Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowe auta mają rekordowo niską jakość. Tak pokazują wyniki badań

Nowe auta mają rekordowo niską jakość. Tak pokazują wyniki badań

Już kolejny raz instytut badawczy J.D. Power zapytał właścicieli nowych samochodów o poziom jakości ich aut. Okazuje się, że pandemia doprowadziła do problemów z pojazdami, które osiągnęły rekordowy poziom w 36-letniej historii badań. Powody do radości mają głównie amerykańscy producenci, którzy oferując w ocenie użytkowników najbardziej dopracowane jakościowo auta, zdominowali pierwszą dziesiątkę rankingu.

Z raportu J.D. Power wynika, że najlepszą jakością wyróżniają się obecnie samochody marki Buick
Buick
Z raportu J.D. Power wynika, że najlepszą jakością wyróżniają się obecnie samochody marki Buick
  • Instytut badawczy J.D. Power przeprowadził kolejne już badanie, które miało na celu oszacowanie jakości fabrycznie nowych samochodów
  • W wyniku pandemii jakość aut uległa istotnemu pogorszeniu i pod tym względem znacznie więcej problemów sprawiają produkty marek premium
  • Niezmiennie najbardziej zawodnymi elementami są systemy informacyjno-rozrywkowe
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jak wynika z najnowszego Początkowego Badania Jakości (ang. Initial Quality Study, IQS) J.D. Power, w następstwie pandemii Covid-19 jakość pojazdów znacznie spadła. Zakłócenia w łańcuchu dostaw, rotacja personelu i inne czynniki doprowadziły do sytuacji, w której problemy z samochodami osiągnęły rekordowy poziom w całej 36-letniej historii badań prowadzonych przez ten amerykański instytut. Warto wspomnieć, że w porównaniu z wynikami z 2021 r. branża doświadczyła 11-procentowego wzrostu liczby problemów na 100 pojazdów (PP100).

Niekorzystnemu trendowi przeciwstawił się General Motors, który dzięki poprawieniu jakości swoich aut znalazł się na czele wszystkich koncernów motoryzacyjnych. Spośród marek największe powody do zadowolenia ma Buick, który z 12. miejsca w 2021 r. awansował na czoło stawki w bieżącym, 2022 roku. Wśród marek premium najwyżej uplasował się Genesis, choć w tym przypadku najwyżej oznacza 4. lokatę.

MiejsceMarkaLiczba problemów na 100 pojazdów
1Buick139
2Dodge143
3Chevrolet147
4Genesis156
5Kia156
6Lexus157
7GMC162
8Cadillac163
9BMW165
10Ford167
11Lincoln167
12Nissan167
13Mini168
14Toyota172
15Mazda180
Średnia dla branży180
16Honda183
17Hyundai185
18Ram186
19Mercedes-Benz189
20Subaru191
21Acura192
22Land Rover193
23Jeep199
24Porsche200
25Infiniti204
26Jaguar210
27Alfa Romeo211
28Mitsubishi226
29Volkswagen230
30Audi239
31Maserati255
32Volvo256
33Chrysler265

Początkowe Badanie Jakości organizowane jest już od 36 lat i w br. zostało przygotowane na podstawie informacji zebranych od 84 tys. 165 nabywców i leasingobiorców nowych pojazdów z roku modelowego 2022, którzy odpowiadali na pytania w pierwszych miesiącach od zakupu. Amerykanie biorący udział w badaniu odpowiadali na 223 pytania dotyczące dziewięciu kategorii, takich jak infotainment, funkcje, elementy sterujące i wyświetlacze, nadwozie, układy wspomagające, wnętrze, układ napędowy, siedzenia, wrażenia z jazdy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z zebranych przez J.D. Power danych można wyciągnąć kilka wniosków. Pierwszym jest zwiększenie w br. liczby problemów zarówno w nowych, jak i pozostających w produkcji autach, chociaż jakość tych pierwszych obniża się szybciej (23 PP100). Kolejny wniosek jest taki, że pojazdy z rynku masowego powodują mniej problemów niż auta klasy premium: 175 PP100 vs 196 PP100. Decyduje o tym m.in. fakt, że użytkownicy droższych samochodów kupują więcej elektronicznych dodatków, a poziom skomplikowania nowych rozwiązań technicznych przekłada się na większe ryzyko pojawienia się problemów.

Niezmiennie najwięcej problemów sprawiają systemy informacyjno-rozrywkowe, w tym łączność Android Auto/Apple CarPlay, wbudowana funkcja rozpoznawania głosu, kłopoty związane z użytkowaniem wyświetlaczy/ekranów dotykowych, zbyt mała liczba wtyczek zasilania/portów USB. Biorąc pod uwagę rodzaj pojazdu, więcej problemów sprawiają auta elektryczne oraz hybrydy plug-in. Ponadto coraz więcej kłopotów wiąże się z użytkowaniem układów wspomagania jazdy — na tym polu najbardziej problematyczny jest układ ostrzegający o opuszczeniu pasa ruchu.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków