W zestawieniu na lata 2017 i 2018, opracowanym przez magazyn „Auto Express”, niezaprzeczalnym liderem stała się Skoda. Czesi planują wprowadzić do sprzedaży aż trzy nowe modele, z których każdy jest SUV-em. Oznacza to, że czeska marka postanowiła wyraźniej wpisać się w widoczny na światowych rynkach trend konsumencki. W całej branży około 50 procent zapowiedzianych premier dotyczy właśnie tego segmentu pojazdów. Z tego też powodu na liście oczekiwanych nowości znalazły się także Citroen Grand Cactus, Mazda CX-4 czy Alfa Romeo Stelvio. Również producenci samochodów luksusowych nie zignorowali tego segmentu. Aston Martin zaprezentował DBX, a Bentley zaszokował modelem Bentayga Coupe.

Skoda do tej pory nie była bardzo aktywna w segmencie SUV-ów. Jedynym przedstawicielem jest model Yeti. Niemniej jednak, czeska marka od lat rozbudowywała ofertę modeli 4x4, wprowadzając napęd na obie osie do najpopularniejszych modeli - Octavii, Octavii Scout i Superba. W tym roku do oferty trafiła Octavia RS z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI z napędem na 4x4. Teraz czas na gwałtowne zmiany. Skąd więc nagła i bardzo intensywna metamorfoza w Mlada Boleslav?

Czesi nie mogą sobie dłużej pozwolić na ignorowanie rynkowych trendów na świecie, odnoszących się do SUV-ów, w końcu większość firm konkurencyjnych – Toyota, Hyundai czy Nissan - ma już od lat po kilka propozycji w swojej ofercie.

Również w Polsce rynek SUV-ów zdobywa coraz większy udział. Od stycznia do kwietnia 2016 roku zarejestrowano łącznie 16 697 samochodów, biorąc pod uwagę TOP10 najpopularniejszych modeli. W porównaniu do tego samego okresu 2015 roku oznacza to wzrost na poziomie 20 proc. Skoda w segmencie SUV-ów znajduje się na miejscu siódmym – z modelem Yeti. Jednym z głównych powodów może być fakt, że na tle konkurentów wygląda na pozornie mniejszy samochód. Jednak ten chwalony jest w testach konsumenckich za swoje praktyczne rozwiązania i przestrzeń, której nie powstydziłby się żaden kompaktowy van. Najczęściej wybieranym SUV-em w Polsce jest obecnie Nissan Qashqai, który znalazł się na podium przed modelami KIA Sportage i Hyundai Tucson.

Wyniki sprzedaży w segmencie SUV. Dane styczeń – kwiecień 2016/styczeń-kwiecień 2015

  Model Okres
styczeń - kwiecień
2016 2015
1 Kia Sportage 2 310 1 800
2 Hyundai Tucson 1 991 0
3 Toyota RAV4 1 627 1 422
4 Nissan Qashqai 2 322 2 151
5 Renault Kadjar 1 005 11
6 Honda CR-V 948 759
7 Skoda Yeti 853 581
8 Mazda CX-5 736 551
9 BMW X1 419 202
10 Kia Sorento 387 149
  SUMA 16 697 13 488

Źródło: CEPIK

Pierwszą z szykowanych przez Skodę nowości jest model, który powstaje na bazie konceptu VisionS. Duży SUV zaprezentowany w Genewie ma łączyć nowoczesny design, funkcjonalną i 7-miejscową kabinę oraz cenę porównywalną do modelu Superb. Kodiaq, bo tak będzie nazywała się nowa Skoda, stanie przed trudnym zadaniem. Na rynku średnich SUV-ów wysokie pozycje zajmowane są przez lubianego w Polsce Nissana Qashqai, którego pozycja zdaje się być zagrożona przez model KIA Sportage.

Dłużej - bo do roku 2018 - kierowcy będą musieli zaczekać na drugą odsłonę Yeti. Auto ma zdecydowanie urosnąć i oferowany będzie jako pięcio- oraz siedmiomiejscowy SUV.

Skoda szykuje się do mocnego rozbudowywania oferty, jednak powiew świeżości jest widoczny w salonach marki już od dobrych kilku lat. Od roku 2012 Czesi przeprowadzają zmiany gamy modelowej. Proces przekłada się na wyniki sprzedaży. W roku 2015 czeska marka po raz 7 z rzędu była liderem rynku polskiego z przewagą ponad 10 tys. sprzedanych samochodów.