- GDDKiA przypomina, że za odpowiednie przygotowanie pojazdu do drogi odpowiedzialny jest kierowca
- Oznacza to także odśnieżenia pojazdu
- W najtrudniejszej sytuacji są kierowcy ciężarówek
- Dlatego na MOP-ach tworzona jest infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
W najtrudniejszej sytuacji są oczywiście kierowcy ciężarówek. Problem jest poważny, bowiem ciężkie tafle lodu lub duże ilości śniegu spadającego z dachów aut bądź przyczep/naczep mogą doprowadzić do uszkodzenia innych pojazdów, a nawet wypadku. W związku z tym GDDKiA przypomina, że już od 2021 r. w każdym postępowaniu przetargowym na dzierżawę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) kat. II i III wprowadzane są zapisy dotyczące obligatoryjnego lub fakultatywnego stworzenia infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMOP-y, na których platformy będą obowiązkowe
Działania prowadzone przez GDDKiA są niezwykle ważne, bowiem ramp do odśnieżania nadal brakuje w bazach przeładunkowych i centrach logistycznych specjalizujących się w obsłudze pojazdów ciężarowych. Zanim jednak branża pozytywnie odpowie na działania GDDKiA i sama zacznie wyposażać centra przeładunkowe w odpowiednie rampy lub urządzenia, już teraz obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy prowadzonych obecnie postępowań przetargowych:
- S3 MOP Racula Zachód,
- S5 MOP Gruczno Wschód,
- S5 MOP Gruczno Zachód,
- S7 MOP Widoma Wschód,
- S7 MOP Widoma Zachód,
- S7 MOP Lubień,
- S7 MOP Krzeczów,
- A1 MOP Kargał Las,
- A1 MOP Wola Krzysztoporska,
- A1 MOP Siomki,
- A1 MOP Danielów.
Jak zaznaczyła w swoim komunikacie GDDKiA, infrastruktura ma być gotowa w ciągu 12 miesięcy od dnia przekazania terenu dzierżawcy. Zmiana dotyczy również na A1 MOP Mszana Południe, gdzie po zakończeniu trwającej obecnie rozbudowy węzła sanitarnego w postępowaniu przetargowym na dzierżawę tego obiektu zostanie uwzględniona obligatoryjna budowa ramp do odśnieżania. Ponadto w październiku br. platformy powstaną również na A1 MOP Woźniki Wschód i Woźniki Zachód, a do końca października 2023 r. rampy do odśnieżania powstaną na autostradzie A4 na MOP kat. I Prószków i Przysiecz.
MOP-y, na których platformy powstaną w razie potrzeby
W przetargach na dzierżawę pozostałych MOP kat. II i III GDDKiA zawarła zapisy, które wymuszą stworzenie ramp do odśnieżania, gdy zajdzie taka potrzeba. O konieczności ich zainstalowania będzie decydowała GDDKiA. Dotyczy to trwających przetargów na dzierżawę:
- S8 MOP Biernatki Wschód,
- S8 MOP Biernatki Zachód,
- S8 MOP Kołaki,
- S8 MOP Kossaki,
- S8 MOP Cibory,
- S6 MOP Kamień Północ,
- S6 MOP Kamień Południe,
- S61 MOP Chomentowo Wschód,
- S61 MOP Chomentowo Zachód,
- S61 MOP Górki Zachód,
- S61 MOP Górki Wschód,
- S61 MOP Zabiele Wschód,
- S61 MOP Zabiele Zachód,
- S7 MOP Smyków,
- S7 MOP Dłużniewo,
- S7 MOP Ćwiklinek,
- S7 MOP Pepłowo Wschód,
- S7 MOP Pepłowo Zachód,
- S19 MOP Janów Lubelski Wschód,
- S19 MOP Janów Lubelski Zachód,
- S19 MOP Jeżowe,
- S19 MOP Podgórze,
- S17 MOP Niwa Babicka,
- A2 MOP Ostrów Kania Północ,
- A2 MOP Ostrów Kania Południe.