- Eksperci Thatcham alarmują, że popularna metoda kradzieży na tzw. walizkę wciąż się sprawdza.
- W teście sprawdzono 13 różnych modeli samochodów. Niestety wobec 4 zgłoszono zastrzeżenia i przyznano najniższe noty.
- Mazda CX-30, MG HS Excite T-GDI, Subaru Forester e-Boxer XE Premium oraz Vauxhall (Opel) Corsa Ultimate Turbo 100 to auta wobec których zgłoszono zastrzeżenia. Uwagi dotyczyły także Tesli.
By ukraść samochód z systemem bezkluczykowym wystarczy tylko kilka sekund, dzięki znanej od lat luce w układzie zabezpieczającym. Eksperci Thatcham alarmują, że popularna metoda kradzieży na tzw. walizkę, wciąż się sprawdza. Wystarczy bowiem przechwycić sygnał z kluczyka przechowywanego np. w domu, by uzyskać nie tylko dostęp do pojazdu, ale także uruchomić silnik i jak najszybciej odjechać. Okazuje się, że nawet najnowsze modele mogą się łatwo poddać. Oto wyniki pierwszego tegorocznego testu zabezpieczeń.
W teście sprawdzono 13 różnych modeli samochodów. To pojazdy różnych klas – od niewielkiego miejskiego Hyundaia i10 po elektryczne nowości, takie jak Porsche Taycan Turbo czy Tesla Model 3. Na szczęście większość z testowanych pojazdów oceniono bardzo wysoko. Niestety, wobec 4 modeli zgłoszono zastrzeżenia i przyznano najniższe noty. To Mazda CX-30, MG HS Excite T-GDI, Subaru Forester e-Boxer XE Premium oraz Vauxhall (Opel) Corsa Ultimate Turbo 100.
„Nasza ocena wykazała, że w testowanych modelach Hyundaia, MG i Tesli brakuje niektórych powszechnie akceptowanych środków bezpieczeństwa. Środki te zostały wprowadzone w celu poprawy bezpieczeństwa samochodów i stanowią minimum, jakie powinni oczekiwać dzisiejsi kierowcy, bez względu na cenę pojazdu” – czytamy w raporcie Thatcham. Do aut, którym przyznano notę „Słaby”, można było uzyskać dostęp i uruchomić silnik za pomocą tzw. walizki.
Wyniki testu fabrycznych zabezpieczeń przed kradzieżą
Marka, model | Ocena zabezpieczeń |
BMW X6 M50d | Lepszy |
BMW 218i Gran Coupe M Sport | Lepszy |
Hyundai i10 Premium | Podstawowy |
Land Rover Discovery Sport | Lepszy |
Mazda CX-30 | Ubogi |
Mini EV | Lepszy |
MG HS Excite T-GDI | Ubogi |
Porsche Taycan Turbo | Lepszy |
Skoda Superb | Lepszy |
Subaru Forester e-Boxer XE Premium | Ubogi |
Tesla Model 3 | Podstawowy |
Toyota Supra | Lepszy |
Vauxhall (Opel) Corsa Ultimate Turbo 100 | Ubogi |
Mimo upływu lat zalecenia Thatcham pozostają jednak takie same. To oznacza rekomendację dla takich rozwiązań jak etui (np. chroniące karty płatnicze przed skanowaniem) czy opakowania na kluczyki, które blokują transmisję danych. Ponadto unikajmy przechowywania kluczyków w domu blisko okien czy drzwi. Im dalej od nich tym przestępcom będzie trudniej przechwycić sygnał z kluczyka.