Obecnie polscy kierowcy tankujący swoje pojazdy mogą korzystać z tańszego paliwa, bo obłożonego 8-procentową stawką VAT. To efekt działania tzw. tarczy antyinflacyjnej. Ta miała obowiązywać do 31 lipca 2022 r., ale podczas ostatniego głosowania w Sejmie parlamentarzyści przegłosowali ważną z punktu widzenia polskich kierowców ustawę. Wydłuża ona m.in. okres obowiązywania ww. tarczy, a tym samym niższej stawki VAT na paliwo.

Dzięki wprowadzonym zmianom działanie tarcz antyinflacyjnych przedłużono do 31 października 2022 r. To oznacza, że również i VAT na paliwo ma wzrosnąć z 8 do 23 proc. dopiero od listopada br., o ile w międzyczasie parlament ponownie nie wydłuży tego okresu. Jak pokazuje obecna sytuacja, objawiająca się nieustannym wzrostem inflacji, rosnącymi cenami i drożejącymi kredytami, trudno przypuszczać, żeby jeszcze w 2022 r. obciążenia finansowe Polaków miały się zmniejszyć albo przynajmniej przestać rosnąć.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

"Rząd musi brać pod uwagę, że inflacja i wysokie stopy procentowe powodują wzrost rat kredytów i podwyżki cen towarów. Dlatego właśnie w Ministerstwie Finansów opracowaliśmy instrumenty, które pomogą Polakom w tych trudnych czasach. Celem polityki fiskalnej jest bowiem również ochrona gospodarstw domowych przed utratą płynności finansowej" — uzasadniła decyzję o wydłużeniu działania tarcz antyinflacyjnych minister finansów Magdalena Rzeczkowska.

Jak dodano w opublikowanym przez Ministerstwo Finansów komunikacie, do 31 października br. wydłużono również obowiązywanie niższej akcyzy na prąd, a także zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, niższe stawki akcyzy na niektóre paliwa silnikowe oraz czasowe wyłączenie z opodatkowania podatkiem handlowym sprzedaży niektórych paliw. Niższa akcyza dotyczy też lekkiego oleju opałowego.