- Beskidzka Droga Integracyjna S52 połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, obejmując 61 km i 12 węzłów
- Drugi odcinek trasy między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską ma mieć ponad 20 km i kosztować 81,5 mln zł
- Projekt zakłada budowę dwujezdniowej trasy z dwoma pasami w każdym kierunku, omijającej ograniczenia wiaduktu w Kleczy Dolnej
Droga ekspresowa S52, znana również jako Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą oraz miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 — Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską — z DK7 w Głogoczowie. Cała trasa będzie miała długość 61 km i zostanie poprowadzona nowym śladem. Projekt zakłada budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz 12 węzłami: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Przeczytaj także: Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy myślą, że to już koniec, ale... nie. Kilkanaście km
Beskidzka Droga Integracyjna. Kolejny ważny krok
W ramach rozwijającego się projektu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), który ma na celu usprawnienie komunikacji w regionie, nastąpił kolejny istotny krok. Po niedawnym otwarciu ofert dla pierwszego odcinka trasy, nadeszła pora na drugi fragment, który obejmuje drogę od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej.
W konkursie na przygotowanie dokumentacji dla 20-kilometrowego odcinka zgłosiło się trzynaście firm i konsorcjów, wyraźnie więcej niż w przypadku poprzedniego segmentu trasy. Wnioski finansowe mieszczą się w założonym przez inwestora budżecie wynoszącym 81,5 mln zł, co jest dobrą wiadomością dla realizacji projektu.
- Sweco Polska i Autostrada II: 42 mln 342 tys. 934,50 zł
- Multiconsult Polska: 42 mln 984 tys. 588,60 zł
- Mosty Gdańsk: 44 mln 123 tys. 654,70 zł
- INKO Consulting i VALUE ENGINEERING: 47 mln 896 tys. 323,00 zł
- TRAKT: 47 mln 925 tys. 228,00 zł
- Voessing Polska: 47 mln 957 tys. 700,00 zł
- TPF: 48 mln 520 tys. 966,20 zł
- Europrojekt Gdańsk: 51 mln 269 tys. 358,15 zł
- DATABOUT: 53 mln 338 tys. 950,00 zł
- Promost Consulting, DOHWA Polska i DOHWA Engineering: 54 mln 977 tys. 083,68 zł
- Lafrentz Polska: 56 mln 333 tys. 139,00 zł
- MP i MPRB: 57 mln 268 tys. 800,00 zł
Badania geologiczne mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i trwałości projektowanej drogi. Planowane jest wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów oraz niemal 2,4 tysiąca sondowań, które pozwolą na szczegółową analizę podłoża i warunków nośności gruntu.
Przeczytaj także: W końcu będzie nowa ekspresówka w Beskidy. "Droga Integracyjna". GDDKiA podaje daty
Co dalej z Beskidzką Drogą Integracyjną?
Otwarcie ofert to dopiero początek. W najbliższych miesiącach GDDKiA planuje kolejne procedury przetargowe dla pozostałych odcinków drogi. Złożenie wniosków o ZRID planowane jest na rok 2027, a po ich uzyskaniu ruszą przetargi na budowę. Beskidzka Droga Integracyjna ma być ważnym elementem Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, który rozciąga się aż do 2033 roku.
Oprócz funkcji komunikacyjnej, nowy odcinek BDI przyniesie ulgę dla mieszkańców Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej, tworząc obwodnice tych miast. Projekt zakłada również omijanie wiaduktu w Kleczy Dolnej, stanowiącego ograniczenie wysokościowe dla pojazdów. Zgodnie z danymi z Generalnego Pomiaru Ruchu, droga ta ma potencjał obsługiwać nawet ponad 20 tysięcy pojazdów dziennie.
Planowana S52 to dwujezdniowa droga ekspresowa, która stanie się kluczowym połączeniem w regionie. Z 12 planowanymi węzłami, droga ta ułatwi podróżowanie między Bielsko-Białą a Głogoczowem, znacząco wpływając na rozwój lokalnej infrastruktury drogowej.