W zestawieniu na lata 2017 i 2018, opracowanym przez magazyn „Auto Express”, niezaprzeczalnym liderem stała się Skoda. Czesi planują wprowadzić do sprzedaży aż trzy nowe modele, z których każdy jest SUV-em. Oznacza to, że czeska marka postanowiła wyraźniej wpisać się w widoczny na światowych rynkach trend konsumencki. W całej branży około 50 procent zapowiedzianych premier dotyczy właśnie tego segmentu pojazdów. Z tego też powodu na liście oczekiwanych nowości znalazły się także Citroen Grand Cactus, Mazda CX-4 czy Alfa Romeo Stelvio. Również producenci samochodów luksusowych nie zignorowali tego segmentu. Aston Martin zaprezentował DBX, a Bentley zaszokował modelem Bentayga Coupe.
Skoda do tej pory nie była bardzo aktywna w segmencie SUV-ów. Jedynym przedstawicielem jest model Yeti. Niemniej jednak, czeska marka od lat rozbudowywała ofertę modeli 4x4, wprowadzając napęd na obie osie do najpopularniejszych modeli - Octavii, Octavii Scout i Superba. W tym roku do oferty trafiła Octavia RS z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI z napędem na 4x4. Teraz czas na gwałtowne zmiany. Skąd więc nagła i bardzo intensywna metamorfoza w Mlada Boleslav?
Czesi nie mogą sobie dłużej pozwolić na ignorowanie rynkowych trendów na świecie, odnoszących się do SUV-ów, w końcu większość firm konkurencyjnych – Toyota, Hyundai czy Nissan - ma już od lat po kilka propozycji w swojej ofercie.
Również w Polsce rynek SUV-ów zdobywa coraz większy udział. Od stycznia do kwietnia 2016 roku zarejestrowano łącznie 16 697 samochodów, biorąc pod uwagę TOP10 najpopularniejszych modeli. W porównaniu do tego samego okresu 2015 roku oznacza to wzrost na poziomie 20 proc. Skoda w segmencie SUV-ów znajduje się na miejscu siódmym – z modelem Yeti. Jednym z głównych powodów może być fakt, że na tle konkurentów wygląda na pozornie mniejszy samochód. Jednak ten chwalony jest w testach konsumenckich za swoje praktyczne rozwiązania i przestrzeń, której nie powstydziłby się żaden kompaktowy van. Najczęściej wybieranym SUV-em w Polsce jest obecnie Nissan Qashqai, który znalazł się na podium przed modelami KIA Sportage i Hyundai Tucson.
Wyniki sprzedaży w segmencie SUV. Dane styczeń – kwiecień 2016/styczeń-kwiecień 2015
Model | Okres | ||
styczeń - kwiecień | |||
2016 | 2015 | ||
1 | Kia Sportage | 2 310 | 1 800 |
2 | Hyundai Tucson | 1 991 | 0 |
3 | Toyota RAV4 | 1 627 | 1 422 |
4 | Nissan Qashqai | 2 322 | 2 151 |
5 | Renault Kadjar | 1 005 | 11 |
6 | Honda CR-V | 948 | 759 |
7 | Skoda Yeti | 853 | 581 |
8 | Mazda CX-5 | 736 | 551 |
9 | BMW X1 | 419 | 202 |
10 | Kia Sorento | 387 | 149 |
SUMA | 16 697 | 13 488 |
Źródło: CEPIK
Pierwszą z szykowanych przez Skodę nowości jest model, który powstaje na bazie konceptu VisionS. Duży SUV zaprezentowany w Genewie ma łączyć nowoczesny design, funkcjonalną i 7-miejscową kabinę oraz cenę porównywalną do modelu Superb. Kodiaq, bo tak będzie nazywała się nowa Skoda, stanie przed trudnym zadaniem. Na rynku średnich SUV-ów wysokie pozycje zajmowane są przez lubianego w Polsce Nissana Qashqai, którego pozycja zdaje się być zagrożona przez model KIA Sportage.
Dłużej - bo do roku 2018 - kierowcy będą musieli zaczekać na drugą odsłonę Yeti. Auto ma zdecydowanie urosnąć i oferowany będzie jako pięcio- oraz siedmiomiejscowy SUV.
Skoda szykuje się do mocnego rozbudowywania oferty, jednak powiew świeżości jest widoczny w salonach marki już od dobrych kilku lat. Od roku 2012 Czesi przeprowadzają zmiany gamy modelowej. Proces przekłada się na wyniki sprzedaży. W roku 2015 czeska marka po raz 7 z rzędu była liderem rynku polskiego z przewagą ponad 10 tys. sprzedanych samochodów.