Jurorami konkursów SA dziennikarze z USA i Kanady, którzy reprezentują wszystkie rodzaje mediów. Nominowane samochody muszą być zupełnie nowe lub radykalnie zmodernizowane.

Ocenia się nie tylko value for money, a więc funkcjonalność pojazdu za najniższą cenę, ale także zaawansowanie techniczne, design, bezpieczeństwo i wrażenia z jazdy. Jury w pierwszej odsłonie wybrało ponad 50 samochodów, wśród których znalazło się 16 modeli osobowych, 10 użytkowych, SUV i dużych pikapów.Do finałowej fazy awansowały takie modele jak: Buick LaCrosse, Ford Fusion Hybrid i Volkswagen Golf (GTI/TDI). Odpadł m.in. Mercedes-Benz E, Chevrolet Camaro, Ford Taurus, Kia Soul, Honda Insight i Toyota Prius.

O tytuł Truck Of The Lear ubiegają się auta trzech różnych segmentów: SUV Chevrolet Equinox, dostawczy Ford Transit Connect i kombi do lekkiego terenu Subaru Outback.

Zwycięzców poznamy 11 stycznia podczas salonu samochodowego w Detroit 2010. Warto przypomnieć, iż w ostatniej edycji triumfował Hyundai Genesis, a w kategorii aut użytkowych Ford F-150.

W szesnastu edycjach 6 razy triumfował Ford (1 – osobowy, 5 – użytkowy).