Jest wręcz odwrotnie - GDDKiA wykorzysta dostępne fundusze unijne przed czasem.

Do dnia 4.06.2010 r. GDDKiA złożyła wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 6.1 POIŚ (dotyczy dróg w sieci TEN-T), które konsumują niemal 100% środków unijnych dostępnych na to działanie. Podpisanie umów o dofinansowanie dla tych projektów planowane jest do końca 2010 roku. Łączna wartość projektów, dla których planowane jest złożenie wniosków o dofinansowanie do końca 2010 roku osiągnie 80 mld zł, a kwota dofinansowania ze środków UE 35 mld zł. W ramach działania 8.2 (drogi poza siecią TEN-T) wszystko jest realizowane zgodnie z harmonogramem i wszystkie środki UE zostaną wykorzystane.

Zwrot z Komisji Europejskiej z tytułu realizacji projektów drogowych to już ponad 3,5 mld zł. Już w 2009 roku były to najwyższe zwroty w Polsce. A w tym roku planowane są na jeszcze wyższym poziomie.

W przypadku wykorzystania środków nie są istotne daty zapisane na liście, a tzw. zasada n+2/n+3, według której środki, o które Polska nie zawnioskuje do Komisji w określonym czasie przepadają. GDDKiA jest w stanie juz dziś wykorzystać więcej środków, niż wynosi dostępna na drogi pula (działanie 6.1 POIŚ).

Wartość umów o dofinansowanie podpisanych przez GDDKiA stanowi ponad 10% łącznej wartości wszystkich umów podpisanych przez wszystkich beneficjentów we wszystkich programach operacyjnych w Polsce.

Wpis projektu na listę projektów indywidualnych nie jest podstawą ani gwarancją uzyskania dofinansowania - oznacza jedynie inny tryb (bo juz nie sposób i zakres) oceny wniosku o dofinansowanie. Podstawą przyznania dofinansowania jest umowa o dofinansowanie oraz, w przypadku projektów o wartości przekraczającej 50 mln euro, Decyzja Komisji Europejskiej.

Dane na liście projektów indywidualnych są aktualne na dzień sporządzania listy i pochodzą sprzed 3 - 4 lat. GDDKiA podpisuje umowy o dofinansowanie bazując na aktualnych wartościach projektu, w większości wynikających z podpisanych kontraktów z wykonawcami. To gwarantuje pełna realność podejmowanych działań.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

Złożono 27 wniosków o dofinansowanie (ponad 50 mld. zł wartości całkowitej), w tym 26 projektów inwestycyjnych i jedna kampania społeczna. Łącznie z wnioskami planowanymi do końca 2010 r. łączna wartość osiągnie ponad 80 mld zł.

Podpisano 12 umów o dofinansowanie. Całkowita wartość projektów objętych podpisanymi Umowami o dofinansowanie wynosi  18 mld zł, w tym dofinansowanie 14 mld 200 mln zł. Łącznie z planami do końca 2010 r. łączna wartość dofinansowania wyniesie ponad 35 mld zł.

Złożone zostało łącznie 39 wniosków o płatność obejmujących ok. 5 mld 200 mln zł wydatków kwalifikowanych. Komisja Europejska dokonała już zwrotu około 3,5 mld zł, z czego w 2009 było to 3 mld 100 mln zł. Z kwoty 3 100 mln zł, prawie 2 mld zł wpłynęło szybciej niż zakładano (w 2009 zamiast w 2010 r.)

Plan do końca 2010r:

Złożenie kolejnych 16 wniosków o dofinansowanie oraz podpisanie 18 umów o dofinansowanie

Plan na 2010 r.: refundacje z Komisji Europejskiej na poziomie ponad 5 mld zł

Wnioski o płatność zaplanowane łącznie na 2010r. zapewnią realizację prognozy certyfikacji Rady Ministrów dla sektora transportu (6,2 mld zł). Nawet w grudniu 2010 GDDKiA będzie się również starać składać kolejne Wnioski o płatność (analogicznie jak w roku 2009).

Oczekiwany poziom refundacji w roku 2011: 16,5 mld zł, przy założeniu zgody na nadkontraktację.

Wnioski o płatność: zgodnie z przepisami należy je składać nie rzadziej niż co trzy miesiące, dla projektów GDDKiA składane są nie rzadziej niż co 2 miesiące.

PERSPEKTYWA 2004 - 2006

FUNDUSZ SPÓJNOŚCI:

Od początku realizacji projektów ISPA i Funduszu Spójności GDDKiA złożyła wnioski o płatność na łączną kwotę 1 536 221 692 euro, z czego KE zrefundowała już 1 402 047 460 euro, co stanowi ok. 85% łącznej alokacji dla ww. projektów.

100% refundacji uzyskane zostanie w latach 2012-2013 po zakończeniu wszystkich projektów i złożeniu wniosków o płatności końcowe.

SPOT

12 projektów podstawowych, w tym 11 projektów inwestycyjnych. Alokacja dostępna dla GDDKiA: 338 mln Euro, wykorzystano 100% dostępnych środków.