Tunel jest położony na północ od Bergen i stanowi część biegnącego w poprzek fiordu Eiksund szlaku, który składa się z mostu oraz trzech tuneli.

Najdłuższy z nich, liczący ponad 7,7 kilometrów. jest równocześnie najgłębszym tunelem świata - schodzi 287 metrów poniżej poziomu morza.

Eiksundtunnel zastąpi dotychczasową linię promową łączącą ze stałym lądem cztery gminy.

Nowy tunel i całe połączenie drogowe liczące w sumie 14 kilometrów zaczęto planować 25 lat temu. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 122 milionów euro. Przy budowie nowego szlaku zastosowano nowatorską metodę uszczelniania skał w celu powstrzymania przesiąkania przez nie wody. Polega ona na wprowadzaniu do podziemnych źródeł, wodnej zawiesiny węglanu wapnia, który krystalizując, zamyka nawet najmniejsze szczeliny w górotworze.

W ubiegłym tygodniu nową budowlę wpisano oficjalnie do Księgi Rekordów Guinessa. Wyparła ona dotychczasowego rekordzistę, jakim był inny norweski tunel schodzący na głębokość 264 metrów, położony na zachód od Trondheim i łączący wyspę Hitra z lądem stałym.

Jak powiedział podczas otwarcia tunelu jego projektant Oddbjoern Pladsen, Eiksundtunnel niedługo nacieszy się pierwszym miejscem w Księdze Rekordów Guinessa. W Norwegii trwają już bowiem przygotowania do budowy tuneli, które dla pokonania licznych w tym kraju fiordów będą musiały schodzić na głębokość ponad 300 metrów...

Źródło: PAP