Auto Świat Wiadomości Aktualności Na pace puste palety, a dmc przekroczone. Przypadek?

Na pace puste palety, a dmc przekroczone. Przypadek?

Inspektorzy GiTD z Piotrkowa Trybunalskiego tym razem zasadzili się na dostawczaki. Polowali na trasie S8 w okolicy Wolbórza. Wprawnym okiem wypatrywali pojazdów, które – przynajmniej z formalnego punktu widzenia – jechały skrajnie przeładowane. Trzeba bowiem wiedzieć, że wielkość pojazdu i jego techniczne dostosowanie do przewozu ciężkich ładunków nie zawsze idzie w parze z tym, co ma on w papierach.

Kierowca rozładowuje puste palety, by móc pojechać dalej
Kierowca rozładowuje puste palety, by móc pojechać dalejGITD

Jeśli ktoś sądzi, że każdemu przedsiębiorcy, który kupuje średniej wielkości ciężarówkę wyposażoną w bliźniacze opony na tylnej osi, zależy, aby miała ona w dokumentach wpisaną jak najwyższą ładowność, to jest w błędzie. Otóż niezwykle często osoby i firmy kupujące ciężarówkę albo przyczepę proszą sprzedawców o to, aby miały one – formalnie – bardzo niską ładowność. Konkretnie: aby dmc (dopuszczalna masa całkowita, a więc masa własna pojazdu wraz z najwyższym dopuszczalnym ładunkiem) nie przekraczała 3,5 tony. To samo dotyczy całkiem dużych przyczep – mają być jak najlżejsze. O co chodzi? O to, aby można było kierować nimi, mając jedynie prawo jazdy kat. B. To ułatwia logistykę, zwalnia właściciela z konieczności zatrudniania kierowcy z prawem jazdy kat. C.

Dostawczak do 3,5t A naprawdę?
Dostawczak do 3,5t A naprawdę?GITD

W tej sytuacji może się jednak zdarzyć, że zatankowany pojazd bez ładunku waży np. 2,8 tony, czasem więcej. Z powodu formalnych ograniczeń ładunek nie może być ciężki, nawet jeśli – technicznie rzecz biorąc – ciężarówka mogłaby unieść kilka razy większy ciężar.

Mając to na względzie, inspektorzy GITD "zasadzili się" z wagą na trasie S8 na wysokości Wolbórza. Zatrzymali do kontroli 12 dostawczaków z czego... 11 miało przekroczoną dopuszczalną masę całkowitą. Dwa z nich – prawie 2-krotnie. Najcięższy dostawczak wraz z ładunkiem ważył 6,7 tony, kolejny – 6,65 tony.

Zatrzymani kierowcy dostali mandaty, ale mogli kontynuować jazdę po częściowym rozładowaniu "przeciążonych" samochodów, choć... nie wszyscy podjęli się tego zadania. Czyżby masa własna niektórych dostawczaków była wyższa niż ich dmc?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków