Według ministra infrastruktury, Cezarego Grabarczyka, w optymistycznej wersji obwodnica Augustowa w nowym wariancie będzie gotowa nie później, niż na koniec 2013 roku.

Wariant przez Raczki jest tańszy od trasy przecinającej cenną przyrodniczo dolinę Rospudy, jest też jedynie o 2 km dłuższy - powiedział prof. Nowicki na konferencji po posiedzeniu rządu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złoży wniosek o opinię środowiskową dla takiego wariantu - podał minister.

Dotychczasowa procedura wyboru trasy nie rozpatrywała wariantów omijających Dolinę Rospudy - przypomniał. Obecnie procedura oceny wariantów została wykonana zgodnie z polskim i unijnym prawem - podkreślił. Pozwoli to na ubieganie się przy tej budowie o unijne środki - powiedział minister po konferencji.

Nowicki powiedział, że decyzja o wyborze wariantu obwodnicy Augustowa nie ma wpływu na przebieg całej Via Baltica - trasa będzie biegła wariantem przez Białystok, a nie preferowanym przez ekologów, krótszym przez Łomżę.

Profesor zapowiedział, że natychmiast wyśle prośbę do Komisji Europejskiej o wycofanie z Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu skargi na Polskę w sprawie budowy trasy przez chronioną Dolinę Rospudy. W jego ocenie konflikt z Komisją Europejską jest zażegnany. Komisja Europejska zaskarżyła Polskę w 2007 r. za naruszenie unijnego prawa.

KE zapowiedziała, że jeśli rzeczywiście obwodnica Augustowa nie naruszy chronionej Doliny Rospudy, jest gotowa wycofać pozew przeciwko Polsce.

"W ten sposób chronimy niezwykle ważny ekosystem. To jedyny obszar torfowiska przepływowego, pozostałość po zlodowaceniu. Wartość przyrodnicza tej doliny w skali całej Europy jest ogromna. Możemy się wszyscy cieszyć, jako Polacy, że uchroniliśmy tę dolinę" - powiedział Nowicki.

Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment miał przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Rozpoczęcie budowy zaostrzyło konflikt pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się jak najszybszej budowy obwodnicy wokół Augustowa, inwestorem i ekologami, obawiającymi się szkód w środowisku naturalnym.

Sądy zakwestionowały opinie środowiskowe na budowę trasy i samo pozwolenie na budowę obwodnicy. Inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zerwała umowę z firmą Budimex-Dromex, która zaczęła ją budować.

Dla rozwiązania sporu wokół przebiegu trasy przed rokiem powołano okrągły stół, w skład którego weszli przedstawiciele rządu, samorządu, drogowcy, naukowcy, ekolodzy i przedstawiciele mieszkańców Augustowa. Przeprowadzenie oceny alternatywnych wariantów przebiegu trasy - omijających Dolinę Rospudy było podstawowym ustaleniem okrągłego stołu.

Według wicepremiera, szefa MSWiA Grzegorza Schetyny, wariant przebiegu obwodnicy Augustowa przez Raczki jest jedynym możliwym do zrealizowania.

Alternatywa jest taka: albo obwodnica Augustowa przez Raczki, albo wcale - mówił Schetyna na konferencji prasowej w Augustowie.

Zapowiedział, że rząd będzie starał się przekonywać mieszkańców terenów, przez które obwodnica ma przebiegać, a którzy zapowiadają protesty. Powiedział, że otrzymają stosowne odszkodowania za ziemie pod budowę obwodnicy.