która rozpoczęła się 27 czerwca 1901 r. w Paryżu, kiedy Narcis Podsedníček wyruszył w trzydniowy wyścig do Berlina na motocyklu Laurin & Klement. To wydarzenie zapoczątkowało serię zwycięstw, mistrzowskich tytułów, rekordów prędkości i innych triumfów. Ich zwieńczeniem jest odnoszący sukcesy model rajdowy Fabia Rally2 evo stworzony przez zespół Škoda Motorsport. W kolekcji muzeum znajduje się również spektakularna ściana sławy z wieloma trofeami.
XX wiek, czyli Le Mans i Rajd Monte Carlo
Prezentowany na wystawie jednocylindrowy motocykl Laurin & Klement BZ z 1903 r. sięga początków sportów motorowych, a L&K FC z 1909 r. reprezentuje pierwszą generację samochodów wyścigowych marki. Z kolei biała Škoda Sport z niskoprofilowym, otwartym nadwoziem z aluminium wzięła udział w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1950 r. Kolejny rozdział rozpoczął się 1964 r., kiedy zadebiutował model Škoda 1000 MB z nadwoziem skorupowym i silnikiem montowanym z tyłu. Następnie na drogach pojawiły się Škody 110 L Rallye i 120 S, a przede wszystkim legendarne coupé Škoda 130 RS. Samochód ten zajął pierwsze miejsce w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo (1977) i Rajdzie Akropolu (1978, 1979 i 1981), nie wspominając o zwycięstwie w klasyfikacji marek w European Touring Car Championship (1981).
Nowe millenium pod znakiem rajdów
Ostatnie 30 lat sportów motorowych reprezentują dwa samochody rajdowe: Škoda Octavia WRC 2003 r. oraz Škoda Fabia R5 z 2019 r. Ekskluzywną kolekcję uzupełnia też Škoda Fabia S 2000 z 2015 r. ze stałej ekspozycji. Zwiedzający mogą także przyjrzeć się strojom wyścigowym dzisiejszych kierowców rajdowych.
Dom, w którym urodził się Ferdynand Porsche
Planująć wizytę w Mladá Boleslav warto zarezerwować sobie czas na jeszcze jedno wyjątkowe miejsce i połączyć zwiedzanie z wizytą w domu, w którym urodził się Ferdynand Porsche w Libercu-Vratislavicach. Warto sprawdzić jak wygląda miejsce, gdzie dosłownie narodziła się legenda marki z Zuffenhausen.
Polecamy obszerną galerię zdjęć z muzeum Škody.