Mapa ryzyka indywidualnego na drogach międzynarodowych w Polsce przedstawia ryzyko indywidualne, mierzone częstotliwością wypadków i wskazuje średnie ryzyko bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną wypadku. Korzyści wynikające z mapy ryzyka:

  • umożliwia każdemu kierowcy identyfikację najbezpieczniejszych i najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg w regionie lub kraju. jest pomocna przy planowaniu podróży - kierowcy mogą świadomie wybrać trasę według kryterium minimalizacji ryzyka w ruchu drogowym.

Mapa ryzyka indywidualnego pokazuje, że:

  • 55 proc. odcinków dróg międzynarodowych w Polsce to „czarne odcinki", czyli odcinki o największym ryzyku,na „czarnych odcinkach" dróg możemy spodziewać się ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną nawet 10-krotnie większego niż na „odcinkach zielonych",najwięcej „czarnych odcinków" występuje w województwach położonych w południowo - wschodniej i południowo - zachodniej Polsce.

Metody badania ryzyka na drogach:

  • Sieć drogową każdego kraju biorącego udział w Programie dzieli się na odcinki o długości 20 - 50 km. Ocenie poddawane są najważniejsze ciągi drogowe w okresach trzyletnich. Miarą podstawową oceny ryzyka na odcinkach dróg jest liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi w okresie 3 lat. Ryzyko na danym odcinku drogi jest klasyfikowane w pięciostopniowej skali oznaczonej kolorami dla prostego odróżnienia poziomu niebezpieczeństwa.

Cel kampanii

Celem kampanii jest podniesienie świadomości uczestników ruchu drogowego i całego społeczeństwa nt. poziomu ryzyka na drogach międzynarodowych w Polsce poprzez zakomunikowanie szerokiemu gronu odbiorców mapy bezpieczeństwa dróg w Polsce wraz z komentarzem zrozumiałym dla użytkowników dróg jak i specjalistów.