• Instytut badawczy J.D. Power przeprowadził kolejne już badanie, które miało na celu oszacowanie jakości fabrycznie nowych samochodów
  • W wyniku pandemii jakość aut uległa istotnemu pogorszeniu i pod tym względem znacznie więcej problemów sprawiają produkty marek premium
  • Niezmiennie najbardziej zawodnymi elementami są systemy informacyjno-rozrywkowe
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jak wynika z najnowszego Początkowego Badania Jakości (ang. Initial Quality Study, IQS) J.D. Power, w następstwie pandemii Covid-19 jakość pojazdów znacznie spadła. Zakłócenia w łańcuchu dostaw, rotacja personelu i inne czynniki doprowadziły do sytuacji, w której problemy z samochodami osiągnęły rekordowy poziom w całej 36-letniej historii badań prowadzonych przez ten amerykański instytut. Warto wspomnieć, że w porównaniu z wynikami z 2021 r. branża doświadczyła 11-procentowego wzrostu liczby problemów na 100 pojazdów (PP100).

Niekorzystnemu trendowi przeciwstawił się General Motors, który dzięki poprawieniu jakości swoich aut znalazł się na czele wszystkich koncernów motoryzacyjnych. Spośród marek największe powody do zadowolenia ma Buick, który z 12. miejsca w 2021 r. awansował na czoło stawki w bieżącym, 2022 roku. Wśród marek premium najwyżej uplasował się Genesis, choć w tym przypadku najwyżej oznacza 4. lokatę.

Miejsce Marka Liczba problemów na 100 pojazdów
1 Buick 139
2 Dodge 143
3 Chevrolet 147
4 Genesis 156
5 Kia 156
6 Lexus 157
7 GMC 162
8 Cadillac 163
9 BMW 165
10 Ford 167
11 Lincoln 167
12 Nissan 167
13 Mini 168
14 Toyota 172
15 Mazda 180
Średnia dla branży 180
16 Honda 183
17 Hyundai 185
18 Ram 186
19 Mercedes-Benz 189
20 Subaru 191
21 Acura 192
22 Land Rover 193
23 Jeep 199
24 Porsche 200
25 Infiniti 204
26 Jaguar 210
27 Alfa Romeo 211
28 Mitsubishi 226
29 Volkswagen 230
30 Audi 239
31 Maserati 255
32 Volvo 256
33 Chrysler 265

Początkowe Badanie Jakości organizowane jest już od 36 lat i w br. zostało przygotowane na podstawie informacji zebranych od 84 tys. 165 nabywców i leasingobiorców nowych pojazdów z roku modelowego 2022, którzy odpowiadali na pytania w pierwszych miesiącach od zakupu. Amerykanie biorący udział w badaniu odpowiadali na 223 pytania dotyczące dziewięciu kategorii, takich jak infotainment, funkcje, elementy sterujące i wyświetlacze, nadwozie, układy wspomagające, wnętrze, układ napędowy, siedzenia, wrażenia z jazdy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Z zebranych przez J.D. Power danych można wyciągnąć kilka wniosków. Pierwszym jest zwiększenie w br. liczby problemów zarówno w nowych, jak i pozostających w produkcji autach, chociaż jakość tych pierwszych obniża się szybciej (23 PP100). Kolejny wniosek jest taki, że pojazdy z rynku masowego powodują mniej problemów niż auta klasy premium: 175 PP100 vs 196 PP100. Decyduje o tym m.in. fakt, że użytkownicy droższych samochodów kupują więcej elektronicznych dodatków, a poziom skomplikowania nowych rozwiązań technicznych przekłada się na większe ryzyko pojawienia się problemów.

Niezmiennie najwięcej problemów sprawiają systemy informacyjno-rozrywkowe, w tym łączność Android Auto/Apple CarPlay, wbudowana funkcja rozpoznawania głosu, kłopoty związane z użytkowaniem wyświetlaczy/ekranów dotykowych, zbyt mała liczba wtyczek zasilania/portów USB. Biorąc pod uwagę rodzaj pojazdu, więcej problemów sprawiają auta elektryczne oraz hybrydy plug-in. Ponadto coraz więcej kłopotów wiąże się z użytkowaniem układów wspomagania jazdy — na tym polu najbardziej problematyczny jest układ ostrzegający o opuszczeniu pasa ruchu.